با حل مشکل مسکن بزرگ‌ترین مسئله معیشتی مردم حل خواهد شد

رئیس مجلس با ابراز خرسندی از برقراری آتش بس در لبنان و استقبال از این رخداد، گفت: رزمندگان حزب الله با عزت، افتخار، شجاعت و درایت در برابر رژیم صهیونیستی مقاومت کردند و جنگیدند.

به گزارش صدای بورس،محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست رسانه‌ای که عصر امروز(چهارشنبه، ۷ آذرماه ۱۴۰۳) و در آستانه روز مجلس در بهارستان برگزار شد، ضمن تسلیت ایام دهه فاطمیه(س) به همه محبین اهل بیت(ع) و خیرمقدم به یکایک اصحاب رسانه که در این نشست حضور پیدا کردند، گفت: از همه اصحاب رسانه که افکار عمومی را نمایندگی کرده و خواسته های مردم را با انتقادات و پیشنهادات سازنده خود پیگیری کرده و به مسئولان کشور در سطوح مختلف کشور، کمک می کنند، تشکر می کنم.

قالیباف با بیان اینکه یکی از انتقاداتی که به من وارد بود، عدم برگزاری کنفرانس خبری در دوره یازدهم مجلس بود، گفت: روز خبرنگار به خبرنگاران قول دادم در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی سالی دو نوبت و حتی اگر فرصتی دست داد به صورت فصلی این حق شما را به عنوان نمایندگان افکار عمومی ادا کنم لذا این نخستین جلسه ما در ۶ ماهه نخست این دوره است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز خرسندی از برقراری آتش بس در لبنان و استقبال از این رخداد، گفت: خداوند بزرگ را بابت اینکه مردم عزیز لبنان از زیر بمباران های جنایتکارانه رژیم صهیونیستی امشب را در آرامش به سر می برند، شاکریم و از رزمندگان حزب الله که با عزت، افتخار، شجاعت و درایت مقاومت کردند و جنگیدند و هرگز اجازه ندادند یک وجب از خاکشان علیرغم همه فشارهایی که به واسطه بمباران ها به آنها وارد می شد، در تصرف دشمن درآید، قدردانی می کنیم.

دولت باید زمین را به صورت رایگان در اختیار طبقات نیازمند جامعه قرار دهد/ مسئولان مسئله مسکن را به رسمیت بشناسند

قالیباف در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات مجلس برای کوتاه تر شدن رویای خانه دار شدن مردم، گفت: اطمینان دارم و متوجه این موضوع هستم که مشکل مسکن در معیشت مردم نقش اساسی و جدی دارد و موضوع مسکن در کشور نباید رها شود.

وی ادامه داد: هرکاری برای مردم انجام دهیم و حتی اگر حقوق را ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش دهیم. مسکن حداقل بین ۵۰ تا ۷۰ و حتی تا ۷۵ درصد درآمد خانواده ها را به خود اختصاص می دهد، مشکل مسکن تبعات اجتماعی هم در پی دارد و مستاجران مشکلات زیادی را تحمل می کنند بنابراین معتقدم اگر مسکن خانواده ها حل و آنها صاحب مسکن شوند، بزرگ ترین مسئله معیشتی مردم حل خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسئولان باید مسئله مسکن را به رسمیت بشناسند، افزود: به صاحبنظران و منتقدان باید اجازه صحبت بدهیم و مشکل را به رسمیت بشناسیم و از کنار آن عبور نکنیم زیرا اگر یک نفر در طول عمرش یک سوم حقوق‌اش را ذخیره کند و از دهک یک تا پنج باشد تا ۷۰ سال هم نمی تواند یک خانه زیر ۱۰۰ متر را برای خود فراهم کند و اگر تمام حقوق‌اش را هم کنار بگذارد این مشکل قابل حل نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در مجلس یازدهم اشاره کردیم مسائل اقتصادی در اولویت است و مسکن هم در اولویت قرار خواهد گرفت و باید تولید مسکن را در اولویت و جلوی احتکار مسکن را می گرفتیم.

قالیباف با انتقاد از وجود بیش از یک میلیون مسکن خالی در پایتخت، گفت: موضوع کنترل نرخ اجاره بها و قوانین موجر و مستاجر و همچنین مالیات بر خانه های خالی را تصویب کردیم و وظیفه قانونگذاری را انجام دادیم؛ در مواد ۵۰ تا ۵۵ قانون برنامه هفتم توسعه به سیستم نظام تامین و مسکن روستایی و بافت فرسوده توجه کردیم و معتقدم روش های اجرایی در مسکن درست نیست و باید بدانیم چه کسی باید مسکن را تولید کند؛ دولت نباید مسئول تولید و ساخت مسکن باشد و مردم، شرکت ها و بنگاه ها می توانند این کار را انجام دهند و ساز وکار آن هم مشخص است و دولت هم مکلف است زمین را تامین کند زیرا زمین حداقل ۵۰ تا ۷۰ درصد قیمت تمام شده مسکن را به خود اختصاص می دهد و بنابراین دولت باید زمین را حتی به صورت رایگان در اختیار طبقات نیازمند جامعه قرار دهد.

رئیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه ۱۵ درصد از کل جغرافیا و سرزمین ما قابل سکونت است، یادآور شد: کمتر از یک میلیون هکتار تحت پوشش مسکن داریم و بر اساس آمارها سازمان ملی مسکن بیش از زمین های ساخته شده، اراضی در اختیار و در تملک دارد که در محدوده و حریم هستند.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه در برنامه هفتم پیشرفت، دو دهم درصد از اینها را که حدود ۳۰۰ هزار هکتار است، پیش بینی و دولت را مکلف کرده ایم تا این زمین ها را در اختیار کسانی که نیازمند هستند قرار دهد دولت باید با پشتیبانی و با استفاده از نظام بانکی حمایت کند و اجازه دهد مردم خودشان بسازند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه باید بدانیم که جمعیت را کجا مستقر کنیم، گفت: امروز شاهدیم در یک درصد از سرزمین، قریب به ۲۳ درصد جمعیت را مترکز کرده ایم که نمونه آن دشت تهران است و الان که مسکن مهر می سازیم و قانون جهش مسکن را دنبال می کنیم، همه در ۱۰۰ کیلومتری اطراف تهران و اطراف کلانشهرهای بعدی است. طبیعتا باید جاهایی مسکن سازی کنیم که توزیع فضایی مسکن نیز در نظر گرفته شود. چرا سمت شهرهایی که ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر دارند نمی رویم؟

وی در ادامه با بیان اینکه دولت باید مکلف شود زمین در اختیار کسانی بگذارد که زمین و پول ندارند، اظهار کرد: امروز هر کسی که در بافت فرسوده یک محدوده زمینی دارد، اگر حداقل تراکم را ۱۲۰ یا ۱۲۲ درصد بگیرد می تواند یک مسکن ۳ طبقه ای بسازد. ما هم اکنون در هر هکتار ۱۵۰ نفر جمعیت داریم در حالی که در توکیو نصف آن است و در نیویورک کمتر است.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه در جریان قانون برنامه هفتم تعداد سکونت جمعیت در هر هکتار را ۶۰ نفر پیش بینی کرده ایم، یادآور شد: اگر این کار را دنبال کنیم، صاحب زمین می تواند با کسی مشارکت کند که یکی امکان پول دارد و یکی امکان زمین دارد و کار انجام شود پس چرا کار پیچیده می کنیم. مگر دولت در مسکن مهر چند میلیون مسکن ساخته است شاید زیر ۲ میلیون مسکن باشد که بیش از ۱۲۰ هزار مسکن آن هم واگذار نشده است. پس اجازه دهیم مردم خودشان مسکن سازی کنند. در حساب ۱۰۰ که با دستور امام(ره) افتتاح شد، وظیفه دولت در حوزه تأمین مسکن، واگذاری زمین بود که اجرا نمی شود.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: شیوه کار اینگونه است که یک شورای مردمی در محل باشد، حساب ۱۰۰ هم باشد و خیرین هم کمک کنند تا مشکلات مسکن مردم حل شود از این رو معتقدم اگر می خواهیم مشکلات را حل کنیم باید در معیشت خود اولویت را به مسکن بدهیم که اگر مردم صاحب مسکن شوند دیگر نیازی به یارانه ندارند. من معتقدم باید این کار را دنبال کنیم که در مجلس قوانینی را برای این کار دنبال می کنیم. دولت روش های خود را اصلاح کند و در مسیر درست پیش برویم تا مردم را نیز پای کار بیاوریم و از قدرت بخش خصوصی هم استفاده کنیم.

حزب الله زنده تر از همیشه است/ نتانیاهوی کثیف رجزخوانی نکند

وی در پاسخ به سوالی درباره شرایط امروز منطقه به ویژه تحولات لبنان، گفت: ما از توافق آتش بس استقبال می کنیم و آرامش در لبنان برقرار شده که امیدواریم در غزه هم برقرار شود اما اینکه نتانیاهوی جنایتکار متمرکز بر ایران است، حرف گزافی است.

قالیباف ادامه داد: وقتی جنگ لبنان شروع شد، سیدحسن نصرالله به شهادت رسید و جنایت پیجرها و سایر جنایات صورت گرفت، همه تصور می کردند حزب الله تضعیف شده است. در سفری که به بیروت داشتم در میان دود و آتش و فشاری که بر مردم داغدار و عزادار بود که مردان آنها می جنگیدند و زنان و کودکان زیر آتش که خانه و کاشانه خود را نیز از دست داده بودند، دیدم که هنوز صبر، شجاعت، درایت و خلاقیت دارند. من حزب الله را زنده دیدم و شاید آن روز کسی این را باور نمی کرد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با اشاره به سخنرانی خود در ژنو، گفت: آنجا هم گفتم که حزب الله زنده تر از همیشه است و شما دیدید و نتانیاهوی کثیف هم می داند علیرغم اینکه با ۷ لشکر به جنوب لبنان آمد، هرگز نتوانست آن را تصرف کند. پس رجزخوانی نکند. آنها شکست خورده اند. حزب الله تا همین دیشب تل آویو را هدف قرار داده بود. این قدرت اسلام است و ما حتما عملیات «وعده صادق ۳» را در پیش داریم و این تصمیم ما است؛ البته زمان بندی آن نیز جزئی از عملیات است که در زمان خودش صورت می گیرد.

باید پایه های رشد روابط ایران و چین را بسازیم

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره توسعه همکاری های چین و ایران، گفت: بی شک چین یکی از کشورهای دوست، نزدیک و متحد ما بوده و روابط عمیق راهبردی با این کشور داریم که باید آن را توسعه دهیم و این موضوع اراده همه مسئولان در جمهوری اسلامی است. باید دید ارتباط عمیق راهبردی بر چه اساسی شکل می گیرد؛ کشورهایی که دوست مشترک، دشمن مشترک و منافع مشترک دارند به این سمت پیش می روند.

قالیباف ادامه داد: امروز ما هر سه بعد دوست، دشمن و منافع مشترک را با چین داریم لذا ارتباط ما بی شک یک ارتباط راهبردی، ماندگار و تأثیرگذار است که در قالب روابط دوجانبه، منطقه ای و بین المللی توصیف می شود و دارای ابعاد مختلف استراتژی های بخشی اعم از مسائل محیط زیست، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین مسائل امنیتی و دفاعی است.

رئیس قوه مقننه همچنین با اشاره به فرصت های بزرگی که در روابط میان ایران و چین وجود دارد، اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی ایران و چین در این موضوع بسیار موثر است که می توان از فرصت های اقتصادی و کریدورها در این خصوص نام برد. فرصت های سازمان های مهم بین المللی همچون بریکس و شانگهای و همچنین به صورت مستقیم و غیرمستقیم اوراسیا را نیز داریم.

وی افزود: از این رو این تصمیم قطعی دو کشور است که البته هنوز به این سطح از روابط نرسیده و معتقدیم باید پایه های این روابط را بسازیم یعنی در حد دوجانبه به نقطه قابل قبولی از رشد برسیم که هنوز جا دارد و بعد از آن نیز به سمت توسعه سطح روابط در همه موضوعات منطقه ای و جهانی حرکت کنیم.

ریشه گرانی و تورم در میرداماد، پاستور و بهارستان

قالیباف در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری در حوزه گرانی و تورم، آن را موضوع مهمی دانست و افزود: گاهی از گرانی و تورم می گوییم اما برای مبارزه با آن به فروشگاه ها و مغازه هایعنی سراغ کاسب ها می رویم اما این قشر، باعث و بانی تورم نیستند و راهکار حل گرانی و تورم نیز دنبال کردن و تنبیه کردن آنها نیست؛ البته منکر این نیستم که ممکن است بخشی از آنها گرانفروشی کنند اما این افراد ریشه گرانی و تورم نیستند.

رئیس مجلس در ادامه ریشه گرانی و تورم را میرداماد، پاستور و بهارستان که بانک مرکزی، دولت و مجلس هستند معرفی کرد و ریشه آن را بازار ندانست و گفت: طبیعتا این موضوع دو علت اساسی دارد. یک علت آن بانک ها هستند به این معنا که نقدینگی و پایه پولی را افزایشی می دهند که باعث می شود ارزش پول ملی را از دست بدهیم و تورم ایجاد شود. این ناشی از این است که هزینه های دولت را افزایش می دهیم و رشد اقتصادی نداریم؛ بعد برای آن اوراق صادر کرده و تکلیف مالایطاق می کنیم. در نهایت اینکه کیک اقتصاد را بزرگ نمی کنیم و تولید ناخالص داخلی(GDP) را بالا نمی بریم بلکه هزینه های جاری را افزایش می دهیم که منجر به تورم می شود.

برنامه هفتم میثاق ما برای حل این مشکلات است

وی در ادامه با بیان اینکه برنامه هفتم میثاق ما برای حل این مشکلات است که در فصل هفتم این قانون راهکارهایی برای این موضوع اندیشیده شده، گفت: برای رشد اقتصادی، حل مشکل صندوق های بازنشستگی و جلوگیری از افزایش نقدینگی باید از این قانون استفاده کرد. امروز بانک ها در کفایت سرمایه خود در شرایط بدی هستند؛ برخی بانک های خصوصی به گونه ای رفتار می کنند که خلق پول می شود که به معنای دست در جیب مردم کردن است؛ از این رو باید به صورت جدی این موضوع را پیگیری کنیم و توافق، همدلی و همکاری متمرکز بر این موضوع شود.

وفاقی که با رد یک فوریت لایحه ای بهم بخورد، نباشد بهتر است

قالیباف در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی طرح اظهارات برخی از رسانه‌های دولتی پیرو رد لایحه اخیر دولت و اذعان به این نکته که مجلس به وفاق با دولت پشت پا زد، اظهار کرد: وفاقی که بخواهد با یک لایحه ای که یک فوریتش، رای لازم را کسب نکند، به هم بخورد، همان بهتر که نباشد. ما وقتی حرف از وفاق ، همکاری و تعامل می‌زنیم؛ این‌ها باید یک سری مبانی داشته باشند.

وی با بیان اینکه هم مجلس و هم دولت همه یک حرف را تکرار کرده و می‌گویند برنامه هفتم توسعه میثاق ملی ماست و سیاست‌های کلان مصوب هم مبانی است که باید دنبال کنیم، ادامه داد: بنابراین تعامل و وفاق و همه این حرف‌ها حول محور این موضوع است.

وقتی دم از همکاری و تعامل می‌زنیم نباید خلاف قوانین عمل کنیم

قالیباف با بیان اینکه سلایق نظیر اینکه برخی طرفدار دولت باشند و برخی مخالف آن امریست که همه باید آن را بپذیریم، بیان کرد: به هر حال ما دو گرایش در کشور داشته و سلیقه‌هایی داریم. حتی برخی اوقات در همین برنامه هفتم هم اساس کار را قبول داریم اما روش‌هایمان متفاوت است. لذا باید به این بخش به درستی دقت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی دم از همکاری و تعامل می‌زنیم دیگر نباید خلاف قوانین عمل کنیم اظهار کرد: بنده زمانی که فوریت لایحه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس در مجلس مطرح شد، شخصا به این لایحه رای ندادم و لایحه به صورت عادی به کمیسیون ارجاع شد تا مورد بررسی قرار گیرد. به نظر شما ما کار خلاف قوانین را باید مورد تمجید قرار دهیم؟

وی تصریح کرد: بر اساس قانونی که در حال حاضر جاریست، باید عنوان کنم حضوربرادر عزیز ما آقای ظریف در دولت ق خلاف بوده و این مسئله کاملاً روشن است.

قالیباف تاکید کرد: بنده اگر جای آقای ظریف بودم خیلی با ظرافت به آقای پزشکیان می‌گفتم اجازه دهد که چند صباحی در دولت نباشم و در صورت تعیین تکلیف و قانونی شدن لایحه فوق، به دولت برگردم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نباید مباحث اینگونه مطرح شود که چون ما به این لایحه رای ندادیم پس وفاق را به هم زده‌ایم. اگر شرایط بدین نحو باشد باید بگویم که اصلاً نمی‌توانیم کار کنیم.

حوزه نظارت مجلس سیستمی و جمعی است

وی با بیان اینکه ما باید در موضوعات مهمی همچون انرژی، مسکن و بسیاری از مسائل اقتصادی منسجم‌تر، با محبت‌تر و با گذشت‌تر کار را دنبال کنیم اظهار کرد: در حوزه نظارت مجلس باید بگویم که این نظارت، نظارت سیستمی و جمعی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در قالب نظارت سوال کتبی، سوال منطقه‌ای، تذکر، استیضاح و تحقیق تفحص را پیش رو داریم بیان کرد: ما این موارد را به صورت فردی آغاز می‌کنیم، اما به صورت جمعی آنها را انجام می‌دهیم. بنابراین یک نفر می‌تواند تحقیق و تفحص را آغاز کند اما تا زمانی که کمیسیون آن تحقیق و تفحص را نپذیرد، قابل اجرا نیست. حتی اگر کمیسیون این موارد را تایید بکند، این مسئله به صحن مجلس ارجاع می‌شود و اگر صحن علنی به این تحقیق و تفحص رای ندهد، این موضوع دیگر رسیدگی نمی‌شود، بنابراین یک نماینده در این بخش تصمیم گیری نمی‌کند.

وی با بیان اینکه جنس نظارت مجلس با نظارت‌های صورت گرفته در سازمان بازرسی کل کشور متفاوت است اظهار کرد: سازمان بازرسی کل کشور اگر در جایی متوجه خلافی شود،آن موضوع را متوقف می‌کند. این در حالیست که مجلس کار را متوقف نمی‌کند. از این رو مجلس تذکر و پیگیری کرده و مسیر خود را انجام می‌دهد.

قالیباف با بیان اینکه ما در نظارت به دنبال مچ‌گیری نیستیم با اشاره به مصوبه حق ماموریت دلاری به ریالی که اخیرا از سوی دولت مد نظر قرار گرفته، اظهار کرد: در بحث دلار باید بگویم که ما می‌گوییم کسری ارز داریم و می گوییم که باید در هزینه‌ها دقت شود، بنابراین اگر در مدیریت‌ها به این سیاست‌ها توجه کنیم، مسائل برطرف خواهد شد. به هر حال این موارد بر مبنای سلیقه است.

هم جهتی دولت و مجلس در افزایش حقوق کارکنان و کاگران و بازنشستگان

دکتر قالیباف در پاسخ به سوالی در رابطه با لایحه بودجه ۱۴۰۴ و وضعیت ارز ترجیحی کالاهای اساسی گفت: یکی از موضوعاتی که در قانون برنامه بودجه مهم است بحث معیشت مردم بوده و پس از آن رشد اقتصادی؛ البته باید توجه داشت که لایحه بودجه هنوز در مرحله اول قرار گرفته و درآمدها و مسائل کلان مطرح شده است و حتی جداول هم بررسی نشده است البته بخش قابل توجهی از بودجه تعیین تکلیف شده است.

وی در ادامه با اشاره به بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلیفق تا ۱۲ شب گذشته افزود: ممکن است گزارش کمیسیون تلفیق در صحن مجلس با تغییراتی همراه باشد و حتی ممکن است طبق ایرادات شورای نگهبان در خصوص سیاست‌های کلان با تغییراتی همراه شود، لذا اگر آماری در این نشست ارائه می‌شود، بدانید که لایحه بودجه هنوز به قانون تبدیل نشده است.ما در بحث مرتبط با افزایش حقوق تلاشمان را کردیم که با افزایش حقوق و ارائه خدماتی، تورم را پوشش دهیم. البته هنگام ارسال لایحه بودجه به مجلس در هزینه‌های جاری شاهد افزایش بودیم و به این اشکال هم در صحن مجلس اشاره کرده ام و از آنها قول گرفته ام که این موضوع را در مجلس اصلاح کنیم.

رییس قوه مقننه اضافه کرد: در جلسه‌ای که با حضور رئیس جمهور و روسای کمیسیون‌های مجلس داشتیم رئیس جمهور باور به این موضوع داشتند و تاکید کردند که اگر قرار است هزینه‌های جاری بخش‌های مختلف دولت بیش از سایر بخش‌ها افزایش پیدا کند، بنده نیز آن را قبول ندارم و باید به افزایش حقوق کارکنان و کاگران و بازنشستگان توجه شود لذا این هم‌جهتی میان مجلس و دولت وجود دارد.

وی افزود: ما افزایش حقوق‌ها را بین ۲۰ الی ۳۰ درصد پیش بینی کردیم؛ از طرفی هزینه‌های مرتبط با قانون جوانی جمعیت را ۸ درصد بیشتر افزایش دادیم تا تورم برای افرادی که حقوق کمتری دارند جبران شود.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه از سوی دیگر حداقل حقوق را ۱۳ میلیون و برای بازنشستگان ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پیش بینی حقوق صورت گرفته است، ادامه داد: ۲۸۸ میلیون در سال برای این افراد در نظر گرفتیم و سعی کردیم تا سقف ۲۴ میلیون تومان نیز از مالیات معاف شوند، اما اگر با اضافه کارها و حق ماموریت‌ها حقوقشان افزایش پیدا کرد تا سقف ۱۰ درصد صرفا از مابه‌التفاوت مالیات اخذ شود. سعی کردیم با این سیاست‌ها تورم را پوشش دهیم. همچنین ۱۱ میلیارد یورو هم ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی و دارو تجهیزات مصرفی پزشکی و شیر خشک خاص در نظر گرفتیم.

۲۳ آذر ماه؛ زمان ابلاغ قانون عفاف و حجاب

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با زمان ابلاغ قانون عفاف و حجاب، گفت: خدمت آقای آقاتهرانی هم عرض کردم که زمان ابلاغ قانون عفاف و حجاب ۱۶ آذر ماه نیست بلکه ۲۳ آذر ماه است، زیرا سه ماه فرصت برای ابلاغ قانون بوده است؛ لذا امیدوارم نگویید که ۱۶ آذر شد و این قانون را ابلاغ نشد. آقا تهرانی هم گفتند که این خبر را اصلاح خواهند کرد.

مجلس جای نگاه‌های متفاوت، نظرات مختلف و سلیقه‌های گوناگون است

قالیباف در پاسخ به سوال دیگری از این خبرنگار در رابطه با کنترل سوپرانقلابی‌ها در مجلس گفت: این نگاه را قبول ندارم چرا که مجلس جای نگاه‌های متفاوت، نظرات مختلف و سلیقه‌های گوناگون بوده و تضارب آرا و افکار دارد و زیبایی مجلس به این است، اگر همه با هم یک حرف بزینم خودمان خسته خواهیم شد لذا هر چقدر مباحث مختلف، محکم‌تر و جدی‌تر مطرح شود کار پخته‌تر خواهد شد. هیچ نگرانی در این رابطه وجود ندارد و امروز هم در مجلس شاهد بودید.

وی افزود: سلیقه‌های مختلفی در مجلس وجود دارد و ما در این زمینه احساس نگرانی و مشکل نمی‌کنیم و این را زنده بودن و پویایی مجلس می‌دانیم.

قالیباف ادامه داد: شما در مجلس یازدهم نیز این موضوع را به صورت کامل مشاهده کردید و در این مجلس هم خواهید دید. معتقدم مجلس دوازدهم از مجلس یازدهم عقلانیت انقلابی بالاتری دارد. چرا که نمایندگان فعال و موثر دوره قبل حدود ۱۰۰ نفر به مجلس دوازدهم آمدند همچنین نمایندگان با تجربه ادوار هم به این مجلس اضافه شدند لذا مجلس مسلط‌تر و با کیفیت‌تر و فعال‌تر است، لذا هیچ احساس نگرانی وجود ندارد.

مجلس حتماً در جایی که باید نظارت کند بدون هیچ تعارفی موضوعات را مطرح خواهد کرد

رییس مجلس در خصوص تصمیمات در سران قوا هم مطرح کرد: جلسه سران هم بر اساس قانون اساسی تشکیل شده است، هماهنگی میان قوا از وظایف رهبری انقلاب بوده و جلسات هم برخی اوقات در محل هر قوه و برخی اوقات هم در بیت رهبری معظم برگزار می‌شود و اگر سران در موضوعی به جمع‌بندی برسند و نیاز به اذن رهبری باشد حضرت آقا اعتماد دارند و این همراهی را دارند و بسیاری از کارها در آنجا سرعت گرفته و مشکلات حل می‌شود.

وی اضافه کرد: اما همه‌ به این موضوع متعهدیم که در مسیر قانون باید عمل کنیم حتی اگر برای شرایط خاص و تحریم لازم باشد در جلسه سران تصمیمی جهت لغو قانونی بگیریم، باید در مجلس تبدیل به قانون شود. لذا تاکید می‌کنم چنین احساسی نداشته و این هماهنگی میان دولت و مجلس بوده و امیدواریم در سایر موضوعات هم به این صورت باشد.

قالیباف اضافه کرد: مجلس و دولت هر کدام وظایفی دارند و حتماً در جایی که باید از نظارت استفاده کنیم و مسائل و مشکلاتی را پیگیری کنیم بدون هیچ تعارفی مطرح خواهیم کرد و باید بدانیم که این رفت و برگشت‌ها یک ذینفع نهایی دارد و آن مردم هستند ما باید در این رفت و برگشت‌ها مشکل مردم را حل کنیم. همچنان که سه سال گذشته در جلسه معارفه رییس قوه قضاییه نیز مطرح کردم که اگر ذینفع نهایی هماهنگی و همراهی قوا و مردم نباشد آن همدلی و همکاری فایده ندارد.

مجلس و دولت قاچاق سوخت را انکار نمی کنند

قالیباف در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت ناترازی انرژی و تعبیر برخی رسانه ها از اظهارات رئیس مجلس که علت را تحریم های آمریکا عنوان کرده است، گفت: صحبت من جدید نبود و بارها در جلسات دولت و صحن اشاره کردم و انرژی دغدغه جدی رئیس جمهور هم است؛ روز گذشته از اظهارات اینجانب برداشت اشتباهی شد در حالی که صحبت های من روشن و شفاف بود.

وی ادامه داد: به نظر شما قاچاق سوختی که در حال حاضر انجام می شود به عنوان مثال با شوتی، دبه و وانت ۲۵ تا ۳۰ میلیون لیتر در روز قاچاق می شود و یا ما می خواهیم این مسئله را بپذیریم یا انکار کنیم و در حال حاضر مجلس و دولت این موضوع را انکار نمی کند و این مسئله هست و وجود دارد.

قالیباف افزود: وقتی از تورم و رشد اقتصادی صحبت می کنیم همه مسئول آن هستیم و وظیفه و نقش قانونگذار، دولت، قوه قضائیه و مردم مشخص است؛ معتقدیم انرژی به معنای فرآورده، گاز و نفت، کالاهای انحصاری دولت به معنای عام و انفال است و بخش خصوصی آن ها را تولید و وارد نمی کند و بخش های دولتی یکی از بزرگ ترین مصرف کننده انرژی هستند و امروز نیروگاه ها در پیک مصرف ۲۵۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف می کنند و بیش از ۵ میلیارد لیتر تنها سوخت گازوئیل و این موارد در نیروگاه ها باید ذخیره کرد و اتفاقی که می افتد تولیدکننده ها و مصرف کننده های اصلی در این جابه جایی ها و حمل و نقل ها ممکن است خط بخورند.

رئیس قوه مقننه کشورمان یادآور شد: متاسفانه در حوزه انرژی به اندازه مصرف انرژی هدر می دهیم البته منظور از هدررفت انرژی کیفیت تولید خودروها و باز گذاشتن در اتاق ها در زمستان نیست بلکه رقم هدررفت انرژی بالا است.

وی ادامه داد: در حال حاضر درآمد ارزی ما در بخش دولتی و خصوصی ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار است که به همین میزان انرژی هدر می دهیم بعد می خواهیم رشد اقتصادی ۸ درصد را هم دنبال کنیم و هر چقدر تلاش کنیم به ۴ تا ۴.۵ درصد خواهیم رسید و از این ۸ درصد ۲.۸ آن بهره وری است و تمام این میزان را می توان در انرژی دنبال کرد.

تحریم حتما کاغذ پاره نیست/ نباید همه مشکلات را گردن آمریکا بیاندازیم/ قانون اقدام راهبردی علیه تحریم ها مانع برجام نیست

قالیباف در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر رفع تحریم ها و تعامل با جامعه بین المللی و از سرگیری مذاکرات و جلوگیری از جریان تندروها، گفت: تحریم حتما کاغذ پاره نیست و در اقتصاد تاثیر دارد اما نکته ای را که در مورد انرژی متذکر شدم تاکید می کنم که هدررفت انرژی ارتباطی به تحریم و آمریکا ندارد و مشکل داخلی است و نباید همه مشکلات را گردن آمریکا بیاندازیم. همچنین قانون اقدام راهبردی علیه تحریم ها مانع برجام نیست بلکه تصویب شد که تسهیل گری و به برجام کمک کند و توافقات باید منجر به انتفاع اقتصادی واقعی شود نه صوری و از این قانون دفاع می کنیم.

وی افزود: طرفدار حل موضوع هستیم و مانع نخواهیم شد؛ مگر با آمریکا به صورت مستقیم مذاکره نکردیم و برجام تصویب نشد، صداقت آمریکا کجا رفت، برجام را پاره کردند و ما در بحث هسته ای هم همین اعتقاد را داریم و هرجا انتفاع اقتصادی برقرار باشد ورود می کنیم و معتقدم با رفع نقاط ضعف در چارچوب قانون مجلس اقدام خواهیم کرد و نگاه ما این است هر زمان انتفاع اقتصادی اتفاق بیفتد همراهی خواهیم کرد.

در خصوص حجاب قانون داریم که به درستی اجرا نمی شد

قالیباف با اشاره به موضوع عفاف و حجاب، گفت: زمانی که در حال پیگیری این موضوع در مجلس بودیم برخی معتقد بودند در این خصوص قانون نداریم در حالی که در این خصوص قانون داشتیم که به درستی اجرا نمی شد اما آن زمان مرتب می گفتند سریع تر قانون بنویسیم.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه قانون حجابی که اکنون مد نظر است، در زمان خود ابلاغ می شود، لایحه بود یعنی قوه قضائیه آن را تنظیم کرده، به دولت داده و دولت نیز آن را به مجلس داده است، اظهار داشت: این لایحه در ابتدای کار ۹ ماده داشت اما چون این قوه صرفا به بخش قضایی و جرم انگاری موضوع توجه کرده بود، دولت آن را به ۱۴ ماده رساند و به موضوعاتی دیگری نیز توجه کرد.

مجلس به بعد ایجابی حجاب توجه کرد

وی ادامه داد: در نهایت وقتی این لایحه به مجلس آمد به این جمع بندی رسیدیم که باید ابعاد مختلف حجاب دیده شود که شامل ابعاد شرعی، دینی،فرهنگی، حقوقی، فلسفی و هویتی و یک موضوع پیچیده اجتماعی است که باید به همه آنها به صورت جامع توجه کرد و نباید به آن نگاه صرفا سلبی داشت لذا مجلس به بعد ایجابی آن نیز توجه کرد.

قالیباف در ادامه با اشاره به گزارشی که در مجلس تهیه و در صحن علنی در خصوص حادثه ای که در سال ۱۴۰۱ رخ داد، یادآور شد: در جریان این گزارش، از ۳۲ دستگاه به عنوان مسئول توجه به ابعاد مختلف حجاب نام برده شد تا آن را پوشش دهند. بخشی از آن نیز اقدامات سلبی بوده که جزء وظایف نیروی انتظامی و تنها این نیرو به مأموریت خود عمل کرده که گاهی هم اشکالاتی داشت و از آنجایی که زمانی فرمانده نیروی انتظامی بودم می گویم وقوع چنین اشکالاتی در همه دنیا طبیعی است.

گشت ارشاد دیگر در قانون حجاب وجود ندارد

رئیس مجلس در ادامه با اشاره به اهداف قانونگذاری مجدد در این خصوص عنوان کرد: ما مقرر کردیم تا دستگاه های مربوطه مکلف به انجام تکالیف خود شوند و در جرم انگاری این لایحه را نیز سطح بندی کردیم. یکی از ویژگی های این قانون این است که تلاش کردیم جلوی هرگونه درگیری گرفته شود و گشت ارشاد دیگر در این قانون وجود ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه قانون عفاف و حجاب ضمانت اجرایی دارد و به سطوح مختلف کشف حجاب، بدحجابی و برهنگی تقسیم شده که کاملا مشخص است، گفت: در حال حاضر باید دستورالعمل های لازم بر اساس آن نوشته شود و حتما باید امکانات و تجهیزات آن را فراهم کنیم که تا جایی که مطلع هستم بخشی از آن فراهم شده و بقیه آن نیز آماده می شود.

قالیباف ادامه داد: در حوزه جرم انگاری هم بر اساس نکاتی که اشاره شد اگر کشف حجابی بود حتما به صورت پیامک تذکر داده شده و جریمه مرحله اول ثبت می شود اما اقدام نمی شود؛ اگر مجددا تکرار شد باز تذکر داده می شود و جریمه به آن تعلق می گیرد اما موضوع زندان رفتن در این قانون وجود ندارد البته نوع کار فضای مجازی متفاوت بوده و موضوعات شفاف و روشن تنظیم شده است و تجهیزات لازم هم پیش بینی خواهد شد.

باید در مذاکره انتفاع اقتصادی خود را دنبال کنیم

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه در پاسخ به سوالی با بیان اینکه گره زدن اقتصاد به مذاکره را درست نمی دانم، گفت: پیش از این نیز گفته ام که حتما در حوزه مذاکره باید انتفاع اقتصادی خود را دنبال کنیم و هدف غایی و نهایی ما همین باشد و مجلس حتما به این مسیر کمک می کند از سوی دیگر باید شرایط کشور را به گونه ای فراهم کنیم که امنیت در سرمایه گذاری ایجاد شود.

وی بر همین اساس تصریح کرد: در جلسه سران در این خصوص صحبت شد و در آینده نزدیک، سران قوا درباره آن با مردم صحبت خواهند کرد. ما قصد داریم سندی تهیه کنیم تا سرمایه گذاران امنیت سرمایه خود را تضمین شده ببینند. صرف اینکه بگوییم با مذاکره موضوعات حل می شود، اینگونه نبوده و تجربه گذشته که برجام است این را نشان داده که یکی مذاکره کرده اما بعد یکی آن را لغو کرده است.

نبوده و تجربه گذشته که برجام است این را نشان داده که یکی مذاکره کرده اما بعد یکی آن را لغو کرده است.

این خبر هنوز تکمیل نشده ....

منبع:خانه ملت

کد خبر 510090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =