خبری که بازار کریپتوکارنسی را نا آرام کرد

بازار کریپتوکارنسی هفته شلوغ و پرخبری را پشت سر گذاشت. اخبار هفته گذشته نشان داد که این بازار پرهیجان و ناآرام هنوز نتوانسته به ثبات دست یابد و شایعات و اخبار تاییدنشده همچنان تاثیر زیادی بر آن دارند.

به گزارش صدای بورس،بازار کریپتوکارنسی هفته شلوغ و پرخبری را پشت سر گذاشت. اخبار هفته گذشته نشان داد که این بازار پرهیجان و ناآرام هنوز نتوانسته به ثبات دست یابد و شایعات و اخبار تاییدنشده همچنان تاثیر زیادی بر آن دارند. یکی از اخبار شوکه‌کننده هفته گذشته، احتمال فروپاشی پروژه جدید و محبوب بازار یعنی همستر کامبت بود.

آینده مبهم همستر
پروژه جذاب و محبوب همستر که گفته می‌شد قرار است به زودی وارد چرخه معاملات شود، با انتشار یک خبر بد، به نگرانی بزرگی در بازار رمزارزها دامن زد. در حال حاضر بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به بازی همستر کامبت مشغول هستند و امید دارند که با فراهم شدن شرایط معامله، به پول خوبی دست پیدا کنند.
اواسط خردادماه بود که خبر آمد همستر کامبت به زودی لیست خواهد شد. پس از آن، موجی از پیوستن به این بازی در سراسر جهان به پا خاست و قیمت‌های غیررسمی برای آن ثبت شد. خبر اضافه شدن توکن همستر کامبت به بایننس (بزرگترین صرافی رمزارز جهان) نیز این روند را تشدید کرد. در ایران هم بسیاری از کاربران فضای مجازی، حتی آنانی که کمترین آشنایی با دنیای ارزهای دیجیتال داشتند، وارد این بازار شدند. در این زمان، بسیاری کشورها نسبت به پیامدهای احتمالی این برنامه هشدار دادند و از مردم خواستند تا به امید پولدار شدن وارد این بازی نشوند. این هشدارها تاثیر زیادی بر تمایل سرمایه‌گذاران نداشت و حتی مردم عادی هم به آن پیوستند. اما هفته گذشته اعلام شد، احتمال دارد این پروژه به دلیل اختلافات داخلی، متوقف یا دچار فروپاشی شود. این خبر هنوز قطعی نشده با این حال تاثیر منفی بر پروژه همستر داشته است.
روز شنبه ۱۷ آگوست (۲۷ مرداد) فردی به نام آلکس، مدیر پروژه بازی «سیمپل» و از اعضای پروژه همستر کامبت در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که احتمالا لیست شدن همستر کامبت کنسل خواهد شد. او نوشت: بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر منتظر هستند تا توکن همستر کامبت لیست شود اما این پروژه به دلیل درگیری داخلی در سطح مدیران به مشکل خورده است. با وجود وعده سود ۱۸.۶ درصدی به بازیکنان، حالا ادوارد گورینوویچ (بنیانگذار و مالک اصلی همستر) این موضوع را انکار می‌کند.
ظاهرا گورینوویچ با یکی از شرکای اصلی به نام نیکیتا آنوفریف توافقات مالی داشته اما بدقولی کرده است. به همین دلیل، آنوفریف با شکایت توانسته طلب ۲۵ میلیون دلاری خود را وصول کند و پس از آن اعلام کرده که همستر یک پروژه کلاهبرداری است. گفته می‌شود، سرمایه‌گذاران در حال آماده‌سازی شکایت‌های حقوقی هستند و به همین دلیل، لیست شدن توکن همستر لغو شده است. به زودی روشن خواهد شد که آیا همستر، پروژه‌ای برای کلاهبرداری بوده یا فقط دچار مشکل شده است.

۶۰ درصد کریپتوها منفی شدند
در هفته منتهی به پنجشنبه ۲۲ آگوست (اول شهریور) بازار کریپتوکارنسی شاهد کاهش قیمت ۶۰ درصد رمزارزهای بزرگ (بر اساس ارزش بازار) بود. بود. با این حال میزان افت قیمت کمتر از ۲۰ درصد بود. در همین حال، بالاترین میزان رشد قیمت، نزدیک به ۶۰ درصد ثبت شد. طی هفته گذشته، بزرگان بازار ارزهای دیجیتال عموما شاهد افت قیمت بودند.
برنده بزرگ هفته، رمزارز HTX بود که حدود ۵۸ درصد افزایش قیمت را ثبت کرد. این رمزارز که در رتبه ۵۸ بازار جای دارد، از جمله میم‌کوین‌های دارای قیمت بسیار ناچیز است. با این حال، ارزش بازار این رمزارز بیش از ۱.۴۵ میلیارد دلار است و قیمت آن در یک ماه گذشته بیش از ۳۴ درصد افزایش داشته است. رمزارز Aave با بیش از ۳۶ درصد رشد قیمت در رتبه دوم قرار گرفت. ارزش بازار این رمزارز با قیمت ۱۳۷ دلار بیش از ۲ میلیارد دلار است و نسبت به ماه قبل، ۳۹ درصد و در مقایسه با سال قبل نیز ۱۴۵ درصد افزایش قیمت نشان می‌دهد. رمزارز BitTorrent با بیش از ۲۹ درصد و رمزارز TRON با ۲۵ درصد افزایش قیمت در رتبه‌های سوم و چهارم برندگان هفته جای گرفتند. این دو رمزارز نیز در بازه‌های ماهانه و سالانه شاهد رشد قیمت بوده‌اند.
در سوی دیگر بازار، رمزارز Celestia با بیش از ۱۷ درصد افت قیمت، عنوان بازنده بزرگ هفته را به خود اختصاص داد. این رمزارز ۵ دلاری که رتبه ۶۵ را در اختیار دارد، در بازه یک ماهه نیز ۳۳ درصد افت قیمت را ثبت کرده است. ارزش بازار این رمزارز کمی بیش از یک میلیارد دلار است. رمزارز Notcoin با افت ۱۴.۵ درصدی، رتبه دوم را کسب کرد. ارزش بازار این رمزارز یک سنتی کمی بیش از یک میلیارد دلار و رتبه آن ۶۵ است. رمزارز MANTRA که در حال حاضر بیش از ۸۵ سنت قیمت دارد، با ثبت بیش از ۱۳ درصد افت قیمت، عنوان سومین بازنده بزرگ هفته را کسب کرد. ارزش بازار این رمزارز نزدیک به ۷۱۸ میلیون دلار و رتبه آن ۸۴ است. این رمزارز در بازه یک‌ماهه ۳۸ درصد افت قیمت داشته با این حال در بازه یک‌ساله بیش از ۴۳۰۰ درصد افزایش قیمت را ثبت کرده است. بیت‌کوین و اتریوم نیز در یک هفته گذشته به ترتیب ۲.۴ درصد و ۵.۶ درصد کاهش قیمت را ثبت کردند.
در حال حاضر ارزش بازار کریپتوکارنسی به ۲.۱ تریلیون دلار و ارزش معاملات روزانه به کمتر از ۶۲ میلیارد دلار رسیده است. همچنین سهم بیت‌کوین از ارزش بازار کریپتوها به کمتر از ۵۶ درصد کاهش یافته است.
در تصویر زیر، روند تغییر قیمت ۱۵ رمزارز اصلی بازار در بازه‌های روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه را مشاهده می‌کنید.

خبری که بازار کریپتوکارنسی را نا آرام کرد

  • حبیب علیزاده - روزنامه‌نـگار

  • شماره ۵۵۴ هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 502199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =