پذیرش سهام ستاره خلیج فارس و بورس نهایی شد

پالایشگاه ستاره خلیج فارس که قرار بود تا روز چهارشنبه در بورس تهران پذیرش شود، به نظر می رسد که این اتفاق مهم رخ داده است و به زودی اخبار رسمی پذیرش و درج این شرکت منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار صدای بورس، مدیر عامل شرکت بورس در روز مجمع این شرکت پیش خبر پذیرش سهام ستاره خلیج فارس در بازارسهام را اعلام کرد و قرار بود خبر رسمی این اتفاق تا روز چهارشنبه گذشته اعلام شود.

اما تااین لحظه پیگیری های خبرنگار ما به صورت رسمی به نتیجه نرسید اما پیگیری های غیر رسمی نشان می‌دهد مدیران ارشد شرکت بورس منتظر اعلام این خبر در شرایط مناسبی هستند و شنیده های غیر رسمی ما نشان می دهد فرآیند پذیرش این شرکت انجام شده و حتی یک گام جلو تر رفته و پذیرش شده است.

شرکت نفت ستاره خلیج فارس در سال ۱۳۸۵ با هدف طراحی، مدیریت، تامین منابع مالی، احداث، بهره برداری، تعمیر و نگه‌داری از پالایشگاه میعانات گازی به ثبت رسید. این پالایشگاه مدرن‌ترین پالایشگاه خاورمیانه است که با مساحتی حدود ۷۳۰ هکتار در ۲۵ کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده است.

ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان هم اکنون جایگاهی استراتژیک در توازن انرژی کشور و منطقه ایفا می‌کند و توانسته است ایران را از وارد کننده بنزین به صادرکننده بالقوه‌ این محصول استراتژیک تبدیل کند.

سهام دار عمده پالایشگاه ستاره خلیج فارس، شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (با نماد تاپیکو) است، درصورت عرضه اولیه این شرکت در بورس، سهامدار عمده آن سودآوری خوبی از طریق افزایش قیمت سهام و همچنین فروش سهام آن در بازار خواهد داشت. با توجه به اینکه سهامداران عمده تاپیکو، شرکت سرمایه گذاری صبا تامین (با نماد صبا) و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (با نماد شستا) هستند، عرضه اولیه ستاره روی این شرکت ها هم اثرات مثبت خواهد داشت.

محمود گودرزی مدیرعامل شرکت بورس از پذیرش ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان در بورس تهران خبرداد و گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس مدرن‌ترین پالایشگاه خاورمیانه است که با مساحتی حدود ۷۳۰ هکتار در ۲۵ کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده است.

گودرزی ستاره خلیج فارس را دارای جایگاه استراتژیک در توازن انرژی کشور عنوان کرد و اظهار داشت: ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان هم اکنون جایگاهی استراتژیک در توازن انرژی کشور و منطقه ایفا می‌کند و توانسته است ایران را از وارد کننده بنزین به صادرکننده بالقوه‌ این محصول استراتژیک تبدیل کند.

وی با تاکید بر لزوم حفاظت از محیط زیست توسط ناشران بورسی، افزود: ابرپالایشگاه ستاره خلیج فارس به منظور حفظ و استمرار عملیات برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی و کاهش آلاینده های زیست محیطی و تضمین خودکفایی کشور در تامین فراورده‌های استراتژیک انرژی مانند بنزین و نفت‌گاز ایجاد شده و فرآورده هایی همچنون گاز مایع، هیدروژن، گوگرد، سوخت جت و انواع حلال ها را تولید می‌کند.

مدیرعامل بورس تهران به تولید یک سوم بنزین کشور توسط ستاره خلیج فارس اشاره کرد و گفت: این پالایشگاه در سال رونق تولید و پس از افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس و تثبیت تولید ۴۱ میلیون لیتر بنزین در روز، بالغ بر یک سوم از بنزین مصرفی کشور را تامین می نماید.

گودرزی در پایان تصریح کرد: با توجه به اندازه ستاره خلیج فارس، این شرکت جزو ۵ شرکت اول بورس تهران از نظر ارزش بازار و میزان فروش خواهد بود.

کد خبر 499278

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =