تخصیص بیشترین ارز به «ذرت» و «تلفن همراه» !

عضو کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس شورای اسلامی گفت: رویکرد اختصاص ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی به ۲۸ قلم کالا از سوی دولت همان بازگشت دوباره به سیاست قبلی است.

به گزارش صدای بورس، محسن زنگنه با اشاره به موضوع تخصیص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به حدود ۲۸ قلم کالا هستیم و آثار و تبعات آن،گفت: مردم و کشور یک هزینه‌ای را در سال ۱۴۰۱ در پی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت کردند.

نماینده مردم «تربت حیدریه، مه ولات و زاوه» در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم تاثیرات ارز ۴۲۰۰ تومانی به سفره مردم باعث شد تا دولت پای این مسئله بیاستد، تصریح کرد: دولت معتقد بود که در سال بالغ بر ۱۵ الی ۱۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی و ترجیحی داده می شود و اما کالاهایی که ارز می‌گرفتند، حتی چند برابر قیمت ارز بازار آزاد به دست مردم می رسیدند، در این شرایط نه عملا خوراک دام به دست مردم می رسید و نه کالاهای اساسی.

عضو کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس با بیان اینکه دولت در ادامه راه تصمیم گرفت ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند، بیان کرد: البته با این شرط که قیمت کالاهای اساسی در سفره مردم،از طریق کالا برگ و امثالهم تغییر نکند.

اختصاص ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی به ۲۸ قلم کالا یعنی بازگشت به گذشته !

عضو کمیسیون «برنامه و بودجه» مجلس با بیان اینکه با این حال و با همه نقاط منفی و مثبت اقدام دولت، مردم و کشور هزینه دادند و یک بار تورمی به کشور تحمیل شد، ادامه داد: از این رو این جراحی انجام شد. در زمان رخ دادن این موضوع حدود ۵ کالا ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می کردند،یعنی از حدود ۲۵ قلم کالایی که در سال ۱۳۹۷ مدنظر قرار گرفت این کالاها تا ابتدای دولت آقای رئیسی به حدود ۵ کالا رسید.در حال حال حاضر متاسفانه ما شاهد این هستیم که همان ارز ترجیحی با قیمتی دیگر بسط پیدا کرده و براساس گزارش های رسمی اخیر، در حال حاضر ۲۸ گروه کالایی ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی دریافت می کنند. به واقع این رویکرد همان بازگشت دوباره به سیاست قبلی است، ضمن اینکه که ما ارز ۴۲۰۰ تومانی را به ۲۸.۵۰۰ تومان تبدیل کرده‌ایم.

کالاهای اساسی با قیمتی بیش از ارز آزاد به دست مردم می رسد/ قیمت گوشت در خارج از کشور یک سوم رقم دلاری موجود است

زنگنه تصریح کرد: جالب است که همه کالاهایی که ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی دریافت می کنند تاثراتشان در سر سفره مردم دیده نشده و این کالاها با قیمت چند برابر یعنی بیش از قیمت ارز آزاد به دست مردم می رسند. نمونه این موضوع در قیمت گوشت رخ داده است، در حال حاضر قیمت گوشت در سر سفره مردم حداقل ۶۰۰ هزار تومان است که به عبارتی ۱۲ دلار آزاد می شود. این درحالی است که قیمت گوشت در خارج از کشور تقریبا یک سوم این رقم دلاری است و مرغ هم همین شرایط را دارد لذا این امر نشان می دهد که ما به اصطلاح «هم چوب را خوردیم و هم پیاز را» ! یعنی هم به مردم فشاری را تحمیل کردیم و هم عملا سیاست مذکور اصلاح نشد.

چای دبش ؛ ماحصل سیاست‌های غلط ارزی

وی تاکید کرد: متاسفانه از داخل این سیاست‌های غلط، موضوعات مربوط به «چای دبش» بیرون می آید که منافع آن به جیب عده ای خاص می رود و مردم هم تاثیرات آن را مشاهده نمی کنند.

چاره یابی ارزی در بودجه ۱۴۰۳

عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به رفع این قبیل مشکلات در بودجه سال ۱۴۰۳ تصریح کرد: ما بسیاری از این موارد را در بودجه سالهای گذشته و برنامه هفتم مصوب کردیم. به عنوان مثال ما در بودجه سالهای قبل دولت را مکلف کردیم که باید درآمدهای نفتی را با نرخ «ای. تی. اس» به فروش برساند.

۱۰ میلیارد دلار تراز تجاری منفی داریم

زنگنه با بیان اینکه اقدامات ارزی دولت مستندات قانونی ندارد، بیان کرد: به واقع این سیاست دوباره ما را به گذشته باز می‌گرداند. در حال حاضر ما ۱۰ میلیارد دلار تراز تجاری منفی داریم و وقتی ما می آییم برای یک مجموعه ۲۸ قلم کالا ارز ۲۸.۵۰۰ کنار می گذاریم عملا سمت تقاضا را تحریک می کنیم که این امر منجر به افزایش کسری تجاری ما خواهد شد.

تخصیص بیشترین ارز به «ذرت» و «تلفن همراه» ! /جهت گیری وارداتی مان درست نیست

وی با اشاره به برخی از آمارها در این بخش تصریح کرد: بد نیست بدانید که درحال حاضر اولین کالایی که ما بیشترین ارز را به آن تخصیص داده‌ایم «ذرت» و دومین آن «تلفن همراه» است. این نشان می دهد حتی جهت گیری وارداتی ما جهت‌گیری درستی نیست.

منبع: خانه ملت

کد خبر 486347

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • سیاست رفع تعهد ارزی، به توسعه تجارت فرش و صنایع دستی آسیب زده است

    سیاست رفع تعهد ارزی، به توسعه تجارت فرش و صنایع دستی آسیب زده است

    حسین سلاح‌ورزی رئیس اتاق ایران در همایش توسعه تجارت فرش و صنایع دستی، اظهار داشت که اعمال سیاست رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان موجب کاهش صادرات فرش شده است.

  • پشت پرده فساد شرکت چای دبش و اقدامات دولت

    پشت پرده فساد شرکت چای دبش و اقدامات دولت

    ایسنا نوشت:وزیر اقتصاد با اشاره به موضوع فساد چای دبش گفت: در این دولت کسی نمی‌گوید «آقای فلانی خط قرمز ما است با او برخورد نکنید». جامعه بداند دولت این بار بنا نیست خاکروبه‌ها را زیر فرش‌ها پنهان کند، نمی‌خواهد روی فسادها سرپوش بگذارد و قرار نیست عده‌ای در حاشیه امن باشند. شرکت چای دبش هم بابت ارزی که برای واردات دریافت کرده بود، پولش را پرداخته و اموال مردم جایی نرفته است.

  • از حکمرانی ارزی تا بازار؛سیاست تثبیت ارز چه پیوست‌هایی نیاز دارد؟

    از حکمرانی ارزی تا بازار؛سیاست تثبیت ارز چه پیوست‌هایی نیاز دارد؟

    سیاست تثبیت ارز بانک مرکزی نیازمند همکاری و هماهنگی متعدد بین سازمانی است و این سیاست به هیچ وجه به صورت مستقل نمی تواند موفق شود.

  • قیمت طلا و سکه ۱۱ دی ۱۴۰۲

    قیمت طلا و سکه ۱۱ دی ۱۴۰۲

    قیمت سکه امامی نسبت به دیروز تفاوت کمی داشته و در همان محدوده ۲۹ میلیون و ۶۹۵ هزار تومان معامله می‌شود.

  • ۴ ماه با بودجه؛ از تحویل تا تصویب

    ۴ ماه با بودجه؛ از تحویل تا تصویب

    طبق گفته‌ معاون سازمان برنامه و بودجه، مجلس یک ماه فرصت دارد مرحله اول بودجه را بررسی و تصویب کند، سپس سازمان برنامه و بودجه بعد از تصویب مرحله اول ۱۰ روز فرصت دارد بودجه تفصیلی را تقدیم مجلس کند و سپس مجددا مجلس ۴۰ روز فرصت بررسی دارد و سازمان برنامه و بودجه نیز با مجلس هماهنگ است که بودجه تا پایان سال به تصویب مجلس برسد.

  • قیمت گوشت گرم وارداتی ۲۵۰ هزار تومان است نه ۴۰۰ !

    قیمت گوشت گرم وارداتی ۲۵۰ هزار تومان است نه ۴۰۰ !

    نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس، گفت: گوشت گرم باکیفیت باید با قیمتی حدود ۲۵۰ هزار تومان به دست مردم برسد، در حال حاضر قیمت گوشت گرم وارداتی در بازار کمتر از ۴۰۰ هزار تومان نیست.

  • نفت سال جدید را با افزایش قیمت آغاز کرد

    نفت سال جدید را با افزایش قیمت آغاز کرد

    قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱ دلار و ۳۵ سنت معادل ۱.۷۵ درصد افزایش و ۷۸ دلار و ۳۹ سنت رسید.

  • سقوط سهم دلار در ذخایر جهانی

    سقوط سهم دلار در ذخایر جهانی

    بر اساس آخرین اطلاعات صندوق بین‌المللی پول (IMF)، سهم دلار آمریکا از ذخایر بانک مرکزی جهانی همچنان در حال کاهش بوده و در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ به ۵۹.۲ درصد رسیده است؛ این کاهش در حالی رخ می‌دهد که روند دلارزدایی در سراسر جهان شتاب گرفته است.

  • پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین

    پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین

    ایالات‌متحده در آستانه تصویب صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین (ETF) است و پیش‌بینی می‌شود که این مورد، چشم‌انداز سرمایه‌گذاری را تغییر دهد.

  • ​طلای جهانی در سال نو شتاب بیشتری می‌گیرد

    ​طلای جهانی در سال نو شتاب بیشتری می‌گیرد

    ۱۲ ماه پیش، رکود اقتصادی برای ایالات‌متحده قریب الوقوع به نظر می‌رسید اما کاهش قابل توجه ریسک رکود، یکی از عوامل مؤثر در ارزش طلا را کاهش داده است. علی‌رغم این، طلا در برابر چالش‌هایی مثل رکود اقتصادی جهانی، افزایش هزینه سرمایه و تنش‌های ژئوپلیتیکی به‌طور قابل‌توجهی انعطاف‌پذیر بوده است و همچنان به اثبات جذابیت خود به عنوان یک پناهگاه امن ادامه می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =