به گزارش صدای بورس، بازار سرمایه به عنوان یکی از شفافترین بازارهای مالی دنیا، پلی است که پسانداز واحدهای اقتصادی دارای مازاد مانند شرکتها یا دولتها را به واحدهای سرمایهگذاری که به آن نیازمندند، انتقال میدهد؛ بنابراین بازار سرمایه، واحدهای پسانداز و سرمایهگذاران را به یکدیگر وصل میکند و از سوی دیگر، سازوکارهای موجود در این بازار به وسیله رشد حجم پسانداز و سرمایهگذاری به رشد اقتصادی شتاب میدهد. این بازار دارای بازیگران مختلفی بین بخشهای دولتی و خصوصی است که حضور مردم عادی از هر کدام از این بخشها به عنوان سهامداران به این بازار تنوعی به وسعت یک کشور میدهد. در این میان، شرکتهای کارگزاری حلقه اتصال بین معاملات و مردم هستند. در رابطه با کارگزاریها، چالشها و ویژگیهای آن با «سیدرضا حسینی خالجیری، مدیرعامل کارگزاری آرتان» گفتوگویی داشتیم که در ادامه میخوانید.
* چالشهای مهم صنعت کارگزاری کدامند؟
وجه تمایز بسیار جدی که در صنعت کارگزاری وجود دارد، موضوع تنوع درآمدی شرکتهای کارگزاری در ایران با دنیاست. بنابر مطالعات تطبیقی موجود از بازارهای توسعهیافته، شاید صنعت کارگزاری در ایران جزو معدود نمونههایی باشد که وابستگی بسیار شدید به کارمزد معاملات دارد. از طرفی، کارمزد معاملات هم نقش اساسی در کارایی بازار ایفا میکند.
* بیش از ۱۰۰ شرکت کارگزاری در بازار حضور دارند. این تعداد با عمق و ارزش بازار متناسب است؟
با توجه به حجم معاملات و حجم کل بازار بورس، در مقایسه با بازار بورس کشورهای همسایه و کشورهای پیشرفته دنیا، میتوان گفت یکی از کشورهایی هستیم که به نسبت ارزش معاملات و ارزش کل بازار، بالاترین سرانه تعداد کارگزار یعنی ۱۱۸ کارگزار را داشته و در این حوزه رقابت داریم. به طور مثال در کشور ترکیه، ارزش بورس و ارزش معاملات آن به مراتب بیشتر از ایران است، اما تعداد کارگزاران ترکیه حدود ۷۰ شرکت است. پس بازار مالی ایران از لحاظ رقابت کمبودی ندارد.
* تنها منبع درآمد شرکتهای کارگزاری، کارمزد معاملات است. میتوان منابع دیگری برای درآمدزایی تعریف کرد؟
ایجاد تنوع درآمدی میتواند راه حل افزایش کارایی کارگزاران باشد. الف) شناسایی درآمد بهره اعتبار اعطایی به مشتری؛ ب) درآمد شرکتهای کارگزاری به فعالیتهای ناشی از «بازارگردانی»؛ ج) کسب کارمزد با «مدیریت وجوه نقد مشتریان» روش دیگری است که به ایجاد درآمد کمک میکند؛ د) برداشتن سقف تخفیف به مشتریان؛ هـ) برداشت سقف اعتباردهی به مشتریان اوراق و کالا و حذف یا کاهش چشمگیر الزام به واریز ۲۵ درصد کارمزد معاملات سهام کارگزاریها به صندوق تثبیت. این موضوعات به کارایی عملیاتی و نقدشوندگی بیشتر بازار منجر میشود.
* پیشبینی شما درباره روند بازار تا پایان سال چیست؟
معتقدم، با توجه به سیاستهای داخلی و خارجی فعلی، بازار سرمایه تا پایان سال روندی متعادل با نوسانات ملایم را تجربه خواهد کرد.
* درباره خدمات متنوعی که کارگزاری آرتان به مشتریان خود ارائه میکند، توضیح دهید.
از جمله خدمات کارگزاری آرتان میتوان به ثبتنام سریع و غیرحضوری بدون نیاز به آپلود مدارک شناسایی، خرید خودکار عرضههای اولیه بدون نیاز به سرمایه، تخصیص اعتبار یک روز بعد از تغییر کارگزار ناظر بدون نیاز به چک و سفته، تخصیص اعتبار بدون بهره برای مشتریان پرگردش، سرخطی رایگان خرید/فروش از طریق ایستگاه معاملاتی (استیشن)، بررسی و تحلیل سهمهای مدنظر مشتری توسط سبدگردان مجموعه، انجام معاملات اختیار خرید/فروش (آپشن) و تخفیف کارمزد کارگزاری برای مشتریان پرگردش اشاره کرد.
* برنامهای برای توسعه حوزه فعالیتها دارید؟
بله؛ برای توسعه فعالیتها برنامههایی از جمله تاسیس شعب داخلی و خارجی، ایجاد باشگاه مشتریان بابت تعامل بیشتر با مشتریان و تاسیس صندوق درآمد ثابت و سود به مانده مشتریان را در دستور کار داریم.
* آیاتداوم عرضه کالاهایی همچون سیمان و فولاد در بورس کالا اقدام مثبتی برای این صنایع و بازار سرمایه است؟
توسعه بورس کالا به نفع اقتصاد کل کشور است. اگر دولت قیمتگذاری کند و قیمتگذاری دستوری باشد جلوی رشد قیمت و تورم گرفته میشود. تجربه نشان داد که در همان دوره کوتاه که کالایی مثل خودرو، سیمان و فولاد، در بورس کالا عرضه شد، قیمتها بسیار متعادلتر بودند و اینطور نبود که با جهشهای شوکهکننده مواجه شویم. سازوکار عرضه و تقاضا شفاف بود و تولیدکننده بیشتر منتفع میشد (زیرا الان تولیدکننده مجبور است کالای خود را به دلیل قیمتگذاری دستوری به نصف قیمت بازار بفروشد و مصرفکننده نیز خیلی گرانتر آن را بخرد) و در نهایت با پدیده کمبود کالا مواجه میشوید و در دورهای سیمان یا فولاد و... نایاب میشود. ولی سازوکار بورس کالا در شرایط فعلی اقتصاد که با تنگنای عرضه مواجه هستیم درنهایت سازوکاری بود که در عمل به همه ثابت شد میتواند جلوی کمبود کالا را بگیرد و تولیدکننده بیشتر منتفع باشد و در نهایت قیمت نیز متعادلتر شود تا هم تولیدکننده و هم مصرفکننده راضی باشند. قطعا سیمان، فولاد و سایر محصولات نیز از این موضوع مستثنی نیستند. تازمانی که شرایط اقتصاد ایران اینگونه باشد و تا زمانی که سازوکار شفافی برای فروش آزاد محصولات توسط تولیدکنندگان وجود ندارد، بهترین سازوکار میانهای که به نفع مصرفکننده و تولیدکننده باشد، قطعا عرضه در بورس کالاست.
-
کوروش مهرایی - خبـرنــگار
- شماره ۵۷۳ هفته نامه اطلاعات بورس
نظر شما