۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
علائم هشدار دهنده مشکلات کلیوی

سیگنال هایی در بدن شما که نشان می دهد کلیه شما مشکل دارد.

صدای بورس - مهراز حبیبی؛ هر عضوی در بدن ما نقش مهمی دارد. درست مانند قلب، مغز و ریه های ما، کلیه های ما نیز برای حفظ سلامت و تندرستی کلی ما کار می کنند. خدمات بهداشت ملی بریتانیا (NHS) توضیح می دهد که نقش اصلی کلیه ها پاکسازی خون از سموم و تبدیل مواد زائد به ادرار است.

جدای از آن، فشار خون ما را تنظیم می کند، گلبول های قرمز می سازد و همچنین سطح pH بدن را کنترل می کند. کلیه ها چندین مسئولیت مهم را بر عهده می گیرند، به همین دلیل است که هر گونه بی نظمی در اندام می تواند عوارض مختلفی ایجاد کند. در اینجا برخی از سیگنال های هشدار دهنده در بدن وجود دارد که باید توجه داشته باشید.

تورم در صورت و پاها، پف دور چشم

وظیفه اصلی کلیه ها دفع سموم و مواد زائد است. با این حال، هنگامی که اندام به طور موثر کار نمی کند، می تواند روند را مختل کند و در نتیجه سموم و ناخالصی ها، همراه با تجمع آب و نمک اضافی در بافت های بدن تجمع یابد. این می تواند منجر به تورم در صورت، پاها و پف دور چشم شود.

خستگی مفرط

کلیه ها همچنین گلبول های قرمز خون ایجاد می کنند که کمبود آنها می تواند باعث کم خونی شود. این می تواند تامین اکسیژن و مواد مغذی در بدن به مغز و ماهیچه ها را مختل کند که می تواند باعث احساس خستگی و ضعف شدید شود.

تغییر در ادرار

کلیه های ناسالم می توانند الگوهای خاصی را تغییر دهند یا تغییراتی در ادرار ایجاد کنند. معمولاً کلیه ها به فیلتر کردن خون برای تولید ادرار کمک می کنند که از طریق آن مواد زائد بدن آزاد می شود. با این حال، زمانی که کلیه ها به درستی کار نمی کنند، می تواند باعث بی نظمی در دستگاه ادراری شود. برخی از افراد ممکن است تکرر ادرار را تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است متوجه وجود خون در ادرار خود شوند. ادرار کف آلود و پر از حباب نیز می تواند نشان دهنده مشکلات کلیوی باشد.

تنگی نفس

کلیه های ما مسئول تعادل مایعات در بدن ما هستند. مشکلات کلیوی می تواند منجر به تجمع مایع در ریه های شما شود که می تواند باعث تنگی نفس شود. به این حالت اضافه بار مایعات یا هیپرولمی نیز گفته می شود. برخی از افراد نیز درد قفسه سینه را تجربه می کنند که می تواند با سایر بیماری ها اشتباه گرفته شود.

تنگی نفس همچنین با چندین عارضه سلامتی مانند عوارض مربوط به خطرات قلبی عروقی همراه است. اگرچه مردم تصور می کنند که تنگی نفس بدون مداخله پزشکی قابل درمان است، اما نباید اتفاقات مکرر را نادیده گرفت.

پوست خشک و خارش دار

خارش و خشکی پوست می تواند نشانه بیماری کلیوی باشد. این نشان دهنده عدم تعادل مواد معدنی و مواد مغذی در خون است. همچنین ممکن است به دلیل افزایش ناگهانی سطح فسفر خون باشد.

چگونه سلامت کلیه خود را بهبود بخشید

به منظور سالم نگه داشتن کلیه های خود، موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی (NIDDKD) انتخاب های غذایی سالم تر، افزایش فعالیت بدنی، حفظ وزن سالم، خواب کافی، ترک خواب، محدود کردن مصرف الکل، مدیریت دیابت و ... را توصیه می کند.

چه کسانی در معرض خطر مشکلات کلیوی هستند؟

طبق تحقیقات کلیوی انگلستان، افراد مبتلا به دیابت، فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی، چاقی و سابقه خانوادگی آسیب کلیوی مستعد ابتلا به مشکلات کلیوی هستند. علاوه بر این، سیگار کشیدن، مصرف الکل، استفاده از کوکائین، هروئین و سایر «مواد مخدر سخت» نیز می تواند خطر آسیب کلیه را افزایش دهد.

تغذیه برای کلیه ها

به گفته بنیاد ملی کلیه، مطالعات نشان می دهد که خوردن غلات کامل، آجیل، میوه ها و سبزیجات یکی از بهترین راه ها برای حفظ سلامت کلیه ها است. سبزیجات با برگ های تیره، انواع توت ها، روغن زیتون، ماهی های چرب، زغال اخته، سیب زمینی شیرین همگی می توانند برای کلیه ها مفید باشند. اجتناب از غذاهای حاوی سدیم، پتاسیم و فسفر بالا برای جلوگیری از مشکلات غیر ضروری کلیوی مهم است.

فشار خون بالا

کلیه ها نقش مهمی در حفظ فشار خون سالم دارند. وقتی کلیه‌های شما به درستی کار نمی‌کنند، می‌تواند فشار خون شما را با ترشح هورمون‌های خاص یا با ایجاد احتباس نمک و آب در بدن افزایش دهد. در یک اثر معکوس، فشار خون بالا می‌تواند بر کلیه‌های شما تأثیر بگذارد و به یکی از دلایل اصلی نارسایی کلیه تبدیل شود.

کد خبر 468351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =