صنایع خوش یمن بازار در صورت توافق برجام کدامند؟

حمید فاروقی، از صنایع خودرو، حمل و نقل و بانک از جمله صنایعی غیردلاری خوش یمن بازار نام می‌برد و می‌گوید: اگر برجام شکل بگیرد، وضعیت این صنایع بهتر می‌شود.

به گزارش صدای بورس عضو هیأت مدیره شرکت سبدگردان ویستا، از «نرخ دلار» و «قیمت‌های جهانی» به عنوان دو متغیر تاثیرگذار در رشد و افت بازار سرمایه نام می‌برد و تاکید می‌کند: برآیند این دو متغیر به ویژه قیمت‌های جهانی، درآمد و سود شرکت‌های صادراتی را تحت تاثیر قرار داده است. حمید فاروقی، در گفت‌وگو با هفته‌نامه اطلاعات بورس از صنایع خودرو، حمل و نقل و بانک از جمله صنایعی غیردلاری خوش یمن بازار نام می‌برد و می‌گوید: اگر برجام شکل بگیرد، وضعیت این صنایع بهتر می‌شود. او همچنین در بخش پایانی گفت‌وگو شرح کوتاهی از فعالیت‌ها و برنامه‌های شرکت سبدگردان ویستا می‌دهد که مشروح آن را می‌خوانید.

* بازار سهام این روزها سردرگم است و نبضش به درستی نمی‌زند. در این باره دلایل مختلفی مطرح می‌شود که مهمترین آن برجام است. وضعیت بازار را چطور می‌بینید؟
واقعیت این است که برای ارزیابی و تحلیل درست از وضعیت بازار سهام باید متغیرهای تاثیرگذار در رشد و افت بازار سرمایه را مورد بررسی قرار داد که اولین آیتم، نرخ دلار و دیگری قیمت‌های جهانی است. از یک طرف، دلار مدتی است در محدوده ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان ثابت مانده و افزایشی نداشته است و از طرف دیگر در مقطع زمانی اخیر، قیمت‌های جهانی از جمله کالاهای اساسی، افت‌های قابل توجهی را تجربه کرده است. بنابراین برآیند دو متغیر نرخ دلار و قیمت‌های جهانی بر شرکت‌های صادراتی تاثیر منفی داشته است به گونه‌ای که قیمت محصولات شرکت‌های صادراتی با افت قابل توجهی روبه‌رو شده است. بنابراین بدیهی و طبیعی است که این دو آیتم به ویژه قیمت‌های جهانی، درآمد و سود شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار ‌دهد.

* شما تاکید دارید که وضعیت سهام‌های دلاری و صادراتی در گرو دو متغیر دلار و قیمت‌های جهانی است. در مورد صنایع غیردلاری چه نظری دارید؟ فکر می‌کنید اقبال کدام صنایع بیشتر باشد؟
درباره بازار سهم‌های غیردلاری و غیرصادراتی اقبال بیشتر به سمت سهم‌ها و صنایعی است که با به سرانجام رسیدن برجام وضعیت عملیاتی و فعالیتشان بهبود می‌یابد که در این میان، خودرو، حمل و نقل و بانک که در گذشته با افت‌های قابل توجهی روبه‌رو بودند، از جمله صنایع غیردلاری خوش یمن خواهند بود.

* یعنی معتقدید شانس این صنایع در دستان برجام است؟
طبیعی است به دلیل انتظاری که در بازار سرمایه شکل گرفته است، اگر برجام شکل بگیرد، وضعیت این صنایع بهتر می‌شود.

* پس تکلیف دیگر صنایع چه می‌شود؛ صنایعی که نه تحت تاثیر دلار و نه برجام قرار دارند.
صنایع غذایی، کاشی و سیمان که نه دلاری هستند و نه تحت تاثیر برجام قرار گرفته‌اند، در محدوده قیمتی‌شان در حال معامله هستند. در واقع این صنایع نه گران و نه ارزان هستند بلکه به قیمت معامله می‌شوند.

* با توجه به ریسک‌های موجود در بازار سرمایه فکر می‌کنید، شاخص بتواند بدون برجام هم گلیم خود را از آب بیرون بکشد؟
در حال حاضر بازار سرمایه در هر صنعت و در سطح کلان تمام ریسک‌های موجود و متغیرهای تاثیرگذار همچون قیمت‌های جهانی و دلار را در خود دیده است. به بیان دقیق‌تر می‌توان گفت تمامی ریسک‌ها در بازار دیده شده است، بنابراین با توجه به شرایط فعلی به نظر می‌رسد، قیمت سهم‌ها و شاخص در محدوده پایین‌تری قرار نگیرد اما اگر برجام امضاء شود و گشایش‌هایی رخ دهد، می‌توان در برخی صنایع شاهد سودآوری و رشد قیمت‌ها بود.

* خب در صورت امضای برجام سرنوشت دلار چه می‌شود؟ آیا می‌توان شاهد افت نرخ دلار بود؟
هر چند پیش‌بینی در این باره سخت است اما افت دلار محتمل است. سال‌های متمادی است که تحریم‌ها و تنش غرب با ایران باعث شده نه تنها انتظارات تورمی حاد شود بلکه نرخ دلار نیز افزایش قابل توجهی داشته باشد، بنابراین طبیعی است اگر تنش‌ها کاهش یابد، به دلیل واکنش فعالان و سرمایه‌گذاران و خریداران دلار، خیلی‌ها فروشنده شوند و دلار قیمت پایین‌تری را تجربه کند اما همانطور که گفته شد، نمی‌توان در این باره عددی اعلام کرد.
البته نکته دیگری که باید مد نظر قرار گیرد، این است که بر اساس برآوردها، قرار است در سال‌های آینده حدود ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نصیب ایران شود حال اگر این اتفاق رخ دهد، دست دولت برای مدیریت بازار ارز باز خواهد شد. اما ناگفته نماند که در این صورت باید برای قیمت دلار کفی در نظر گرفته شود چرا که با افزایش درآمدهای دلاری ایران، به دلیل مشکلات بسیاری از شرکت‌ها و صنایع، تکمیل نشدن طرح‌های توسعه‌ای، زیر ظرفیت کار کردن این صنایع و لزوم سرمایه‌گذاری در صنایع برق و گاز، انباشت تقاضا برای دلار افزایش می‌یابد. بنابراین براساس برآیند این دو موضوع می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که اگر دلار افت قابل توجهی داشته باشد، احتمالا در روزهای آینده قیمت آن باعث تعادل در عرضه و تقاضا شود که نرخ دلار نیما می‌تواند محدوده مطلوبی باشد.

* شرکت سبدگردان ویستا برای ارائه خدمات بهتر به سرمایه‌گذاران چه تدابیر و طرح‌هایی در دست اجرا دارد؟
شرکت سبدگردان ویستا مجوز سه صندوق سرمایه‌گذاری را گرفته است که اولین آن صندوق با درآمد ثابت ویستا نام دارد. این صندوق با نرخ سود ثابت است که بازده موثر سالانه آن حدود ۲۳.۵ درصد است. همچنین حدود ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان منابع جذب این صندوق شده است. دومین صندوق این شرکت، سرمایه‌گذاری در سهام است که به نام صندوق سهام ویستا به ثبت رسیده و تا امروز توانسته است حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان منابع جذب کند.
همچنین این صندوق در عملکرد شش ماهه‌اش توانسته است بازدهی ۲۰ درصدی را از بازار سهام نصیب خود کند. سومین صندوق که اخیرا فعالیت خود را آغاز کرده است، بازارگردانی نام دارد و همانطور که از نامش پیداست، فعالیت اصلی این صندوق بازارگردانی نمادهای پذیرفته شده در بازارهای بورس و فرابورس است. صندوق بادرآمد ثابت ویستا تحت نماد «ثبات» در بازار فرابورس در حال معامله است و صندوق سهامی نیز با نماد «ویستا» پذیرفته شده و در حال معامله است.
به جز سه ابزاری که شرح آن در بالا گفته شد، سبدهای تحت مدیریت مجموعه سبدگردان ویستا، حدود یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که به دلیل اعتماد و شناخت مشتریان از تیم حاضر در ویستا توانسته‌ایم به شکل موثر سبدها را مدیریت و سرمایه‌ها را جذب و حتی‌الامکان نظر سرمایه‌گذاران را تامین کنیم. علاوه براین، به عنوان نهاد مالی واسط سعی شده در حوزه مدیریت دارایی از بهترین تیم و افراد بهره برده شود. همچنین، شرکت از سوی تیمی با سابقه و تجربه تاسیس شده که قصد دارند نقش موثری را در توسعه بازار سرمایه و در حوزه مدیریت دارایی ایفا کنند.

  • ارمغان جوادنیـا - روزنامه‌نــگار
  • منبع: شماره ۴۵۹ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 458615

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =