امکان رونق نقدشوندگی و ثبات بازار

بهره‌مندی از مزیت‌های کانون‌های صنفی بازارسرمایه همچون کانون‌کارگزاران بورس و اوراق‌بهادار و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری برای اعضای آنها بر کسی پوشیده نیست.

بهره‌مندی از مزیت‌های کانون‌های صنفی بازارسرمایه همچون کانون‌کارگزاران بورس و اوراق‌بهادار و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری برای اعضای آنها بر کسی پوشیده نیست. بنابراین تشکیل کانون سهامداران خرد نیز می‌تواند این مزیت‌ها را برای سرمایه‌گذاران خرد بازارسرمایه که به نوعی گرانبهاترین ثروت بورس کشور و به نوعی سرمایه اجتماعی کشور محسوب می‌شوند، فراهم کند.
 بهره‌گیری از حقوق صنفی مهم‌ترین مزیت کانون است که سهامداران خرد می‌توانند برای احقاق حقوق خود در مقابل سایر فعالان بازارسرمایه از آن بهره‌مند شوند. استفاده از این تشکل خود انتظام می‌تواند بازارسرمایه کشور را اصلاح کرده و به حقوق سهامداران خرد جایگاه مناسبی ارائه کند.
تشکیل این کانون در صورتی که بر اساس سازوکار مشخص و نظام‏مند باشد؛ به‌طوری‌که ضمن در برگرفتن تمامی سهامداران خرد و پذیرش اعضای آن از سوی سازمان‏های قانونی و رسمی کشور، استقلال رای ایشان از نهادهای رسمی کشور را نشان دهد، می‏تواند زمینه تسهیل هر چه بیشتر ارائه نظرات و شکایات سهامداران خرد بر اساس سازوکاری مشخص و به دور از هیاهوی رسانه‏ای به مسئولان بازارسرمایه و پیگیری آن‏ها و همچنین تعمیق ارتباط هر چه بیشتر این دسته از سهامداران با آنها را فراهم آورد و در نتیجه در جذب حداکثری سهامداران خرد و اعتماد و سرمایه‏‏های آن‏ها به بورس و رونق اقتصادی کشور موثر باشد. هرچند در وضعیت فعلی، حمایت نسبتا خوبی از سهامداران خرد و در قالب عمومی حمایت از سرمایه‏گذاران، اعم از سهامداران خرد و عمده صورت گرفته است، اما نقصان عدم وجود قوانین مختص حمایت از خواسته‌های سهامداران خرد به وضوح مشخص است.
بهره‌مندی از مزیت‌های یک تشکل خود انتظام در راستای حفظ حقوق سهامداران خرد و حمایت از آنها مانند بهره‌مندی از خدمات مشاوره حقوقی، شرکت در کارگاه‌های آموزش مرتبط با قوانین و مقررات بازارسرمایه، رسیدگی به شکایات و اختلافات مابین سهامداران خرد و نهادهای مالی‌، حضور در نشست‌ها و همایش‌های تخصص بازارسرمایه و امثال آن می‌تواند به رشد و توسعه بازارسرمایه یاری رساند. 
در مجموع می‏توان گفت تصویب لایحه حمایت از سرمایه‏گذاران خرد و در نظر گرفتن حق برخورداری از مزیت‌های یک کانون صنفی مستقل، می‏تواند سبب جذب حداکثری سرمایه‏های خرد این دسته از سهامداران از بخش راکد و غیر مولد اقتصاد به بخش واقعی اقتصاد و در نتیجه بهبود وضعیت شاخص‏های کلان اقتصادی و رونق تولید، بهبود رشد اقتصادی، افزایش کارایی، نقدشوندگی و ثبات بازار سرمایه شود.

  • احسان عسگری-مدیر ریسک و مهندسی مالی تامین سرمایه امید
  • شماره۳۲۸ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۱۵
کد خبر 409935

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =