مجمع عمومی موسس چیست؟ و چه وظایفی دارد؟

مجمع عمومی موسس یکی از انواع مجامع بورسی در ایران است که با حضور موسسین و سهامدارانی که در ابتدای ایجاد شرکت سهامی عام حضور داشته‌اند، برگزار می‌شود.

به گزارش «صدای بورس» ،مجمع عمومی موسس یکی از انواع مجامع بورسی در ایران است که با حضور موسسین و سهامدارانی که در ابتدای ایجاد شرکت سهامی عام حضور داشته‌اند، برگزار می‌شود. این مجمع برای انجام کارهایی مثل انتخاب اولین مدیران و بازرسان، تصویب اساسنامه یا اصلاح آن و انتخاب روزنامه اصلی تشکیل می‌شود.

همان طور که از نام این مجمع مشخص است، وظیفه اصلی آن تاسیس شرکت سهامی عام است. در ادامه با ما همراه باشید تا وظایف این مجمع و سایر نکات مهم مربوط به آن را بررسی کنیم.

همچنین،مجمع عمومی موسس از موسسین و سهامداران اولیه‌ای شرکت‌های سهامی عام تشکیل می‌شود که در جریان ایجاد شرکت در شرف تاسیس حاضر بوده‌اند. این مجمع صلاحیت انتخاب اولین مدیران، بازرسان و تصویب یا اصلاح طرح اساس‌نامه و انتخاب روزنامه رسمی را دارد. در مجمع عمومی موسس حضور عده‌ای از پذیره‌نویسان که حداقل نصف سرمایه شرکت را تعهد کرده باشند، ضروری است.

علت تشکیل مجمع عمومی موسس چیست؟

علت تشکیل مجمع عمومی موسس، در واقع تصویب تشکیل یک شرکت سهامی عام است. بنابراین در قدم اول برای تشکیل یک شرکت سهامی عام هیئت موسس تشکیل می‌شود.

شرکت برای ثبت شدن باید هیئت مدیره و بازرس داشته باشد. به همین دلیل هیئت موسس، اقدامات قانونی لازم برای انجام این کار در قالب گزارش‌هایی آماده می‌کند. با تشکیل مجمع عمومی موسس، این گزارشات ارائه و تصویب می‌شوند.

مجمع عمومی موسس چه زمانی تشکیل می‌شود؟

مجمع عمومی موسس در ابتدای تاسیس شرکت تشکیل شده و پس از آن منحل می‌شود. بعد از آن این انحلال، مجمع عمومی عادی هر سال یکبار تا زمانی که شرکت پابرجاست، تشکیل می‌شود.

وظیفه موسسین شرکت قبل از تشکیل مجمع عمومی موسس چیست؟

پس از اتمام پذیره‌نویسی سهام شرکت، موسسین ظرف حداکثر یک ماه کار بررسی تعهدات تامین سرمایه توسط پذیره‌نویسان را انجام می‌دهند و در صورتی که حداقل ۳۵ درصد سرمایه شرکت پرداخت شده باشد، میزان سهام هر یک از تعهدکنندگان (پذیره نویسان) را تعیین کرده و بعد از اعلام این مقادیر، آگهی دعوت به مجمع را منتشر می‌کنند.

کد خبر 505542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =