باید نگاه دولت به اقتصاد از حالت بی برنامگی خارج شود

بازار سرمایه از سال ۱۳۹۹ به دنبال فراخوان دولت که مقارن با دوره کرونا بود باعث به وجود آمدن رشد بی‌منطق و بدون پشتوانه‌ای شد .

بازار سرمایه از سال ۱۳۹۹ به دنبال فراخوان دولت که مقارن با دوره کرونا بود باعث به وجود آمدن رشد بی‌منطق و بدون پشتوانه‌ای شد و با وجود هشدارهایی که توسط خیلی از کارشناسان در آن زمان داده شد جریان نقدینگی مدیریت نشده باعث ایجاد حباب در بازار سرمایه شد و هیچ نوع راهکار منطقی و کارشناسی و مدیریت شده‌ای برای بهبود شرایط ارائه نشد و این موضوع باعث تخلیه حباب در مردادماه ۱۳۹۹ و تبدیل به فاجعه‌ای جبران ناپذیر شد همچنین این دوره مصادف بود با انواع رویدادهای سیاسی و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی غلط بنابراین صرفا تخلیه حباب به دنبال یک دوره تشکیل حباب نبوده و تغییرات گسترده‌تری در دولت سیزدهم به خصوص حوزه اقتصاد ایجاد شد.
دست درازی کردن به حقوق سرمایه‌گذاران در قالب‌های مختلف ازجمله قیمت‌گذاری دستوری، تعیین نرخ خوراک و سوخت صنایع، سرکوب نرخ دلار نیمایی و نهایتا کاهش مشوق‌های صادراتی، تأمین کسری بودجه از محل غیرمعمول و تورم‌زا، تغییرات در نرخ سود بانکی و همچنین تغییراتی که در بازارهای موازی ایجاد شد، همگی دست به دست هم داد و منجر به خروج پول از بازار سرمایه و هدایت آن به سمت بازارهای دلالی و موازی شد.
بنابراین بازار سرمایه به دلیل این اتفاقات نتوانست بازدهی کسب کند و به طور قابل ملاحظه‌ای هم از تورم جا ماند اکثر سرمایه‌گذاران متضرر شدند و این آسیب‌ها همچنان ادامه دارد. پودر شدن بیش از ۱۰۰میلیارد دلار ارزش بازار یک ضایعه بسیار بزرگ برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود. به جای اینکه متناسب با رشد GDP و یا تولید ناخالصی داخلی رشد ارزش بازار را تجربه کنیم متاسفانه شاهد کاهش رشد ارزش بازار و به صورت مداوم و فرسایشی بودیم. در این مدت بازار سرمایه علاوه بر اینکه ارزش خود را از دست داد و خسارت بسیار سنگینی متحمل شد،
اعتماد عمومی هم بسیار کاهش پیدا کرد و یا بهتراست بگوییم از بین رفت به دلیل اینکه در تمام سیاست گذاری‌ها از جمله سیاست‌گذاری‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، کمترین توجهی به آثار این سیاست گذاری‌ها و تبعات آن در بازار سرمایه دیده نشد و همین امر باعث از بین رفتن اعتماد عمومی شد.
از آنجا که بازار سرمایه از سوی سیاستگذاران کم ارزش تلقی می‌شود، مردم نیز نسبت به آینده این بازار ناامید شده‌اند و همین امر باعث خروج نقدینگی و افزایش فشار فروش و در نتیجه کاهش تقاضا و خسارت سرمایه گذاران شده است.
البته این اتفاق خیلی غیر طبیعی نبود، بازاری که همیشه مورد تظلم و دست درازی دولت‌ها به خصوص دولت سیزدهم قرار گرفت و هیچ نگاه درستی به نقش و جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد ایجاد نشد و به رغم همه وعده‌های داده شده در این دولت، همچنان شاهد بی مهری‌ها نسبت به ارزشگذاری بازار سرمایه بودیم. این اوضاع اقتصادی ناشی از تصمیمات و سیاست‌های غلط و بدون برنامه‌ای بود که در دولت‌ها به خصوص دولت سیزدهم اتفاق افتاد، بنابراین اگر قرار باشد تغییری اتفاق بیفتد، باید نگاه دولت به اقتصاد از حالت بدون برنامه و بی هدف خارج شود تا تاثیر سیاست گذاری‌هایی که غالبا نگاه علمی دارند و کارشناسی شده هستند به صورت زنجیره وار در تمام حوزه‌ها بررسی و ارزیابی شود.
با غالب شدن این نگاه در دولت آقای پزشکیان و تیم اقتصادی وی، این نگاه حاکم خواهد شد اما اجرای این برنامه قطعا به زمان احتیاج دارد، و باید فرصت لازم را در اختیار دولت قرار گیرد تا برنامه به مرحله اجرایی برسد.

  • حمید میرمعینی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۵۱ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 501182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =