۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
ارتباط ویتامین D و چاقی

مطالعات نشان می‌دهند که شیوع بالایی از کمبود ویتامین D در افراد چاق وجود دارد که شاید به دلیل رقیق شدن حجمی ویتامین D باشد.

صدای بورس - مهراز حبیبی؛ برخی از افراد ممکن است به دلیل کمبود ویتامین D دچار کاهش اشتها، بیمار شدن مدام، ریزش مو، بی خوابی، خستگی و افسردگی شوند.

  • آیا افراد دارای اضافه وزن باید نگران ویتامین D باشند؟

چندین مطالعه تحقیقاتی نشان داده است که افراد دارای اضافه وزن سطح ویتامین D کمتری در بدن دارند. مطالعات به این نتیجه رسیده اند که شاخص توده بدنی ارتباط مستقیمی با میزان ویتامین D موجود در بدن دارد.

گفته می شود این افراد کمتر قادر به تبدیل ویتامین D به شکل فعال آن هستند.

در حالت ایده آل، فرد باید ۵۰ نانومول در لیتر یا بیشتر برای سلامت کلی استخوان ویتامین دی داشته باشد. بسیاری از متخصصان می گویند که مقدار ایده آل ویتامین D در بدن هرگز نباید کمتر از ۵۰ نانومول در لیتر و بیش از ۱۲۵ نانومول در لیتر باشد.

  • آیا کمبود ویتامین D نتیجه چاقی است؟

مطالعه در سال ۲۰۰۳ نشان داد: "ارتباط کمبود ویتامین D با چاقی احتمالاً به دلیل کاهش فراهمی زیستی ویتامین D۳ از منابع پوستی و رژیم غذایی به دلیل رسوب آن در بخش های چربی بدن است."

مطالعات نشان می‌دهند که شیوع بالایی از کمبود ویتامین D در افراد چاق وجود دارد که شاید به دلیل رقیق شدن حجمی ویتامین D باشد.

  • آیا کمبود ویتامین D باعث چاقی می شود؟

از آنجایی که ویتامین D به وضوح با وزن مرتبط است، سطوح بالاتر آن در واقع می تواند به کاهش وزن کمک کند.

ویتامین D بر ذخیره چربی ها و تولید سلول های چربی در بدن تأثیر می گذارد و در نتیجه با کاهش وزن مرتبط است. توضیح دیگر این است که به عنوان یک هورمون، انتقال دهنده های عصبی مرتبط با چربی بدن و سروتونین را تحریک می کند. مطالعات نشان داده اند که سطوح بالاتر ویتامین D باعث افزایش سطح تستوسترون و سروتونین در بدن می شود.

  • جدا از این، ویتامین D چگونه به شما کمک می کند؟

ویتامین D فواید متعددی بر بدن انسان دارد.

به تنظیم میزان کلسیم و فسفات در بدن کمک می کند.

برای استحکام استخوان ها، دندان ها و ماهیچه ها حیاتی است. کمبود این ویتامین منجر به ناهنجاری های استخوانی مانند راشیتیسم در کودکان و استئومالاسی در بزرگسالان می شود.

چندین مطالعه نشان داده اند که ویتامین D رشد سرطان را کاهش می دهد.

همچنین عفونت ها را کنترل کرده و التهاب را کاهش می دهد.

باعث بهبود خلق و خو و کاهش افسردگی می شود.

در کاهش بیماری های قلبی نقش دارد.

  • علائم کمبود ویتامین D چیست؟

علائم شایع کمبود ویتامین D که نیاز به توجه فوری پزشک دارد عبارتند از: خستگی، بدن درد، سوزن سوزن شدن، درد و ضعف عضلانی، شکستگی در پاها، لگن و باسن.

برخی از افراد ممکن است به دلیل کمبود ویتامین D دچار کاهش اشتها، بیمار شدن مدام، ریزش مو، بی خوابی، خستگی و افسردگی شوند.

  • آیا مکمل ها خوب هستند؟

در حالی که ابتدا توصیه می شود ویتامین D را از نور خورشید دریافت کنید، با توجه به شرایط اجتناب ناپذیر مانند مکمل های محل سکونت توصیه می شود.

اما فرد نباید کورکورانه مکمل ها را خود تجویز کند. برای جلوگیری از مصرف بیش از حد باید با پزشک تماس بگیرید و دوزهای مناسب مکمل های ویتامین D را دریافت کنید.

  • در مورد مصرف بیش از حد ویتامین D چه باید بدانید؟

مصرف بیش از حد ویتامین D می تواند برای بدن مضر باشد. همچنین به عنوان سمیت ویتامین D شناخته می شود، این یک وضعیت پزشکی جدی است.

به دلیل مصرف بیش از حد ویتامین D، کلسیم سمی در خون تجمع می یابد.

سمیت ویتامین D با حالت تهوع، استفراغ، ضعف و تکرر ادرار مشخص می شود. همچنین ممکن است باعث درد استخوان و مشکلات کلیوی شود. یک مطالعه می گوید: قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید به دلیل تنظیم و تبدیل ویتامین D به متابولیت های غیرفعال آن باعث مسمومیت ویتامین D نمی شود.

این مسمومیت معمولا در بیمارانی دیده می شود که برای بیماری هایی مانند پوکی استخوان، استئودیستروفی کلیه، پسوریازیس، جراحی بای پس معده، سلیاک یا بیماری التهابی روده به دوزهای بالای ویتامین D نیاز دارند.

کد خبر 464117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =