ایجاد کانون‌ تنها راه حمایت و پشتیبانی

ثروت و سود سهامداران در افزایش ارزش جاری بازار سهام است. در ایران، سود سرمایه‌گذاری در سهام بعضا در ازای معاملات سفته‌بازی حاصل می‌شود که در این معاملات معمولا یک طرف سود و طرف دیگر زیان می‌کند

ثروت و سود سهامداران در افزایش ارزش جاری بازار سهام است. در ایران، سود سرمایه‌گذاری در سهام بعضا در ازای معاملات سفته‌بازی حاصل می‌شود که در این معاملات معمولا یک طرف سود و طرف دیگر زیان می‌کند. این‌گونه معاملات نیز اغلب توسط اشخاص حقوقی عمده بازار و بدون توجه به ویژگی‌های بنیادی سهام صورت می‌گیرند که این مسئله باعث ایجاد نوسانات شدید در بورس می‌شود. 
در حالی که از حدود ۱۰ میلیون کد سهامداری موجود در کشور بیش از ۹۰ درصد آن متعلق به سهامداران خرد و اشخاص حقیقی است. در شرایط کنونی اقتصادی، جذب منابع از سرمایه‌گذاران خرد و حقیقی توسط بورس و هدایت این منابع به شرکت‌های بورسی مهم و حیاتی است و می‌تواند به تثبیت قیمت‌ها در سایر بازارها کمک کند. باوجود موارد پیش‌گفته، به طور کلی؛ در قانون تجارت ایران نیز برای حفظ حقوق سهامداران خرد تدبیری اندیشیده نشده است. بنابراین، تنها راه حمایت و پشتیبانی از منافع سهامداران خرد و حقیقی، ایجاد تشکل‌ها و کانون‌های صنفی حمایت از سرمایه‌گذاران خرد و حقیقی است. 
 البته باتوجه به حضور قابل ملاحظه سرمایه‌گذاران خرد و حقیقی، در بسیاری از کشورهای دنیا انجمن‌هایی برای حمایت و پشتیبانی از این سرمایه‌گذاران شکل گرفته است. برای مثال، در بریتانیا، انجمن سهامداران بریتانیا (United Kingdom Shareholders Association) به عنوان یک مؤسسه غیرانتفاعی در سال ۱۹۹۲ تاسیس شده است. تمام افراد حقیقی که دارای منافعی در بورس هستند یا به دنبال بهبود محیط سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران خصوصی هستند، می‌توانند عضو این انجمن شوند. هدف اصلی این انجمن، نمایندگی و پشتیبانی سرمایه‌گذاران حقیقی در بورس بریتانیا است. برای نیل به این هدف، انجمن به طور مداوم در حال رایزنی با دولت، نهادهای نظارتی، نهادهای مقررات‌گذار و سایر فعالان صنعت مالی در بریتانیا است. تأمین‌مالی این انجمن نیز از طریق حق عضویت سالانه، منابع اهدایی و حق‌الزحمه خدمات ارائه شده به اعضا است.

  • عباس وفادار-مدیرعامل موسسه حسابرسی آزمون پرداز ایران مشهود
  • شماره۳۲۸ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۱۵
کد خبر 409939

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =