به گزارش صدای بورس،محمود گودرزی در مراسم رونمایی از عرضه اولیه یک شرکت فرآوردههای لبنی با نماد غانیزان که امروز در محل شرکت بورس تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه روند عرضه اولیه شرکتها در بورس بسیار مطلوب است و همچنین شرکتهای پروژه محور به زودی در بورس عرضه میشوند.
وی با اشاره به موضوع پذیرش شرکت دیجی کالا در بورس گفت: فرایند پذیرش شرکت دیجی کالا در بورس در حال انجام شدن است و تا پایان سال این شرکت در بورس عرضه خواهد شد.
مدیرعامل شرکت بورس تهران خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر خورشیدی و بادی در قالب شرکتهای سهامی عام پروژه محور و از طریق بورس تهران در اوایل سال آینده تامین مالی، این پروژهها را خواهیم داشت و در غالب شرکتهای سهامی عام تا پایان سال یک پروژه به ارزش دو همت پذیرش میشود.
وی در مورد طراحی سامانه ایرانی معاملات بورس گفت: کارهای مطالعاتی در حال انجام است اما تصمیم گیر نهایی در این زمینه در اختیار سازمان بورس و اوراق بهادار است.
نقش محوری دانش، از مسیر توسعه آموزش در صنعت دریایی کشور تشریح شد.
به گزارش پایگاه خبری «گفتمان دریا»، دکتر حسن ضیایی، مدیرعامل هلدینگ و آکادمی دریایی سیراف و کاپیتان فرشاد حائری، مدیرعامل موسسه راهبر دانش، با حضور در پنل «آموزش در حوزه حمل و نقل و چالش های آن»، بر نقش محوری توسعه دانش از مسیر ترویج آموزش در حوزه دریانوردی، کشتیرانی و صنایع دریایی تاکید کردند. این پنل تخصصی در حاشیه نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته 1403، برگزار شد.
دکتر حسن ضیایی، مدیرعامل هلدینگ و آکادمی دریایی سیراف و رییس شورای تخصصی صنعت دریایی، با تاکید بر ضرورت توسعه دانش در این حوزه، گفت: اگر پلتفرم اقتصادی صنعت حمل و نقل و کشتیرانی به طور مناسب ارتقا پیدا کند خود به خود زیرساختهای آموزش، توسعه سرمایه های انسانی و توسعههای سخت افزاری ایجاد میشود. در شرایط فعلی، در کنار بحث پراهمیت توسعه مهارتهای دریانوردی و نگهداشت کشتی و پشتیبانی نیازمند آن هستیم تا با انجام تلاش های گسترده، زیرساختهای کسب و کارهای حمل و نقل و فعالیتهای پشتیبانی مربوط به آن توسعه پیدا کند.
وی افزود: امروز کمتر کسی درباره اینکه اثربخشی شرکتهای حمل و نقلی چقدر است، صحبت میکند. در واقع، کسی به این موضوع اشارهای نمیکند که چرا بنا بر یک باور اشتباه، آموزش در حوزه حمل و نقل از سوی برخی به عنوان یک هزینه تلقی میشود؟ در حالی که این موضوع نوعی سرمایهگذاری فردی و حرفهای محسوب میشود.
ضیایی با اشاره به نقش مخرب تحریمها و اثرات روانی آن، اعلام کرد: در شرایط فعلی، در موارد بسیاری مشاهده میکنیم که به بهانه این تحریمها عملا تفکر حاکم بر کسب و کارهای دریایی ما به روزمرگی رسیده وامروز وقتی صحبت از امکانات بندری میشود می بینیم با وجود پیشرفتهای چشمگیر این حوزه در دنیا، امکانات و شرایط ما عملا بین نسل دو و سه گیر کرده و در حال درجا زدن است.
رییس شورای تخصصی صنعت دریایی، ازود: دغدغه دولتمردان ما امروز بحث اشتغال در کشور است؛ این در حالی است که باید با نگاه تازهتری به این موضوع نگاه شود و تفکر مدیران و رویکردهای آنها براساس توسعه پایدار بازتعریف و بازنگری شود. در بسیاری از مناطق جنوب کشوربه رغم پتانسیلهای فراوان برای ایجاد اشتغال از مسیر دریا و صنایع دریایی و دریانوردی، شاهد فقر هستیم؛ شاید بحث اتوماسیون برای این نواحی باید به شکل دیگری دنبال شود.
وی با تاکید بر نقش فناوری و تکنولوژیهای روز دنیا در توسعه صنعت دریایی و دریانوردی، خاطرنشان کرد:الان صحبت از نسل 4 و 5 در حوزه بنادر و کشتیرانی است اما بنادر و کشتی رانی ما در نسل دو گیر کردهاند. امروز میبینیم که هنوز فناوریهای روز دنیا به حوزه بنادر و کشتیرانی ما ورود نکرده است؛ باید در کنار زیرساختهای مهارتی، در حوزه عملیاتی نیز با جدیت موضوع آموزش و تقویت مهارت های کسب و کار در حوزههای تخصصی صنعت دریایی داریم در دستور کار دولت و بخش خصوصی قرار بگیرد.
نیاز به ورود متخصصان جدید به صنعت دریایی
ضیایی خدمت رسانی دریایی روی کشتی و همچنین انجام خدمات پشیبانی در ساحل را مکمل و لازم و ملزوم یکدیگرعنوان کرده و افزود: به ازای هر یک نفر که به دریا میرود شاید باید حدود 20 نفر در ساحل اقدام به انجام خدمات پشتیبانی کنند ؛هر دوی اینها لازم و ملزوم یکدیگر هستند و در حالی که برخی به اشتباه تصور میکنند تمام نیازمندیهای دریایی کشوراز میان نفراتی که به دریا میروند و در کشتیها به هر نحوی اقدام به خدمت رسانی میکنند، تامین میشود اما در واقعیت تخصصها و صنعتهای مختلف در حوزههای متفاوت چه در دریا و چه در حوزه پشیبانی درساحل در این بخش به یک میزان دارای نقش و اهمیت است.
وی با اشاره به نقش مهم دانش و آموزش در صنایع دریایی کشور، خاطرنشان کرد: در حوزههای مدیریت، استراتژی، عملیات، تدارکات، بازرگانی و ... نیاز به ورود و پرورش نیروهای انسانی جدید، ماهر و متخصص هستیم. ضمن آنکه در حوزه اشتغال دریایی عظیم و پهناور در این صنعت در مقابل جوانان کشور قرار دارد. برای این منظور باید مراکز آموزشی کارآمد شناسایی شود و افراد مشورتهای لازم برای توسعه مهارتهای خود از این مراکز دریافت کنند. هم اکنون در حوزه توسعه دانش وآموزش صنعت دریایی در رشته های مختلف، مراکز آموزشی معتبر و خوبی در کشورهستند که آمادگی دارند این مشاورهها را قبل از شروع دورههای آموزشی و آغاز مسیر به جویندگان دانش و مهارت ارائه دهند.
مدیرعامل هلدینگ و آکادمی دریایی سیراف تاکید کرد: لازم است افراد قبل از هر اقدامی مسیر خود را تعیین کنند. باید همه تعاریف و شرایط مرتبط با امور کشتیرانی و دریانوردی را بدانند و نسبت به همه امکانات و محدودیتها و شرایط آنها آگاه باشند؛ به عنوان مثال باید ببینند که آیا می توانند شرایط زندگی روی دریا و کشتی در مدت کار و ارائه خدمت را بپذیرند؟ باید از طریق افرادی که در این راه تجربه دارند به این سوالات پاسخ داده شود.
وی گفت: آکادمی دریایی سیراف آمادگی ارائه مشاورههای مورد نیاز در این خصوص به این افراد و ترسیم توسعه فردی برای آن ها را دارد. لازم است مراکز آموزشی هم منافع اقتصادی خود را از سایر مسیرها دنبال کنند و به فرآیند آموزش، دیدگاه منفعت اقتصادی کلان نداشته و رسالتهای خود را برای کمک به رشد و ارتقای صنعت دریانوردی و کشتیرانی کشور، دنبال کنند. اگر این مسیر محقق شود خود به خود اتفاقات خوبی در این حوزه آغاز خواهد شد.
پشتیبانی آموزش از صنعت دریایی
رییس شورای تخصصی صنعت دریایی گفت: استنباط من به عنوان فعال بخش خصوصی این است که باید مراکز آموزشی در کنار مراکز صنعتی شکل بگیرد؛ در غیراین صورت بقای صنعت و این مراکز صنعتی تحت تاثیر خواهد بود و با تهدید روبه رو میشود. آکادمی دریایی سیراف در کنارهلدینگ سیراف، با این هدف و به عنوان محور دانش این هلدینگ، شکل گرفته است.
وی تاکید کرد: این مراکز در واقع یکی از مراکز مهم پشتیبانی برای تامین نیازهای صنعت هستند و چون جنس آن ها مهارتی است میتوانند با تقویت مهارت ها و تخصصهای مورد نیاز صنعت، منشا رشد، پیشرفت وتعالی مجموعه صنعت دریایی شوند. در این زمینه دولتمردان هم باید حمایتهای لازم را با هدف رشد و توسعه اقتصاد کشور به خصوص در شرایط فعلی که اقتصاددریامحور به عنوان یکی از مهمترین پایههای اقتصادی ایران مورد توجه و تاکید قرار دارد، به عمل آورند.
وی افزود: امروز صنعت دریایی یکی از جذابترین حوزههای فعالیت در میان سایر رشتههاست. افراد میتوانند با کسب دانش و مهارت های لازم در این صنعت نسبت به کسب درآمد و تجربه در این مسیر اقدام کنند. ضمن آنکه ورود به حوزههای مهارتی، کار و دانش دریایی، برای افراد فعال در این حوزه شخصیت و هویت بینالمللی ایجاد خواهد کرد.
در ایران هم میتوان کار کرد
کاپیتان فرشاد حائری، مدیرعامل موسسه آموزشی راهبر دانش دریا، نیز در جریان برگزاری این پنل اعلام کرد: باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا یک نمونه بارز از آکادمی دریایی و حمل و نقل در حوزه صنعت دریایی باشیم؛ باید بدانیم که با تمام سختیهایی که وجود دارد میتوان در ایران نیز کار خوب ارائه داد و در کشور خودمان به درستی کار کنیم و نشان دهیم که میشود خوب بود.
وی با بیان اینکه در برخی موارد عدهای به اشتباه اعلام میکنند که در حوزه آموزش صنایع دریایی نمیتوان کار خوب و با کیفیت در ایران ارائه کرد، افزود: بهترین کار این است که بگوییم می شود و می توانیم و این موضوع را با جدیت و پشتکار اثبات کنیم. در واقع، ما باید نمونههایی باشیم از ادعاهای خوبی که کردهایم و نشان دهیم می شود و میتوانیم. این بزرگترین کمکی است که میتوانیم در این زمینه انجام دهیم.
حائری همچنین خطاب به جوانان فعال و علاقه مند برای حضور در صنعت دریایی کشور توصیه کرد: به همه جوانانی که مشتاق هستند در این حوزه چه در بخش ناوگان چه لجستیکی و چه پشتیبانی کار کنند میگویم که در صنعت دریایی کشور به قدری فضا باز است و حوزه، حوزه ای عمیق و با وسعت بالاست که با هر گونه استعداد میتوانند در این حوزه پیشرفت کنند ودرآمد به دست آورند. این موضوع حال خوبی برای خود و مملکت میتواند رقم بزند.
وی افزود: حوزه دریایی به دلیل ماهیت و نوع کار و همچنین خدماتی که در قالب آن به کشور ارائه میشود، حوزهای است که میتواند برای شاغلان آن نیز حال خوب به ارمغان بیاورد؛ افراد میتوانند با ورود به این حوزه و کسب دانش و مهارتهای مورد نیاز مشغول به کاری شوند که در نهایت حاصل آن برایشان رضایت باشد.
حائری تاکید کرد: جوانان و علاقهمندان به این حوزه باید از ظرفیتهای موجود استفاده کنند، از مراکز آموزشی معتبر مشاوره بگیرند و جایگاه خود را در این حوزه پیدا کنند.
وی با بیان اینکه، موسسه آموزشی راهبر دانش دریا و آکادمی دریایی سیراف و همچنین سایر موسسات معتبری که هم اکنون در حوزه آموزش کسب و کارهای دریایی فعالیت دارند واقعا میتوانند این مسیر موفقیت را برای افراد هموار کنند، خاطرنشان کرد: تنوع مناسبی از انواع آموزش ها در این زمینه وجود دارد و به راحتی میتوان مسیرهای پیشرفت در این صنعت را همزمان با ارائه آموزش های مورد نیاز برای افراد هموار کرد. در مرحله بعد نیز تلاش، همت، صبر و پشتکار افراد برای رسیدن به نقطه عالی حرفهای در این صنعت مورد نیاز است.
مدیرعامل موسسه آموزشی راهبر دانش دریا، همچنین تاکید کرد:نباید فراموش کنیم که ما برای رفع نیازهای فردی و اجتماعی خود در حوزه اقتصادی، نیاز به داد و ستد داریم و این داد و ستد هم باید از طریق حمل و نقل انجام شود؛ دولتمردان هم باید توجه داشته باشند که در حوزه حمل و نقل، مووضع حمل و نقل دریایی از اهمیت اساسی برخوردار است. باید بدانند که بحث حمل و نقل دریایی خیلی مهم است و باید به آن توجه ویژه داشت. اگر ما به آن توجه نداشته باشیم این بازار از سوی خارجیها کشف و مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت؛ کالاهای ما به راحتی در چنین خلاء و کمبودی از سوی آن ها حمل می شود و عواید فراوان آن نیز به آنها خواهد رسید.
وی همچنین خطاب به سیاستگذاران و دولتمردان گفت: نگذارید نسلی که برای آموزش حمل و نقل به خصوص در حوزه حمل و نقل دریایی در حال تلاش است منقرض شود؛ این هشداری جدی برای دولتمردان است. ضمن آنکه جوانان هم در این صنعت دریایی با وسعت و عمق زیاد پیشرو دارند که این دریا منتظر شناگران خوب است.
نظر شما