۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
سرگیجه بازار به یلدا رسید

طی هفته ای که گذشت ماغیرهای متعددی روی بازار سهم ایران اثرگذار بود؛ از افزایش نرخ دلار گرفته تا شایعات مربوط به افزایش نرخ بهره بانکی و احتمال بازگشت طرفیت به برجام.

به گزارش صدای بورس بازار شاهد چرخش بین گروه‌های مختلف در هفته گذشته بود. دلار تا میانه‌های هفته در مدار صعودی قرار داشت تا اینکه اخبار مثبت سیاسی منتشر و ترمز رشد دلار کشیده شد. سکه نیز مشابه دلار رفتار کرد. افزایش نرخ بهره به خبر داغ این روزها تبدیل شده است. نرخی که رسما ۱۵ درصد است، اما در عمل تا ۳۰ درصد ارائه می‌شود. افزایش رسمی نرخ بهره به ۲۰ یا ۲۵ درصد هم اثر خاصی بر بازار نخواهد داشت و صرفا قانونی کردن بخشی از رشد نرخ بهره است.
قیمت‌ها در بورس کالا صعودی است و برخی محصولات مانند پلی پروپیلن و پی وی سی تا بیش از ۵۰ درصد رقابت می‌شوند. آهن اسفنجی، با توجه به نزدیکی قطع گاز تا حدود ۳۰ درصد رقابت می‌شود و شمش فولاد نیز کمی کمتر رقابت شده است. شمش آلومینیوم هم با رقابت همراه بوده است. عملا نرخ دلار مبادلاتی کالاها در بورس کالا به سطح دلار توافقی رسیده است. تنور معاملات خودرو در بورس کالا داغ است. در حالی که اخباری در خصوص خروج خودرو از بورس کالا، این گروه را به صف فروش کشاند، بازار منتظر واکنش کیفری سازمان بورس به منتشر کنندگان این موضوع است. به نظر می‌رسد که گروهی از شفافیت موجود و کاهش قیمت بازار آزاد متضرر شده‌اند، در تلاش برای خروج خودرو از بورس کالا هستند.

با این حال، سیمان، قیر، بسیاری از پلیمرهای دیگر و مقاطع فولادی از جمله کالاهایی هستند که در بورس کالا بدون رقابت معامله شده‌اند. دلار نیما ۳۰ هزار تومان را رد کرده و دولت بخشنامه‌ای برای الزام صادرکنندگان معدنی، فلزی، پتروشیمی و پالایشی برای عرضه ارز در نیما ارائه کرده است. این موضوعی است که احتمالا گپ دلار آزاد و نیما را بیشتر خواهد کرد. تجربه تاریخی نیز گواه رسیدن ارز دولتی به آزاد است و تصمیمات این مدلی به جز تجربه ارز ۴۲۰۰ تومانی، حاصلی نخواهد داشت. در رویدادی جالب و با ۵ ماه تأخیر، بیمه دانا در کدال صورتجلسه‌ای مربوط به اواخر تیر ماه را منتشر کرد. مصوبه‌ای که عامل رشد چندین برابری سهم در ماه‌های اخیر بوده است و دلیل عدم انتشار آن جای بسی تعجب دارد. در هفته گذشته شرکت‌های زیرمجموعه بانکی با خبر فروش دارایی روبه‌رو شدند. در اولین خبر، «واتی» وکالت فروش سهام «شیران» را به بانک صنعت و معدن داده است. موضوعی که در زمان وقوع در کدال افشا نشد.
در کنار این موضوع، «وبانک» سهامداران را برای اصلاح بند تقسیم سود به مجمع فراخواند. احتمالا وبانک قصد اصلاح اساسنامه برای فراهم‌سازی تقسیم سود از محل سود فروش سرمایه‌گذاری را دارد. اگر این موضوع رخ دهد، به نظر به واگذاری بلوک شاراک بسیار نزدیک هستیم. در واتی و وبانک احتمالا بیش از قیمت تابلو شاهد شناسایی سود خواهیم بود. شرکت صبا فولاد از زیرمجموعه‌های وصندوق در بازار سرمایه درج شد تا این هلدینگ به عرضه یک شرکت ارزشمند خود نزدیک شود. بانکی‌ها در اواخر هفته با رشد خوبی همراه شدند. بانک صادرات از ۱۵۰ تومان عبور کرد و با صف خرید هفته را به پایان رساند. وبملت در آستانه عبور از ۳۰۰ تومان است و جو کلی گروه مثبت است. در گروه کشت و صنعت، شاهد رشد زگلدشت و زفکا پس از اخباری در خصوص راه‌اندازی طرح‌های توسعه هستیم. تجلی با توجه به حجم پروژه‌های قابل توجه و اهرم بالا، مورد اقبال بازار قرار گرفت. به نظر می‌رسد که این سهم در محدوده ۱۵۰ تومان تثبیت شد. پتروشیمی‌های استانی ممسنی، کازرون و دهدشت با رشد خوبی در هفته اخیر همراه بودند و پترول نیز به بیش از ۲۴۰ تومان افزایش یافت.

غلبه فروشندگان بر خریداران
در اولین روز هفته در کلیت بازار فشار فروشندگان بر خریداران غالب بود و عرضه‌ها در نمادهای بزرگ و شاخص ساز گروه‌های فلزی، معدنی، پتروشیمی و پالایشی به چشم می‌خورد و در نهایت باعث شد که شاخص کل با افت حدود ۰.۱۹ درصدی به رقم یک میلیون و ۴۶۹ هزار واحدی برسد. در مقابل شاخص هم وزن با رشد همراه بود که نشان از تقاضا در نمادهای کوچک بازار همچون گروه بیمه و خرده فروشی‌ها بود. با رشد نرخ دلار در محدوده ۳۹ هزار تومان اما درمقابل بازار با توجه به نزدیک شدن به نقاط مقاومتی خود پرعرضه بود و این عرضه در نمادهای بزرگ بیشتر بود. در بازار روز شنبه تقاضای خوبی برای گروه بانکی شکل گرفت. با رشد نرخ ارز انتظار می‌رود که فاصله دلار نیمایی و آزاد کاسته شود که کاهش این فاصله تأثیر به‌سزایی بر بازار سرمایه می‌گذارد.

اقبال بزرگترها
در دومین روز هفته شاخص کل با رشد ۳۰ هزار واحدی به سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی رسید. در بازار روز یکشنبه تقاضا در بزرگترها برخلاف روز گذشته شکل گرفت. پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها، پالایشگاه‌ها و بانک‌ها تأثیر به‌سزایی بر رشد بازار داشتند. گروه خودرویی و برخی تک سهم پرعرضه بودند. افزایش ارزش معاملات خرد به محدوده ۵۶۰۰ میلیارد تومان نشان از دست به دست شدن بازار و چرخش نقدینگی بود. شنیده‌ها در خصوص افزایش نرخ بهره به ۲۱ درصد به گوش می‌رسید که در نشست شورای پول و اعتبار با افزایش نرخ بهره مخالفت شد اما بانک مرکزی همچنان پیگیر آن است. از اخبار مهم دیگر این روز ارسال لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در یکشنبه این هفته به مجلس بود.

عرضه‌ها شدت گرفت
در روز دوشنبه بازار پرعرضه و با فشار فروش همراه بود. فشار عرضه در خودروسازان باعث شد که کلیت بازار با افت مواجه شوند. عرضه‌ها در کوچکترها باعث شد که شاخص هم وزن با کاهش به کار خود پایان دهد. نمادهای شاخص ساز فولاد و فارس با تقاضا همراه بودند که سبب شد شاخص کل با افزایشی حدود ۰.۰۴ درصدی سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی خود را حفظ کند. اخبار ضد و نقیض از عرضه خودرو در بورس کالا باعث شد که این گروه با موج عرضه همراه شود. خروج نقدینگی حقیقی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شد. شیمیایی‌ها و قندی‌ها بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. از اخبار مهم این روز می‌توان به مصاحبه یک نماینده مجلس در خصوص مخالفتش با عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد که در نتیجه این خبر صف فروش شدن خودروسازان بود و به‌دنبال خبر تکذیب صف‌های فروش خودرویی‌ها جمع شد و متعادل معامله شدند.

شاخص سازها پرقدرت ظاهر شدند
در روز سه‌شنبه قدرت بالای فروشندگان در نمادهای شاخص‌ساز و بزرگ مشهود بود. به‌جز دو گروه غذایی و زراعت بقیه گروه‌ها با خروج نقدینگی حقیقی‌ها همراه بودند. از اخبار مهم این روز تشکیل کنسرسیومی از بخش خصوصی برای خرید سهام تودلی دو خودروساز بزرگ بود که باعث شد دو سهم ورنا و وساپا با افزایش تقاضا مواجه شوند. کلیت بازار پرعرضه بود اما انتشار خبر مثبت خودروسازان و همینطور استمرار عرضه خودرو در بورس کالا باعث شد این گروه مثبت معامله شوند. شنیده‌هایی از افزایش سود بانکی باعث شد که رشد بازار کاهش یابد اما تأثیر محسوسی بر بازار نخواهد داشت و این خبر در بازار پیشخور شده است. در نهایت بازار با کاهشی ۰.۵۹ درصدی به رقم یک میلیون و ۴۹۲ هزار واحدی رسید. ارزش معاملات با کاهش همراه بود و در محدوده ۴۸۰۰ میلیارد تومان ثبت شد.

روز بانکی‌ها
در آخرین روز هفته شاهد بهبود معاملات در کلیت بازار بودیم. در غذایی‌ها، حمل و نقلی‌ها، دارویی‌ها، بانک‌ها و تک سهم‌هایی همچون وبانک تقاضا شکل گرفت. بازار به سمت بانکی‌ها چرخید و تقاضای نسبتاً زیادی را در این گروه شاهد بودیم. از اخبار مهم این روز ابلاغیه سازمان بورس بود که هلدینگ‌ها حداکثر ۲۰ درصد سود حاصل از فروش سهام پرتفوی آنها قابلیت توزیع دارد و بقیه باید به حساب اندوخته منتقل و افزایش سرمایه دهند، در نهایت شاخص کل با افزایشی ۰.۲۸ درصدی به رقم یک میلیون و ۴۹۶ هزار واحدی رسید و دو نماد وبانک و وبملت بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص داشتند.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه

  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۷۵

کد خبر 464337

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =