پرویزیان: آقای همتی با اعتبار نهاد پولی کشور بازی نکنید

نایب رئیس انجمن اقتصاددانان ایران اعلام کرد: علاوه بر آن باید ببینیم برای اجزای دیگر نقدینگی چه اتفاقی افتاده است. البته به دلیل نوع رفتار مصرف کننده و کاهش تقاضای پول در فروردین و اردیبهشت، شاهد کاهش هیجان تورمی در بازارها هم هستیم.

به گزارش صدای بورس،فرشاد پرویزیان، نایب رئیس انجمن اقتصاددانان ایران با بیان اینکه محدودیت رشد پایه پولی به معنای کنترل نقدینگی است، اظهار داشت: با کاهش رشد نقدینگی در فروردین ماه سال جاری، باید انتظار کاهش تورم در ماه‌های آینده را داشته باشیم.

پرویزیان بیان داشت: بانک مرکزی حتما آمار درستی را منتشر می‌کند، اما میزان اعتماد مردم به این آمارها در شرایط فعلی اقتصادی بسیار مهم است. اگر اعتماد عمومی به طور کامل جلب شود، بانک مرکزی می‌تواند در کنترل تورم موفق‌تر عمل کند.

وی افزود: در روزهای اخیر، جنجال‌ها و تنش‌های سیاسی آرام‌تر شده است، اما برخی به افزایش انتظارت تورمی دامن می‌زنند. هرگونه اظهار نظر غیرمنطقی در مورد نرخ متغیر خارجی همچون دلار به شدت انتظارات تورمی را تحریک می‌کند، این موضوع بسیار حساس است و با دقت بیشتری باید در مورد آن صحبت کرد.

نایب رئیس انجمن اقتصاددانان ایران عنوان کرد: اگر نمی‌توانیم با دقت حرف بزنیم، حداقل بهتر است صحبتی در این باره نکنیم و باعث تحریک بیشتر انتظارات تورمی نشویم.

پرویزیان تاکید کرد: در شرایطی که کشور در حوزه پولی درگیر تب و تاب انتظارات تورمی است، به عنوان نمونه سخنان غیرمنطقی یک نماینده مجلس درمورد نرخ ارز ممکن است وضعیت را آشفته‌تر کند.

وی افزود: امنیت اقتصادی با کار روی روان بازار و حضور هوشمندانه نهاد پولی در بازار محقق می‌شود. مدیریت کشور در شرایط فعلی کار راحتی نیست، اما افراد در هرجناحی باید نوع صحبت خود در مورد نرخ ارز را مدیریت کنند.

این تحلیل گر اقتصادی بیان داشت: به عنوان مثال آقای همتی که این روزها دائما بلندگو در دست دارد و درمورد انتشار پول سخنانی می‌گوید، مگر شخص ایشان نگفته است که دلار ۴۲۰۰ تومانی را قبول نداشته‌ام، اما بر طبق دستوراتی تخصیص آن را انجام دادم.

این اقتصاددان اظهار کرد: ایشان در شرایطی اظهار نظر می‌کند که خودش هم روزی رئیس کل بانک مرکزی بوده است و حتی دستور انتشار نقدینگی را می‌داده، اما حالا می‌گوید بانک مرکزی فعلی مقدار نقدینگی را به میزان بیشتری افزایش داده است!

وی افزود: آقای همتی روزی در جایگاهی بوده که باید انتظارات تورمی را مهار می‌کرده است، اما آیا این سخنان در شرایط فعلی به دلایل سیاسی است یا واقعا دلش به حال اقتصاد ایران می‌سوزد؟!

پرویزیان عنوان کرد: اگر کسی دلش به حال کشور بسوزد و با نیت خیر بخواهد صحبت کند، آیا شرایط قعلی برای این قبیل اظهار نظرها درمورد جریان نقدینگی مناسب است؟

نایب رئیس انجمن اقتصاددانان ایران تصریح کرد: باید اطلاع رسانی آزاد اتفاق بیفتد، اما این اطلاع رسانی آزاد نباید به گونه‌ای باشد که جریان انتظارات تورمی را در شرایط فعلی کشور، شعله ورتر کند.

وی افزود: فرض کنید در یک کشتی چوبی نشسته‌ایم و از طوفانی درحال رد شدنیم و این وسط شخصی برای گرم شدن آتش روشن کند، طبیعتا کشتی هم می‌سوزد. سخنانی که به انتظارات تورمی دامن بزند نباید از جناح چپ و راست و مسئول سیاسی شنیده شود.

این اقتصاددان بیان داشت: متغیرهای اقتصادی از جمله نرخ ارز، نقدینگی و تورم با زندگی و معیشت مردم سروکار دارد. بهره‌برداری از این متغیرها و معیشت مردم در جهت منافع سیاسی باعث می‌شود تا دودش به چشم دهک‌های ضعیف جامعه برود.

پرویزیان در پایان تاکید کرد: کسی باید درمورد متغیرهای اقتصادی اظهار نظر کند که خودش در دوره مسئولیتش در بانک مرکزی درست کار انجام داده باشد. ضمن اینکه به طور کلی با اعتبار نهاد پولی و بانک مرکزی کشور نباید بازی کرد.

منبع: نود اقتصادی

کد خبر 496521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =