به شرایطی که می تواند نشانه سرطان دهان باشد توجه کنید

علامت سرطان وضعیتی در دهان که با علائم قابل توجه می تواند هفته ها ادامه یابد.

صدای بورس - مهراز حبیبی؛ ما اغلب سلامت دهان و دندان خود را نادیده می گیریم. با این حال، طبق گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، این شاخص کلیدی برای سلامت کلی، رفاه و کیفیت زندگی است.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید بیماری‌های دهان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های غیرواگیر در سراسر جهان هستند که حدود 3.5 میلیارد نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهند. به همین دلیل است که رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. به گفته چندین متخصص بهداشت، تغییرات خاص در دهان حتی می تواند نشان دهنده چیزی به عنوان سرطان باشد.

لکوپلاکیا چیست؟

لکوپلاکیا به لکه های ضخیم و سفید رنگی که در دهان ظاهر می شود اشاره دارد. می تواند نواحی مختلف دهان مانند لثه ها، داخل گونه ها، پایین دهان و گاهی اوقات زبان را تحت تاثیر قرار دهد. این تکه ها را نمی توان خراش داد. لکوپلاکیا می تواند علامت سرطان دهان باشد. ضایعات سفیدی که بیش از دو هفته در دهان باقی می‌مانند همیشه باید مورد بررسی قرار گیرند. در افراد سیگاری و الکلی بسیار شایع تر است و در صورت تشخیص زودهنگام می توان بیمار را برداشت و با موفقیت درمان کرد.

علائم لکوپلاکیا

علائم یا ویژگی های رایج لکوپلاکیا عبارتند از: - لکه های سفید و خاکستری که نمی توان آنها را خراش داد - لکه های نامنظم یا با بافت صاف - لکه های ضخیم یا سفت شده - ضایعات قرمز.

چه چیزی را باید انتظار داشت؟

بر اساس مطالعه متخصصان ، لکوپلاکیا یا لکه های سفید در دهان را می توان از طریق ویژگی های خاصی شناسایی کرد. - بدون درد - شکل نامنظم - کمی برجسته - کمی قرمز در داخل چسب - قابل پاک کردن، مالش یا خراشیدن نیست.

خطر لکوپلاکیا

بیشتر لکه های لکوپلاکیا غیر سرطانی (خوش خیم) هستند، اگرچه برخی از آنها علائم اولیه سرطان را نشان می دهند. سرطان در پایین دهان می تواند در کنار نواحی لکوپلاکیا ایجاد شود. ممکن است نشان دهنده احتمال ابتلا به سرطان باشد." با این حال، متخصصان توصیه می کنند برای بررسی تغییرات در دهان با دندانپزشک یا پزشک مشورت کنید. در حالی که علت لکوپلاکیا به طور واضح شناخته نشده است، گفته می شود که از تحریک مزمن ناشی از مصرف تنباکو ایجاد می شود.

علائم سرطان دهان که باید مراقب آنها باشید

به گفته موسسه ملی تحقیقات دندانپزشکی و جمجمه و صورت، برخی از علائم رایج سرطان دهان عبارتند از: - زخم، تحریک، توده یا لکه ضخیم در دهان، لب یا گلو - لکه سفید یا قرمز در دهان - گلو درد یا احساس گیرکردن چیزی در گلو - مشکل در جویدن، بلعیدن یا صحبت کردن - مشکل در حرکت فک یا زبان - تورم فک که باعث می شود دندان مصنوعی به خوبی قرار نگیرد - بی حسی در زبان یا سایر نواحی دهان - گوش درد.

کد خبر 467479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =