۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۵
باد موافق در بازار طلا

بازار طلا معاملات هفته را با ثبت رکورد دیگری آغاز کرد. این فلز ارزشمند در توفان حوادث روزگار به دارایی محبوب سرمایه‌گذاران تبدیل شده است.

به گزارش صدای بورس به نقل از تریدینگ اکونومیکس، در معاملات امروز دوشنبه ۲۱ اکتبر (۳۰ مهرماه) قیمت طلا از مرز ۲۷۳۳ دلار عبور کرد. طلا معاملات هفته گذشته را با قیمت ۲۶۴۸ دلار شروع کرده بود و قیمت امروز نشان‌دهنده رشد ۸۵ دلاری قیمت هر اونس طلا نسبت به نقطه آغاز هفته گذشته است. طلا همچنین معاملات هفته گذشته را با قیمت ۲۷۲۱ دلار به پایان برده بود.

افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن، عامل اصلی رشد قیمت طلا به شمار می‌رود. سرمایه‌گذاران با دقت تحولات منطقه خاورمیانه را زیر نظر دارند و معتقدند، تنش‌ها در این منطقه پرتنش رو به افزایش است. جمعه گذشته، حزب‌الله لبنان اعلام کرد که درگیری با اسراییل وارد فاز جدیدی شده است. در همین حال، اسراییل حملات سنگینی علیه حومه جنوبی بیروت و برخی مناطق دیگر انجام داد. کارشناسان هم نسبت تشدید تنش‌ها و گسترش دامنه درگیری در منطقه هشدار دادند.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز عامل دیگری است که جذابیت طلا افزوده است. همچنین پیش‌بینی اجرای سیاست‌های انبساطی از سوی بانک‌های مرکزی از افزایش قیمت طلا حمایت می‌کنند. به عنوان نمونه، بانک مرکزی چین در راستای تحریک اقتصاد اقدام به کاهش نرخ‌های بهره اصلی خود کرده است. بانک مرکزی اروپا نیز هفته گذشته برای سومین بار در سال جاری نرخ‌های بهره را کاهش داد. با این حال، داده‌های اقتصادی قوی آمریکا، انتظار برای کاهش هر چه بیشتر نرخ‌های بهره فدرال رزرو را کمتر کرده است.

نقره نیز پا به پای طلا در مسیر صعود قرار گرفته است. این فلز که هفته گذشته روندی آرام را طی کرده بود، در آخرین روز معاملات با رشد قیمت روبه‌رو شد و این روند امروز هم تکرار شد. در معاملات امروز دوشنبه، قیمت هر اونس نقره از مرز ۳۴ دلار عبور کرد.

امروز بیشتر کامودیتی‌ها با رشد قیمت مواجه شدند. در بازار انرژی، هر بشکه نفت خام سبک آمریکا از مرز ۷۱ دلار گذشت و برنت دریای شمال نیز به بیش از ۷۳ دلار و ۸۰ سنت رسید. همچنین گاز طبیعی، بنزین و نفت حرارتی شاهد افزایش قیمت بودند.

در دیگر بازارها، قیمت مس، دانه سویا، گندم و سنگ آهن صعودی بود اما زغال سنگ و فولاد با افت قیمت روبه‌رو شدند.

کد خبر 506455

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =