مردم مصرف برق خود را محدود کنند

انرژی الکتریکی، بی‌شک زیرساخت اقتصاد و اجتماع است. صنعت الکتریسته (صنعت برق)، از زمان رونمایی تاکنون فراز و نشیب‌های زیادی داشته است.

انرژی الکتریکی، بی‌شک زیرساخت اقتصاد و اجتماع است. صنعت الکتریسته (صنعت برق)، از زمان رونمایی تاکنون فراز و نشیب‌های زیادی داشته و اکنون، هرچه انرژی الکتریکی در دسترس‌تر باشد، رشد و پیشرفت سریع‌تر کشور و رفاه و آسایش مردم را در پی خواهد داشت. در سال‌های اخیر، رشد مصرف انرژی الکتریکی بنا به عواملی، اندکی بیش از پیش بینی‌ها بود که به معنای کمبود و پیشی گرفتن تقاضا نسبت به عرضه است. یکی از عوامل، افزایش بیشتر تقاضای انرژی الکتریکی در ایام گرم‌تر سال است و چون عرضه انرژی الکتریکی از تقاضا باز می‌ماند به اجبار، مدیریت مصرف، تنها راه است؛ بدین معنی که برنامه‌ای زمانی به بخش‌های صنایع، کشاورزی، تجاری و خانگی داده می‌شود تا مصرف خود را محدود کنند و برای حفظ پایداری شبکه، شارش انرژی الکتریکی در بعضی مناطق، کاهش داده می‌شود. تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی و برخی اهمال‌ورزی‌ها، اجازه نداده که تولید شبکه، با نیاز مصرف کننده همگام باشد. از دیدگاه تئوری، اگر مصرف کننده بتواند تراز مصارف انرژی الکتریکی خود را در ساعات شبانه روز به نحوی با میزان تولید شبکه، همگام کند، کمبودی وجود نخواهد داشت و ناترازی در بین نیست! اما خواست مردم در اولویت است و آن‌ها تعیین کننده زمان مصرف هستند.
بدین سان ناترازی پدید می‌آید و برق قطع می‌شود و مردم و اقتصاد، آسیب می‌بینند! از سوی دیگر، اغلب مردم نمی‌دانند که آسیب قطع برق، بیشتر از آن که به مردم صدمه بزند، چندین برابر به شبکه و تاسیسات الکتریکی ضرر رسانده است. در جهت تسریع برای کاهش ناترازی و همگامی عرضه و تقاضای انرژی الکتریکی، یک عزم ملی و توجه کافی مردم و دولت، و آمادگی و همکاری زیادی در طی سال‌های آتی باید رخ دهد. در شرایط کنونی، سریع‌ترین و شاید تنهاترین راه حل، استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر با اولویت انرژی خورشیدی در کوتاه مدت است. برای شروع، با عزم دوگانه مردم و دولت، کاهش محدودیت‌ها در جهت نصب سیستم‌های انرژی خورشیدی در خانه‌ها مناسب خواهد بود. هم‌زمان، گسترش نیروگاه‌های خورشیدی و استقرار آن‌ها در مناطق مساعد و مبتنی بر آمایش سرزمین، ضرورت دارد. در میان مدت، احداث نیروگاه‌های حرارتی و در دراز مدت، ایجاد نیروگاه‌های اتمی و برق‌آبی، راهگشاست. موضوع جدی‌تر، رواج همگانی صرفه‌جویی و بهینه‌سازی در آحاد مصرف‌کنندگان است و اگر دولت و مردم، با عزمی راسخ به میدان بیایند، قطعا خاموشی‌ها کمتر خواهد شد و از بحران بی‌برقی، عبور خواهیم کرد.

  • مسعود سرپاک - مشاور برق منطقه‌ای تهران

  • شماره ۵۶۱ هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 506219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =