عادات های سبک زندگی که کلیه شما را قوی نگه می دارد / چرا باید از کلیه های خود مراقبت کنید

شیوع بیماری های کلیوی بسته به علت، سن، جنس، نژاد و بیماری های قبلی بین ۵ تا ۱۵ درصد است.

صدای بورس - مهراز حبیبی؛ بیماری های کلیوی با عوارض و مرگ و میر بالایی همراه است. بار روانی و مالی زیادی نه تنها بر بیمار بلکه کل خانواده وارد می کند. در اکثر موارد، پس از شروع، پیشرونده است و به طور کامل قابل درمان نیست.

عوامل مختلفی منجر به آسیب مستقیم کلیه یا تسریع وخامت بیماری کلیوی می‌شوند. عوامل مرتبط با سبک زندگی یکی از مهم ترین عوامل ایجاد کننده، تشدید کننده اما قابل تعدیل هستند. یک مطالعه اخیراً منتشر شده ،می گوید که پیروی از یک سبک زندگی سالم به طور قابل توجهی با کاهش میزان پیامدهای نامطلوب مرتبط است.

۵ مولفه اصلی در ارتباط با سبک زندگی ناسالم وجود دارد.

چاقی

سبک زندگی مدرن باعث تشویق مصرف بیش از حد و کم مصرف انرژی می شود که باعث چاقی می شود. چاقی می تواند به طور مستقیم به کلیه آسیب برساند. همچنین منجر به دیابت، فشار خون، لیپیدهای بالا، مقاومت به انسولین و اختلالات عملکرد قلب می شود که همگی آسیب های کلیوی را چندین برابر تسریع می کنند.

چاقی با BMI (بیشتر از ۳۰) یا دور کمر بیش از ۴۰ اینچ در مردان و بیش از ۳۵ اینچ در زنان تعریف می شود.

(BMI مخفف Body Mass Index به معنی شاخص توده بدنی است. یک معیار برای سنجش و اندازه گیری چربی بدن بر اساس قد و وزن هر فرد است. این شاخص در مورد بدن هر زن و مرد بالغی صدق میکند.)

درمان چاقی از طریق اصلاح رژیم غذایی و ورزش منظم به پیشگیری اولیه و ثانویه از بیماری های کلیوی کمک می کند.

مصرف نمک

بیشتر مواد غذایی آماده و بسته بندی شده مملو از نمک هستند. نمک زیاد تأثیر منفی شدیدی بر عملکرد کلیه دارد. و فشار خون را افزایش می دهد. افراد مسن، چاق و هندی نسبت به آن حساسیت بیشتری دارند. نمک زیاد اثر سایر داروهای محافظ را نیز کاهش می دهد.

مطالعات مختلف نشان داده اند که محدودیت نمک در کاهش مشکلات مربوط به کلیه، قلب و مغز حتی در افرادی که فشار خون طبیعی دارند و دیابت ندارند، مفید است.

سیگار کشیدن

استعمال دخانیات میزان زوال کلیه را دو برابر می کند. سیگار یک منقبض کننده قوی رگ های خونی است و در نتیجه فشار خون را افزایش می دهد. می تواند باعث آسیب مستقیم به قلب و رگ های خونی شود که به نوبه خود بروز حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد. سیگار عامل بسیاری از سرطان ها در بدن است.

سیگار حاوی بیش از ۴۰۰ ماده شیمیایی سمی مانند قطران، آرسنیک، فرمالدئید، مونوکسید کربن و غیره است. نیکوتین بسیار اعتیادآور است. تقریباً تمام اندام ها و عملکردهای بدن تحت تأثیر سیگار کشیدن قرار می گیرند.

عدم تحرک بدنی

عدم تحرک قوی ترین عامل خطرناک برای سلامتی است. عدم تحرک مسئول افزایش تعداد و دوز داروها و همچنین شکست درمان است. فعالیت بدنی منظم برای همه گروه های سنی مفید است. هیچ دارو یا مداخله دیگری نمی تواند عملکرد قلبی-متابولیک، عصبی-عضلانی و شناختی را بهبود بخشد و بار بیماری را کاهش دهد، مگر اینکه ضربه ها را بالا بکشد و به زمین بخورد.

الکل

الکل تأثیر منفی شدیدی بر کلیه ها دارد. الکل کارایی کلیه را در فیلتر کردن خون کمتر می کند. همچنین فرد را در برابر کم آبی و عدم تعادل الکترولیت آسیب پذیر می کند. مسئول بیماری های کبد و پانکراس و مسائل مختلف معده و حتی بیماری های روانی است. سیگار و نوشیدنی یک ترکیب کشنده برای بدن است.

تاثیر چاقی بر سلامت کلیه ها

احتمال بروز بیماری کلیوی در افراد چاق بسیار بیشتر است. این تأثیر مستقیم بر شروع بیماری مزمن کلیه و مرحله نهایی بیماری کلیوی دارد و خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی (CKD) از جمله دیابت و فشار خون (ESRD) را افزایش می دهد.

اصلاح سبک زندگی برای کلیه های سالم

سبک زندگی مدرن مشکلات دیگری مانند کم خوابی، سوء مصرف دارو، غذاهای تقلبی، آلودگی و تنهایی را نیز به همراه داشته است. هر کدام پیامدهای منفی خود را دارند. اصلاح سبک زندگی نیاز روز است. برای جلوگیری از گرفتار شدن در چرخه معیوب اختلالات مرتبط با سبک زندگی، قوانین طلایی زیر را دنبال کنید:

۱- حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت متوسط برای ۵ روز یا بیشتر در هفته یا ۲۰ دقیقه فعالیت شدید ۳ بار یا بیشتر در هفته داشته باشید.

۲- سیگارو مصرف الکل را ترک کنید.

۳- نمک و شکر تصفیه شده را کاهش دهید، و در عوض سبزیجات بیشتری مصرف کنید.

کد خبر 465230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =