افزایش قیمت زیان خودروی ها را متوقف خواهد کرد؟

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: افزایش نرخ محصولات خودورسازان اگر با تورم همراه شود. سبب سود دهی شرکت های خودرو یی نخواهد شد.

حسین لطفی در گفت‌وگو با «صدای بورس» گفت:نماینده خودرو ساز ها به همراه نماینده شورای رقابت، از کمیسیون اقتصادی دولت جدید درخواست کردند، که براساس زیان های شرکت های خودرو سازی به آنها مجوز افزایش نرخ محصولات داده شود، تا از این زیان خارج شوند.

وی افزود: این اتفاق در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ نیز رخ داد ، که در این راستا شورای رقابت، طبق صورت های مالی، نرخ محصولات شرکت های خودرویی را بین ۳۰ الی ۷۰ درصد افزایش داد.این افزایش نرخ تا حدی باعث سودآوری شرکت ها شد اما نرخ تورم کشور ،هزینه قطعات خودرو ، مواد اولیه ، نیروی کار و هزینه های ثابت و غیر ثابت تولید خودرو را افزایش می‌دهد و در ادامه موجب زیان دهی دوباره این شرکت ها می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه تصمیم شورای رقابت مبنی بر افزایش نرخ ماهانه را تصمیم مناسبی دانست و اظهار داشت: شورای رقابت تصمیم گرفت تا با افزایش نرخ محصولات شرکت های خورویی به صورت ماهانه فشار را بر مصرف کننده کم کنند تا مصرف کننده با افزایش نرخ ۵۰ الی ۱۰۰ درصدی در پایان سال مواجه نشود.

وی اضافه کرد: این پیشنهاد مناسبی است اگر فرد بتواند خودرو را در مدت زمان کوتاه تحویل دهد، دست دلال ها کوتاه و واردات خودرو آزاد شود . این امر موجب خارج شدن بازار خودرو از حالت انحصار می شود و خودرو ساز های داخلی را دچار تحول می کند.

لطفی در ارتباط با آینده صنعت خودرو در دولت چهاردهم گفت:پیش بینی می شود که در دولت چهاردهم فاصله قیمت بین بازار آزاد و کارخانه کاهش یابد و دست دلال ها کوتاه شود و خودرو از حالت کالای سرمایه گذاری خارج و کالای مصرفی شود.

کد خبر 503826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =