کاهش قابل توجه حجم معاملات در بازار آتی‌کالا

بیش از یک سال است که از بسته شدن بازار آتی سکه در بورس کالا می‌گذرد. در طول یک سال گذشته با ورود کالاهای کشاورزی همچون زیره، زعفران و پسته به بورس کالا و از طرفی راه‌اندازی قراردادهای آتی بر روی این کالاهای صادراتی، تا حدودی بورس کالا توانسته به رفع انحصار، شفافیت قیمتی، ایجاد مرجع رسمی برای اطلاع از قیمت‌ها و از همه مهم‌تر حذف دلالان و واسطه‌ها در خرید  محصول از کشاورز کمک کند، اما با گذشت زمان و عدم مدیریت صحیح بازار به تدریج از میزان حجم معاملات کاسته شد.

در آتی زیره سبز و پسته حجم معاملات با کاهش بسیار زیادی مواجه شده است و در ظاهر این کاهش ادامه‌دار به نظر می‌رسد. دلیل این کاهش را می‌توان   بالا بودن وجه تضمین، اختلاف فواصل کم سررسیدها با یکدیگر، عدم وجود بازارگردان قوی ، کم بودن میزان جریمه نکول، نوسانات کم  و البته غیر منطقی بازار جستجو کرد. این روند باعث  از دست رفتن جذابیت معامله کردن در بازار آتی  شده است، از این رو سبب شده در چند ماه گذشته میزان قراردادهای باز به شدت کاهش پیدا کند که حکایت از خارج شدن پول از این بازار دارد. تا جایی که در یک هفته گذشته در قراردادهای آتی زیره تنها 70 قرارداد به ارزشی برابر با 2،233 میلیون ریال انجام شد. 
در قراردادهای آتی پسته نیز که از ابتدای راه‌اندازی در سال جاری توانسته بود حتی تا قیمت‌های بیش از 120 هزار تومان نیز صعود کند، در یک ماه گذشته با تداوم روند ریزشی و کاهش موقعیت‌های باز  به کمتر از 100 هزار تومن نزول کرده و در دو سررسید بهمن 98 و فروردین 99 در کانال قیمتی 90 هزار تومانی قرارداد دارد. حجم معاملات آتی برای این کالای صادراتی نیز در یک ماهه گذشته با کاهش محسوسی مواجه شده است. در حال حاضر زعفران نگین در آتی نسبت به دو کالای دیگر با حجم بیشتری معامله می‌شود. قیمت‌ها در یک ماهه گذشته در محدوده 9 تا 10 هزار تومان در نوسان است. در حاضر با تداوم روند فعلی و عدم تجدید نظر در قوانین مربوطه، در بازار مشتقه شاهد رکود بیشتری در عمق بازار خواهیم بود. به نظر می‌رسد کیان بازار مشتقه در غیاب کالاهای سرمایه‌گذاری مانند سکه طلا با خطر مواجه شود، چرا که سکه عیار جهانی داشته و برای بسیاری از فعالان بازار شناخته شده بوده و   با توجه به نوساناتی که دارد برای معامله گران بسیار جذاب‌تر از کالاهای کشاورزی است.
در یک هفته گذشته تا تاریخ 15 بهمن ماه تعداد 270،627 قرارداد به ارزشی  برابر با3،450،116 میلیون ریال، در بازار آتی مورد معامله قرار گرفت. در این بین دو سررسید زعفران نگین اسفند و اردیبهشت، بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده است.

  • شماره 342 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 6
کد خبر 411582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =