۷ ماده غذایی که ممکن است در کودکان باعث آلرژی شود

در اینجا برخی از رایج ترین مواد غذایی که ممکن است باعث ایجاد آلرژی در کودکان شوند، آورده شده است.

صدای بورس - مهراز حبیبی؛ آلرژی غذایی در کودکان می تواند یک نگرانی قابل توجه برای سلامتی باشد، زیرا می تواند باعث ایجاد علائمی از خفیف تا تهدید کننده زندگی شود. درک اینکه کدام غذاها بیشتر باعث ایجاد آلرژی در کودکان می شوند برای کمک به پیشگیری و مدیریت علائم ضروری است.

مواد غذایی که ممکن است باعث آلرژی در کودکان شود

در اینجا برخی از رایج ترین مواد غذایی که ممکن است باعث ایجاد آلرژی در کودکان شوند، آورده شده است.

۱. شیر گاو

شیر گاو یکی از رایج ترین مواد غذایی حساسیت زا برای کودکان است. علائم می تواند شامل بثورات پوستی، مشکلات گوارشی و حتی آنافیلاکسی (یک واکنش آلرژیک شدید و بالقوه تهدید کننده زندگی) باشد. توجه به این نکته ضروری است که محصولات لبنی مانند پنیر و بستنی نیز می توانند باعث ایجاد حساسیت شوند.

آلرژی به شیر (حساسیت به پروتئین شیر) چیست؟

آلرژی به شیر یک واکنش ایمنی به یکی از پروتئین های موجود در شیر حیوانات است. اغلب توسط پروتئین آلفا S۱-کازئین موجود در شیر گاو ایجاد می شود.

آلرژی به شیر گاهی با عدم تحمل لاکتوز اشتباه گرفته می شود زیرا اغلب علائم مشترک دارند. با این حال، این دو شرط بسیار متفاوت هستند. عدم تحمل لاکتوز زمانی رخ می‌دهد که فرد فاقد آنزیم (لاکتاز) برای متابولیسم لاکتوز - قند شیر - در روده باشد.

شیر گاو عامل اصلی واکنش های آلرژیک در کودکان خردسال و یکی از هفت ماده غذایی است که مسئول ۹۰ درصد آلرژی های دوران کودکی است. هفت مورد دیگر تخم مرغ، بادام زمینی و آجیل درختی، سویا، ماهی، صدف و گندم است.

علائم حساسیت به شیر

اغلب، کودکان مبتلا به آلرژی به شیر واکنشی به اصطلاح کند یا آهسته نشان می دهند. این بدان معنی است که علائم در طول زمان، از چند ساعت تا چند روز بعد، ایجاد می شوند. علائم مرتبط با واکنش آهسته عبارتند از:

گرفتگی شکم

مدفوع شل (که ممکن است حاوی خون یا مخاط باشد)

اسهال

بثورات پوستی

سرفه های متناوب

آبریزش بینی یا عفونت سینوسی

عدم رشد (افزایش وزن یا قد به صورت آهسته و کند)

علائمی که به سرعت (در عرض چند ثانیه تا چند ساعت) رخ می دهند ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خس خس سینه

استفراغ

کندوها

اگرچه نادر است، اما ممکن است کودک مبتلا به آلرژی به شیر واکنش جدی به نام شوک آنافیلاکتیک داشته باشد. شوک آنافیلاکتیک ممکن است باعث تورم گلو و دهان، افت فشار خون و مشکل در تنفس شود. همچنین می تواند منجر به ایست قلبی شود. آنافیلاکسی نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

آلرژی به شیر بادام

تغییر از شیر معمولی به شیر بادام ممکن است تغییر یک واکنش آلرژیک با واکنش دیگر باشد. آجیل های درختی مانند بادام (به همراه گردو، بادام هندی و گردو) در صدر فهرست متخلفان آلرژی قرار دارند. علاوه بر این، تقریبا نیمی از افرادی که به بادام زمینی حساسیت دارند، به آجیل درختی حساسیت دارند.

بر خلاف آلرژی به شیر گاو که معمولاً در سنین بسیار پایین برطرف می شود، آلرژی به آجیل درختی تا آخر عمر باقی می ماند. تنها ۹ درصد از کودکان نسبت به بادام و سایر آجیل های درختی حساسیت دارند.

علائم آلرژی به آجیل درختی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خارش

اگزما یا کهیر

تورم

حالت تهوع

درد شکم

اسهال

استفراغ

آبریزش بینی

خس خس سینه

مشکل در تنفس

واکنش های آنافیلاکسی به آجیل درختی (و بادام زمینی) نیز نسبت به انواع دیگر آلرژی ها شایع تر است.

حساسیت به شیر سویا

سویا یکی از "هفت آلرژن بزرگ" است، بنابراین مراقبت از علائم، به ویژه در کودکان، مهم است. سویا به همراه بادام زمینی، لوبیا چشم بلبلی، عدس و نخود از خانواده حبوبات هستند.

آلرژی به سویا در نوزادان شایع است.

علائم آلرژی به سویا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

گرگرفتگی

خارش

کندوها

آبریزش بینی

خس خس سینه

واکنش‌های جدی‌تر ممکن است شامل درد شکمی، اسهال، و تورم لب‌ها، زبان یا گلو باشد. در موارد نادر مختلف، آلرژی به سویا ممکن است منجر به آنافیلاکسی شود.

حساسیت به شیر برنج

برنج کمترین احتمال ایجاد واکنش آلرژیک را دارد. بسیاری از والدین به دلیل نگرانی های آلرژی ترجیح می دهند به جای شیر گاو به فرزندان خود شیر برنج بدهند. در حالی که آلرژی به برنج در غرب بسیار نادر است، از دهه ۱۹۹۰ در کشورهای آسیایی مانند ژاپن و کره که برنج یک غذای اصلی است، این حساسیت در حال افزایش بوده است.

علائم آلرژی به برنج عبارتند از:

قرمزی پوست

بثورات

کندوها

تورم

گرفتگی یا آبریزش بینی

خس خس سینه

آنافیلاکسی در کودکان، نوزادان و کودکان نوپا

آلرژی معمولاً خیلی زود و اغلب در سه ماهگی کشف می شود. تغذیه با شیر مادر یکی از بهترین راه های پیشگیری و دفاع در برابر آلرژی است. همچنین برای نوزادانی که به شیر آلرژی دارند، شیر خشک وجود دارد.

شیر مادر

تغذیه با شیر مادر بهترین منبع مواد مغذی را برای کودک فراهم می کند و به او کمک می کند تا در برابر برخی آلرژی ها دفاع کند.

با این حال، مادری که شیر گاو می‌نوشد، آلفا S۱-کازئین و پروتئین آب پنیر را از طریق شیر مادر به فرزندش منتقل می‌کند. این ممکن است باعث واکنش در یک نوزاد آلرژیک شود. آلرژی به شیر معمولاً در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند خیلی زود کشف می شود.

خبر خوب این است که نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند در سال اول کمتر از کودکانی که شیر خشک می‌خورند، آلرژی و عفونت کمتری دارند.

اکثر پزشکان برای کمک به کودک برای جلوگیری از آلرژی، شیر مادر را حداقل در شش ماه اول زندگی کودک توصیه می کنند.

فرمول مناسب برای نوزادانی که به شیر حساسیت دارند

اکثر متخصصان اطفال، شیر خشک های مبتنی بر سویا را با ویتامین ها و مواد معدنی اضافه شده برای نوزادانی که به شیر حساسیت دارند توصیه می کنند.

اگر علائم پس از روی آوردن به سویا بهبود نیافت، فرمول های ضد حساسیت در دسترس هستند. اینها شامل فرمول های هیدرولیز شده گسترده ای است که در آنها پروتئین ها شکسته شده اند بنابراین کمتر احتمال دارد که واکنش ایجاد کنند.

نوع دیگری از فرمول ضد حساسیت که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد به عنوان فرمول عنصری شناخته می شود که در آن فقط از ساده ترین اشکال پروتئین استفاده می شود.

۲. تخم مرغ

تخم مرغ یکی دیگر از آلرژن های رایج برای کودکان، به ویژه سفیده تخم مرغ است. علائم می تواند شامل بثورات پوستی، مشکلات گوارشی و مشکلات تنفسی باشد.

۳. بادام زمینی

بادام زمینی یک ماده غذایی بسیار آلرژی زا است و می تواند در برخی از کودکان واکنش های شدیدی از جمله آنافیلاکسی ایجاد کند. توجه به این نکته مهم است که محصولات بادام زمینی مانند کره بادام زمینی و روغن بادام زمینی نیز می توانند باعث ایجاد حساسیت شوند.

۴. سویا

سویا یکی دیگر از آلرژن های رایج در کودکان است و می تواند علائمی مانند بثورات پوستی، مشکلات گوارشی و مشکلات تنفسی ایجاد کند. محصولات سویا مانند توفو و شیر سویا نیز می توانند باعث آلرژی شوند.

۵. گندم

گندم یک آلرژن رایج در کودکان است و می تواند علائمی مانند بثورات پوستی، مشکلات گوارشی و مشکلات تنفسی ایجاد کند. محصولات تهیه شده با گندم مانند نان و ماکارونی نیز می توانند باعث ایجاد حساسیت شوند.

۶. آجیل درختی

آجیل های درختی مانند بادام، بادام هندی و گردو از آلرژن های رایج برای کودکان هستند. علائم می تواند شامل بثورات پوستی، مشکلات گوارشی و مشکلات تنفسی باشد.

۷. ماهی

ماهی می تواند در برخی از کودکان آلرژی ایجاد کند که منجر به علائمی مانند بثورات پوستی، مشکلات گوارشی و مشکلات تنفسی می شود. توجه به این نکته ضروری است که غذاهای دریایی مانند میگو و خرچنگ نیز می توانند آلرژی ایجاد کنند.

شناسایی زودهنگام آلرژی غذایی در کودکان برای کمک به پیشگیری و مدیریت علائم ضروری است. اگر مشکوک هستید که فرزندتان ممکن است آلرژی غذایی داشته باشد، توصیه می شود برای آزمایش و تشخیص مناسب با یک متخصص اطفال یا متخصص آلرژی مشورت کنید.

کد خبر 467582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =