۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵

هفته گذشته بازار گیج بود. گام تصادفی یا رندوم واک واقعیت این روزهای بازار است. روند فرسایشی در اقتصاد واقعی، پول‌ها را به سمت بازار ملک برده و صنایع رو به افول است...

به گزارش صدای بورس هفته گذشته بازار گیج بود. گام تصادفی یا رندوم واک واقعیت این روزهای بازار است. روند فرسایشی در اقتصاد واقعی، پول‌ها را به سمت بازار ملک برده و صنایع رو به افول است. وزارت صمت و مجلس به دنبال احیای قیمت‌گذاری هستند که می‌تواند اقتصاد را تحت تأثیر قرار داده و شرکت‌ها را با کاهش شدید سودآوری یا زیان‌دهی همراه سازد. رئیس سازمان بورس در نامه‌ای به رئیس مجلس، پیگیر خروج قیمت‌گذاری دستوری است. آمار رشد نقدینگی فصل زمستان ۱۴۰۰ سرسام‌آور بود و گواهی بر تورم این روزهای کشور است. فروردین رشد نقدینگی منفی بود اما اردیبهشت بار دیگر صعودی شد.
قیمت‌های جهانی رو به افول هستند. نفت زیر ۱۰۰ دلار است و مس چاقوی افتان است و به جای جهش به ۱۵ هزار دلار، به ۷۵۰۰ دلار سقوط کرده است. آلومینیوم نیز در سراشیبی سقوط است. قیمت زیر ۲۴۰۰ دلار معامله می‌شود. روی در قیمت ۳ هزار دلار حمایت شده، اما با این روند، امکان کاهش دارد. به تبع آن، حال معدنی‌های بورس خوب نیست. فملی پیشتاز نزول در این گروه شده است.
بازار در اولین روز معاملاتی هفته در ادامه کاهش هفته گذشته با فشار عرضه همراه بود که در نهایت شاخص کل با افت ۱۲ هزار واحدی به رقم یک میلیون و ۵۰۱ هزار واحدی رسید. بی‌نتیجه ماندن مذاکرات در دوحه سبب شد عرضه در تمامی گروه‌ها شدت بگیرد و بازار فاز اصلاحی خود را دنبال کند. حجم معاملات خرد کاهشی و در محدوده ۳ هزار و ۳۰۰ قرار گرفت. بازارهای جهانی که تحت تاثیر سیاست‌های بانک‌های مرکزی سراسر دنیا تقاضا برای کامودیتی‌ها را پایین آورده و باعث کاهش تقاضا شده است.

واکنش منفی خودرویی‌ها به اخبار
گروه خودرویی با اخبار واردات خودرو واکنش منفی نشان داده و کاهشی بودند. خروج نقدینگی حقیقی ۵۸۰ میلیارد تومان ثبت شد که شیب خروج پول از بازار بیشتر شد.

معاملات در بورس کالا رمقی نداشت
در دومین روز هفته با رسیدن شاخص با حمایت ۱۵۰۰ تقاضا در بازار افزایش یافت و با رشد اندک به یک میلیون و ۵۰۲ هزار واحدی رسید. کوچک‌ترهای بازار وضعیت بهتری داشتند. گروه سیمان مجددا مورد توجه قرار گرفت در معاملات بورس کالا باتوجه به کنترل تقاضا، رقابت زیادی بر سر محصولات شکل نگرفت. ارزش معاملات خرد ۳ هزار میلیارد تومان بود که یکی از کم رمق‌ترین روزهای بازار را رقم زد.
در روز دوشنبه بازار با رشد جزیی به یک میلیون و ۵۰۷ هزار واحدی رسید. بازار به نسبت متعادل و منفی‌ها خریدار داشت ولی همچنان سردرگمی در بازار مشهود بود و ارزش معاملات خرد نیز در همان محدوده ۳ هزار میلیارد تومان ماند. با ابهامات بازار سرمایه‌گذاران به سمت سهم‌های کوچکتر تمایل بیشتری دارند. شایعات در خصوص بلوک‌های خودرویی بار دیگر باعث جلب توجه به سمت خودروسازی‌ها شد. فلزات اساسی و بانک‌ها بیشترین خروج پول و در مقابل سرمایه‌گذاری‌ها تنها گروهی بودند که ورود پول داشتند.

روزهای ناخوش کامودیتی‌ها
در روز سه شنبه بازار با رشد جزیی همراه شد و در کانال یک میلیون و ۵۱۰ هزار واحد قرار گرفت. تمایل به خرید یا فروش در بازار دیده نمی‌شد با این وجود تحرکاتی مثبت در پالایشی‌ها در نیمه دوم بازار تحت تاثیر انتشار شایعات در خصوص تعدیل‌های مثبت در گزارش‌های فصلی این گروه رخ داد. ارزش معاملات نیز همچنان در محدوده ۳۳۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت. با توجه به کمبود نقدینگی حمایت حقوقی‌ها در بازار در نمادهای چون فملی و فولاد مشاهده شد که باتوجه به رسیدن به نقاط حمایتی مهم خود باعث حفظ این حمایت‌ها شد.
شاخص در آخرین روز هفته با کاهش به کانال یک میلیون و ۵۰۲ هزار واحد بازگشت. با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی بازار واکنش منفی نشان داد و کلیت بازار بهانه‌ای دوباره برای افت پیدا کرد. حمایت حقوقی‌ها اجازه ریزش شدید به بازار را نمی دهد و حمایت ۱۵۰۰ خود را حفظ کرده است. باز کوچکترهای بازار عملکرد بهتری به نسبت شاخص ساز ها و بزرگترها داشتند. بازار با توجه به ابهامات در خصوص برجام و بلوک خودرویی‌ها و همچنین کاهش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها وارد رکود عجیبی شده است که دستکاری دستوری قیمت و قطعی برق نیز بر این مشکلات اضافه شده است و سرمایه‌گذاران در خرید خود تعلل می‌کنند و همینطور فروشنده قوی نیز وجود ندارد.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه

کد خبر 455058

اخبار مرتبط

  • دو پیشنهاد خودروسازان به شورای عالی امنیت ملی

    دو پیشنهاد خودروسازان به شورای عالی امنیت ملی

    دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: نرخ‌گذاری در حاشیه بازار یا عرضه در بورس، دو پیشنهاد ارائه شده در شورای عالی امنیت ملی برای قیمت‌گذاری خودرو است.

  • خودروهای وارداتی زیر ۳۰۰ میلیونی بازار + اینفوگرافیک

     بر اساسا اعلام وزارت صمت، در آیین نامه واردات خودرو امتیاز ویژه‌ای برای خودروهای اقتصادی تعیین شده است که این نوع خودروها به تعداد بیشتری وارد کشورشوند و هم سقف قیمتی به گونه‌ای باشد که افراد بیشتری قدرت خرید را داشته باشند.

  • آیا بانک‌ها با تندیس‌فروشی کنار می‌آیند؟

    آیا بانک‌ها با تندیس‌فروشی کنار می‌آیند؟

    بانک ها به عنوان یکی از ارکان نظام مالی و اقتصادی کشور در جایگاهی نیستند که در نمایشگاهی شرکت نمایند و سپس در پایان آن، بر اساس معیارهای خاصی مورد قضاوت قرار گرفته و به اصطلاح لوح سپاس و تندیس ویژه دریافت نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =