بورسی شدن چه مزیتی برای  معاملات کالایی دارد؟

تحلیلگر بازار سرمایه، مزیت بورسی شدن معاملات کالاها و محصولات مختلف در بستر بورس کالا را تشریح کرد.

عرفان کاظم‌زاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با «صدای بورس» با اشاره به افزایش عرضه کالاها در بازار سرمایه از بستر بورس کالا،در ماه‌های اخیر گفت: به تازگی شاهد افزایش عرضه کالاها در قالب قراردادها،صندوق‌ها وگواهی‌های سپرده کالایی در بستر بورس کالای ایران هستیم و این اقدام، گامی مثبت و مهم در توسعه بازار سرمایه، واقعی‌سازی قیمت‌ها و کمرنگ شدن نرخ‌گذاری دستوری، حذف واسطه‌های معاملاتی و در نتیجه افزایش درآمد و سودآوری شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران این بازار است.

وی با تاکید بر اینکه، عرضه کالاها در بستر بازار سرمایه و از مسیر بورس کالا یکی از اقدامات مهم برای مقابله با قیمت‌گذاری دستوری است، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که سیاست‌های دولت نیز به سمت فاصله گرفتن از قیمت‌گذاری دستوری حرکت کرده و این موضوع را در کاهش فاصله نرخ دلار بازار آزاد با دلار توافقی شاهد هستیم، عرضه کالاها در بازار سرمایه می‌تواند پیامدهای مثبتی را هم در حوزه تولید وهم سودآوری سرمایه‌گذاران این حوزه به همراه داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: عرضه کالاها در بازار سرمایه از مسیر بورس کالا می‌تواند نرخ‌گذاری‌ها را بر مبنای مکانیزم بازار به سمت واقعی شدن هدایت کند و یکی از مهم‌ترین معضلات تولید که قیمت‌گذاری دستوری است را برطرف کند. در چنین شرایطی به دلیل واقعی شدن قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا، درآمد تولیدکننده‌ها افزایش خواهد یافت و به تبع ثبت درآمد و عملکرد بهتر شرکت‌ها در صورت‌های مالی آن‌ها، منفعت وبازدهی بیشتر را برای سرمایه‌گذاران به همراه خواهد داشت.

وی یکی از مزیت‌های مهم بورسی شدن کالاها را قطع مسیرهای سفته‌بازی در بازار کالایی اعلام کرد و گفت: یک مزیت مهم بورس کالا نسبت به سایر بازارها دور بودن معاملات کالایی در این بستر از هرگونه سفته‌بازی و واسطه‌گری است. در این نوع معاملات تولیدکننده و مصرف‌کننده به طور مستقیم با یکدیگر ارتباط می‌گیرند و طبیعی است هر چه این بازار عمق بیشتری داشته باشد، سودآوری تولید و معامله برای تولیدکننده در نقش عرضه‌کننده یا فروشنده و سرمایه‌گذار در نقش خریدار، افزایش خواهد یافت.

کاظم‌زاده با بیان اینکه بورس کالای ایران همچنان در ابتدای کار و بازاری نوپا با قابلیت و ظرفیت رشد و توسعه است، افزود: علاوه بر آنچه هم‌اکنون از مسیر بورس کالا عرضه می‌شود این ظرفیت وجود دارد که سایر کالاها از جمله خودرو، مسکن(در قالب فروش متری و ...) و همچنین انواع محصولات کشاورزی با در نظر گرفتن ملاحظات و الزامات کارشناسی خاص خود و همچنین طیف گسترده‌ای از سایر کالاها از مسیر بازار سرمایه و از طریق بورس کالا عرضه و معامله شوند.

تحلیلگر بازار سرمایه تاکید کرد: هر چه عمق بورس کالای ایران بیشتر شود، مزایای آن نیز بیشتر خواهد شد و حتی می‌توان از مزیت‌های این بازار برای کنترل تقاضا و تاثیرگذاری بیشتر ابزارهای حاکمیتی مبتنی بر مکانیزم بازار در حوزه کالایی، بهره‌مند شد.

کد خبر 514396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =