جادوی «همستر»

این روزها تب بازی‌های کلیکی در جهان داغ شده و در این زمینه، کاربران ایرانی پیشتاز هستند.

به گزارش صدای بورس، بازی که این روزها به دلایل روشن طرفداران زیادی در کشور پیدا کرده، بازی «همستر کامبت» است. گفته شده، این بازی حاصل برنامه‌ریزی یک تیم قدرتمند در تلگرام است.

درباره «همستر» دیدگاه‌های گوناگونی مطرح شده است. برخی معتقدند این بازی دنباله‌رو نات‌کوین است و برخی دیگر آن را برنامه‌ای مستقل می‌دانند. اما هر چه هست، این روزها حواس بسیاری از مردم ایران را به خود مشغول کرده است به طوری که گفته می‌شود، نزدیک به ۷۰ درصد کل بازیکنان همستر کامبت، ایرانی هستند. هرچند به نظر می‌رسد این رقم اغراق‌آمیز باشد، اما نمی‌توان پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، روانی، سیاسی و حتی امنیتی آن را نادیده گرفت. بررسی‌های آماری در زمینه توزیع جغرافیایی کاربران همستر در ایران نشان می‌دهد که استان‌های کرمانشاه، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان شمالی و کردستان به ترتیب دارای بیشترین و یزد، کرمان، فارس و اصفهان دارای کمترین کاربر هستند.

رمزارز نات‌کوین

لیست شدن نات‌کوین در برخی صرافی‌های معتبر همچون بایننس و بای‌بیت تاثیر زیادی در افزایش تعداد بازیگران و علاقمندان به بازی همستر کامبت داشته است. نات‌کوین که با نماد Not در صرافی‌ها لیست شده، روز ۲۵ می (۵ خرداد) قیمت ۰.۰۰۵ دلار را ثبت کرده بود. در حال حاضر قیمت این رمزارز به بیش از ۰.۰۱۸ دلار و ارزش بازار آن به ۱.۹۲ میلیارد دلار رسیده است. همچنین حجم معاملات روزانه این رمزارز بیش از ۸۴۰ میلیون دلار است. نات‌کوین روز دوم ژوئن (۱۳ خرداد) قیمت ۰.۰۲۶ دلار را نیز ثبت کرده بود. این رمزارز در میان ۱۰۰ کریپتوکارنسی بزرگ جهان بر اساس ارزش بازار، رتبه ۵۴ را در اختیار دارد. این ارقام به طور دائم در حال تغییر است. نکته مهمی که باید درباره نات‌کوین مورد توجه قرار گیرد این است که با وجود لیست شدن در صرافی‌های معتبر و امکان تبدیل سکه‌های مجازی به پول واقعی، این رمزارز هنوز هم وایت‌پیپر ندارد و در واقع هیچ کاربردی برای آن تعریف نشده است.

همستر کامبت چیست؟

پروژه همستر کامبت در روز ۲۵ مارس ۲۰۲۴ (۶ فروردین ۱۴۰۳) راه‌اندازی شد و توجهات زیادی را در جامعه‌ کریپتوکارنسی به‌ خود جلب کرد، به طوری که تنها پس‌ از گذشت ۱۱ روز از راه‌اندازی اولیه، به رکورد قابل‌ توجه یک میلیون کاربر رسید. بر اساس ادعای سازندگان همستر کامبت، در حال حاضر تعداد کاربران این بازی از مرز ۱۰۰ میلیون کاربر گذشته و ۴۰ میلیون کاربر فعال روزانه دارد. بازی کریپتویی همستر کامبت که در تلگرام محبوبیت فراوانی به‌دست آورده است، به کاربران اجازه می‌دهد فقط با ضربه‌زدن روی نمایشگر دستگاه خود، سکه‌ مجازی کسب کنند.

هرچند همستر کامبت هنوز فقط یک بازی است، اما به گفته برخی کارشناسان، احتمال ایردراپ (توزیع رایگان ارز دیجیتال به کاربران) آن وجود دارد. به بیان دیگر، احتمال دارد افرادی که سکه‌های داخل بازی را جمع‌آوری می‌کنند، در طول رویداد ایجاد توکن، واجد شرایط ایردراپ شوند. همچنین در صورت لیست‌شدن پروژه در صرافی‌ها، قیمت ارز همستر با هر نرخی که سازندگان آن مناسب بدانند، تعیین خواهد شد. بر پایه تازه‌ترین بررسی‌ها، در حال حاضر قیمت غیررسمی ۱۱ میلیارد از این رمزارز معادل یک دلار است. از دیگر نکات‌ مهم این پروژه می‌توان به ایجاد توکن این پروژه بر بستر بلاکچین TON اشاره کرد.

بحران اعتماد

چندین روز است که گروه‌های مختلف در فضای مجازی (تلگرام، اینستاگرام و...) مشغول تبلیغ برای این بازی و تاکید بر درآمدزایی آن هستند. همچنین با یک جست‌وجوی ساده در گوگل می‌توان ضمن آشنایی با این پدیده جدید، راه‌های استفاده از آن را نیز فراگرفت. اما پرسش این است: آیا درآمدزایی همستر واقعیت است یا برنامه‌ای برای سرکیسه کردن سرمایه‌گذاران ساده‌دل و نیازمند؟ به بیان ساده‌تر، آیا این بازی در نهایت منجر به پولدارتر شدن بازیگران می‌شود یا اینکه یک برنامه کلاهبرداری است؟

با داغ شدن تب این بازی در کشور، تعدادی از کارشناسان علوم اجتماعی و اقتصادی شروع به بررسی پیامدها و تاثیرات این رویداد بر ابعاد مختلف زندگی مردم عادی کرده‌اند. آنچه روشن است، دلیل اصلی پیوستن بسیاری از ایرانیان به این بازی، اقتصاد است. مردم فاقد سرمایه و شغل ثابت که از درآمد پایدار برخوردار نیستند، از کاربران اصلی همستر به شمار می‌روند. کسانی هم که سرمایه‌ای دارند، به دلیل سودآور نبودن بازارهای داخلی همچون بورس، طلا، خودرو و مسکن (که نیازمند سرمایه کلان است)، ترجیح می‌دهند تا با ورود به این پروژه، بخت خود را بیازمایند و از این رهگذر درآمدی کسب کنند. گرچه برخی مقام‌های رسمی نسبت به تهدیدات این بازی هشدار داده‌اند و مراجع تقلید هم هرگونه معامله، سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از این طریق را جایز ندانسته‌اند، اما وجود مشکلات اقتصادی و بی‌اعتمادی به سودآور بودن بازارهای داخلی موجب شده تا افراد زیادی در سراسر کشور وارد این بازی شوند. در حال حاضر، با وجود اعمال محدودیت‌های شدید بر تلگرام، مردم با هیجان به دنبال تهیه پروکسی‌های سریعتر و قویتر هستند تا از غافله جا نمانند.

کارشناسان علوم اجتماعی معتقدند، این بازی به دلیل ناشناخته بودن ابعاد آن، با ریسک‌های متعددی همچون اعتیاد به قمار، اختلال در روابط اجتماعی افراد، آسیب‌های جسمانی مانند مشکلات انگشت و گردن، همچنین کلاهبرداری به دلیل نبود مقررات و خطرات امنیتی مواجه است.

همستر کامبت از نظر فنی نیز با ریسک‌هایی مواجه است که در این زمینه می‌توان به احتمال ساختن اکانت‌های جعلی، دریافت پول از کاربران بدون هیچگونه نظارت و دسترسی به کیف‌پول‌های ارز دیجیتال اشاره کرد. بنابراین به کاربران توصیه شده، اگر آگاهی لازم درباره بازار رمزارز ندارند، از ورود به این وادی خودداری کنند یا دست‌کم احتیاط کنند. این نکته نیز باید مورد توجه قرار گیرد که پس از لیست شدن همستر در صرافی‌ها، بی‌شک بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر (که تعداد آن در حال افزایش است) اقدام به فروش رمزارز خود خواهند کرد. این اتفاق احتمال سودآوری همستر را کاهش می‌دهد و ممکن است کاربران بدون کسب رمزارز یا سود ناچار به ترک این بازی شوند. اما اگر این بازی آنگونه که سازندگانش وعده داده‌اند، نهایتا به ظهور یک رمزارز جدید با قیمت مناسب منجر شود و مردم شروع به فروش دارایی خود کنند، ممکن است بار مالی سنگینی به اقتصاد کشور تحمیل شود.

کد خبر 497352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =