چگونگی جمع‌آوری و اعطای رتبه اعتباری 

رتبه‌بندی شرکت‌ها زمانی آغاز می‌شود که شرکت مورد نظر از شرکت رتبه‌بندی اعتباری درخواست رتبه‌بندی را بدهد.

رتبه‌بندی شرکت‌ها زمانی آغاز می‌شود که شرکت مورد نظر از شرکت رتبه‌بندی اعتباری درخواست رتبه‌بندی را بدهد و یا اینکه شرکت رتبه‌بندی اعتباری در صورت وجود اطلاعات عمومی کافی به منظور ارائه بینش بیشتر به فعالان بازار و صنعت اقدام به رتبه‌بندی اعتباری شرکت‌ها می‌کند.
مرحله‌ بعد، جمع آوری اطلاعات مورد نیاز است. تحلیلگران، تجزیه و تحلیل رتبه‌بندی را بر اساس بررسی کامل اطلاعاتی که برای آنها شناخته شده است و معتقدند که با تجزیه و تحلیل و معیارهای رتبه‌بندی تطابق دارد، استوار می‌سازند. فرآیند رتبه‌بندی شامل اطلاعاتی است که توسط خود شرکت و یا شخص ثالث ارائه می‌گردند. این اطلاعات می‌توانند شامل آمارهای مالی و عملیاتی منتشر شده توسط شرکت، گزارش‌های ثبت شده در سازمان‌های نظارتی، ‌ گزارش‌های اقتصادی و مرتبط با صنعت و سایر داده‌ها باشد. در فرآیند رتبه‌بندی‌های اعتباری درخواست شده، شرکت رتبه‌بندی از طریق جلسات حضوری با مدیریت عامل و مالی شرکت مورد نظر، بازدیدهای حضوری، جلسات غیر حضوری و سایر مکاتبات اقدام به جمع آوری اطلاعات مورد نظر خود می‌کند.
تحلیلگران همچنین داده‌های کلان اقتصادی، رویدادهای بازار و هرگونه اطلاعات دیگری که برای تحلیل رتبه‌بندی مهم تلقی می‌شوند، مانند داده‌های ارائه شده توسط گروه‌های تحلیلی مختلف یا اطلاعات عمومی موجود را در نظر می‌گیرند. همچنین به منظور بررسی کیفی، گروه تحلیل شرکت رتبه‌بندی پرسشنامه‌ای جامع را که شامل موضوعات اصلی برای اطمینان حاصل شدن از برگزاری گفتگوی سازنده را تدوین می‌کند. پس از جمع آوری اطلاعات و بررسی تحلیلگران، تحلیل اولیه‌ای بر مبنای تحقیقات و ارزیابی‌های صورت گرفته در قالب مستندات و رتبه پیشنهادی به کمیته رتبه‌بندی ارائه می‌گردد. کمیته‌ رتبه‌بندی اطلاعات و توصیه‌های رتبه‌بندی را مورد بررسی قرار داده و در مورد آن به بحث می‌پردازند.
اعضای رأی دهنده که بر اساس تجارب مرتبط به عنوان اعضای کمیته رتبه‌بندی انتخاب می‌شوند ضمن در نظر گرفتن گزارش‌ها و بررسی‌های ارائه شده به نتیجه‌گیری در مورد رتبه اعتباری شرکت مورد نظر که بهترین انعکاس را از عملکرد فعلی و آینده به دست می‌دهد، می‌پردازند. بعد از اتمام کار کمیته رتبه‌بندی نتیجه به صورت کتبی به شرکت مورد نظر اطلاع داده می‌شود. در اطلاع رسانی رتبه‌بندی اعتباری، عملیات رتبه‌بندی و اصلی ترین دلایل آن شرح داده می‌شود و درصورت تأیید شرکت مورد نظر، شرکت رتبه‌بندی اقدام به انتشار رتبه اعتباری می‌کند. همچنین قابل ذکر است که رتبه‌بندی‌های اعتباری به صورت مداوم پایش می‌شوند و فرآیند بررسی به شکل پیوسته ادامه پیدا می‌کنند.

  • شقایق مهری - کارشناس ارزیابی ریسک اعتباری پایا
  • شماره ۵۴۷ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 498656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =