۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۷
دو راهبرد اصلی پیش روی پزشکیان

معیشت کارکنان دولت به گونه ای است که درآمد آن ها پاسخگوی نیازشان نیست.

به گزارش صدای بورس، وضعیت اقتصادی امروز آنچنان نیاز به بررسی دقیق ندارد. در عرصه های مختلف وضعیت نه تنها مطلوب نیست، بلکه در برخی از حوزه ها با بحران مواجه هستیم. مثل شرایط ناترازی انرژی که کشوری که مجموع ذخایر نفت و گاز رتبه اول را دارد باید ادارات را تعطیل کنیم.

از سمت دیگر معیشت کارکنان دولت است که درآمد آن ها پاسخگوی نیازها نیست. مسئله بعدی مسکن است که با توجه به وعده های میلیونی ساخت مسکن، اتفاقی حاصل نشد. در خصوص تورم بحث کنترل آن مطرح بود، اما در سه سال گذشته میانگین تورم ۴۰ درصد بوده است و این تقریبا بی سابقه است. وقتی نگاه می کنیم شرایطی که امروز دولت چهاردهم تحویل می گیرد شرایط مطلوبی نیست. مجموع ترانزیت کشور در سال گذشته نصف درآمد یک دهه گذشته بوده است. تحریم ها نیز در سه سال گذشته افزایش پیدا کرد و تنش ها نیز بیشتر شده است.

دولت چهاردهم در شرایطی که هم بهره وری و هم شاخص های مالی مطلوب نیست و تحریم هم داریم استقرار پیدا کرده است. به نظر می رسد که دولت چهاردهم کار آسانی برای تغییر شرایط موجود ندارد. از یک طرف ناترازی ها را دارد و هم چالش های سیاسی خارجی را باید حل کند و هم انباشت مسائل گذشته را باید پشت سر بگذارد و هم نگاه به آینده داشته باشد. از این منظر که کشورهای منطقه و جهان در حال پیشرفت هستند و باید به آن ها برسیم.

بهبود شاخص های اقتصادی بسیار اهمیت دارد. اما مسائل مهمی پشت آن وجود دارد که مهمترین مساله آن تحریم ها و اف.ای.تی.اف است. اینکه ما نفت را در برابر کالا می فروشیم به این معنی است که ارزان فروشی می کنیم. این مسائل را دولت چهاردهم باید حل کند. دو راهبرد اصلی برای این دوره وجود دارد. یک راهبرد این است که از شایستگان استفاده کنیم و راهبرد دوم این است که تنش را با جهان به حداقل ممکن برسانیم. اگر این دو راهبرد رخ دهد، ممکن است شرایط برای ادامه کار بهتر شود.

هادی حق شناس

کارشناس اقتصادی

کد خبر 500395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =