۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲
طلا آرام نمی‌گیرد

دومین روز معاملات هفته با رشد دوباره قیمت فلزات ارزشمند همراه بود. حال و هوای بازار این فلزات نشان می‌دهد که طلا و نقره خیال کاهش قیمت ندارند.

به گزارش صدای بورس به نقل از تریدینگ اکونومیکس، در معاملات امروز سه‌شنبه ۲۲ اکتبر (اول آبان ماه) قیمت هر اونس طلا به بیش از ۲۷۳۳ دلار رسید. دیروز طلا تا سطح ۲۷۳۹ دلار بالا رفت و در ادامه به ۲۷۱۴ دلار کاهش یافت.

اما روند نزولی ادامه نیافت و این فلز ارزشمند دوباره در مسیر رشد قرار گرفت. قیمت طلا در یک ماه گذشته ۳.۳۴ درصد و در بازه ۶ماهه ۱۶.۷۹ درصد افزایش یافته است. نقره نیز پا به پای طلا مسیری نوسانی را طی کرد و دیروز پس از رسیدن به نقطه اوج ۳۴.۲۶ دلار به سطح ۳۳.۵۴ دلار کاهش یافت اما امروز دوباره به بالای ۳۴.۱۹ دلار افزایش پیدا کرد. قیمت نقره در یک ماه گذشته ۷.۸۶ درصد و در بازه ۶ماهه نیز ۲۱.۲۷ درصد افزایش را ثبت کرده است.

در حال حاضر مهمترین عامل رشد قیمت طلا، تنش‌های ژئوپلیتیک است. حمله ارتش اسراییل به مکان‌های فعالیت مالی حزب‌الله در بیروت، نگرانی‌ها درباره تشدید تنش‌ها را افزایش داده است. همچنین تهدید اسراییل به انجام عملیات تلافی‌جویانه علیه ایران بر دامنه نگرانی‌ها افزوده است.

در همین حال، رقابت تنگاتنگ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ابهام در نتیجه آن از دیگر عوامل افزایش تقاضا برای طلا به شمار می‌رود.

سیاست انبساطی بانک‌های مرکزی جهان و تلاش برای احیای فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا، اروپا و چین نیز بر افزایش قیمت طلا و نقره تاثیر زیادی داشته است.

در یک سال گذشته، قیمت طلا تحت تاثیر عوامل فوق بیش از ۳۷.۵ درصد افزایش یافته است. تحلیلگران بازار فلزات ارزشمند بر این باورند که ادامه روند کنونی در منطقه خاورمیانه عامل اصلی افزایش قیمت طلا در ماه‌های آینده خواهد بود. برخی از احتمال جهش قیمت هر اونس طلا به بیش از ۳ هزار دلار خبر می‌دهند.

کد خبر 506414

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =