۲۵ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰
غول‌های واقعی اینجا هستند

وقتی از کارخانه‌های بزرگ جهان سخن به میان می‌آید، شاید تصویر کشتی‌ها و هواپیماهای بزرگ یا تجهیزات غول‌پیکر به ذهن‌تان بیاید. اما باید بدانید که در بزرگترین کارخانه‌های جهان، همه چیز تولید می‌شود.

به گزارش صدای بورس ،وقتی از کارخانه‌های بزرگ جهان سخن به میان می‌آید، شاید تصویر کشتی‌ها و هواپیماهای بزرگ یا تجهیزات غول‌پیکر به ذهن‌تان بیاید. اما باید بدانید که در بزرگترین کارخانه‌های جهان، همه چیز تولید می‌شود؛ از هواپیما تا لباس زیر. در اینجا با تعدادی از بزرگترین کارخانه‌های جهان که اندازه‌هایی غول‌آسا دارند، آشنا می‌شوید.

ساختمان مونتاژ ناسا، آمریکا

غول‌های واقعی اینجا هستند


ساختمان مونتاژ ناسا با بیش از ۳۲ هزار مترمربع وسعت که در مرکز فضایی کندی (ایالت فلوریدا) قرار دارد، بلندترین سازه یک طبقه جهان است. این سازه با ۱۶۰ متر ارتفاع در سال ۱۹۶۶ بنا شد تا موشک‌های آپولو/ ساترن ۵ را در آن مونتاژ کنند. موشکی که انسان را به کره ماه برد، در این ساختمان مونتاژ شده بود.

تسلا گیگافکتوری ۲، آمریکا

غول‌های واقعی اینجا هستند


واژه «گیگا» به معنای میلیارد، واقعا برازنده این کارخانه است. کارخانه تسلا ۲ با وسعت ۱۱۱ هزار و ۵۰۰ مترمربع در کنار رودخانه بوفالو در ایالت نیویورک ساخته شده است. در سال ۲۰۱۷ تسلا شروع به ساخت سلول‌های خورشیدی در این کارخانه کرد. این مجموعه در اصل برای تولید فولاد ساخته شده بود. برای ساخت این بنای یک طبقه حدود یک میلیارد دلار هزینه شده است.

لوما فبریکس، لاتویا

غول‌های واقعی اینجا هستند


در نگاه نخست ممکن است چنین به نظر برسد که کارخانه لوما فبریکس واقع در کشور لاتویا با ۱۱۱ هزار و ۵۰۰ مترمربع وسعت، محل ساخت خودرو، هواپیما یا فضاپیماست اما در این کارخانه، کالای بسیار کوچکتری تولید می‌شود: لباس زیر! این کارخانه که در سال ۱۹۶۹ ساخته شده، بزرگترین تولیدکننده منسوجات اروپا به شمار می‌رود و محصولات طبی همچون باند کشی و جوراب مخصوص تولید می‌کند.

ژان لوک لاگارد، فرانسه

غول‌های واقعی اینجا هستند


این کارخانه با ۱۲۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع وسعت، محل مونتاژ و تست زمینی ایرباس A۳۸۰ بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است. در احداث این کارخانه که در سال ۲۰۰۴ افتتاح شد، حدود ۵۰ هزار تن فولاد به کار رفته است. این کارخانه همچنین دارای رستوران، چندین سالن، کارخانه تولید سوخت و انرژی و یک مرکز همایش است.

خودروسازی بلویدر، آمریکا

غول‌های واقعی اینجا هستند


کارخانه مونتاژ بلویدر با ۳۳۰ هزار مترمربع وسعت در ایالت ایلینوی قرار دارد. این کارخانه در سال ۱۹۶۵ برای تولید و مونتاژ خودروهای کرایسلر سی راه‌اندازی شد اما امروز محل تولید خودروهای جیپ چروکی است. در سال ۲۰۰۶ این مجموعه تبدیل به نخستین کارخانه تولید کرایسلر شد که از ۷۸۰ ربات در بخش فروش استفاده کرد. به دلیل برخی مشکلات همچون کمبود میکروچیپ و نیمه‌رسانا، تولید این کارخانه بارها دچار وقفه شده است. در نوامبر ۲۰۲۱ شرکت مادر این مجموعه (استلانتیس) اعلام کرد که قصد دارد تعدادی از کارگران را اخراج کند.

بوئینگ اورت، آمریکا

غول‌های واقعی اینجا هستند


درست بیرون از شهر سیاتل، کارخانه بوئینگ اورت با وسعت ۳۹۸ هزار مترمربع قرار دارد و مشغول تولید انواع هواپیماهای بوئینگ، از ۷۴۷ یا ۷۸۷ دریم‌لاینر است. ساخت این کارخانه در سال ۱۹۶۶ و هم‌زمان با افزایش تقاضا برای بوئینگ ۷۴۷ آغاز شد. در آن زمان، خطوط هوایی پن آمریکن سفارشی به ارزش ۵۲۵ میلیون دلار (معادل ۴.۳ میلیارد دلار امروز) به کارخانه بوئینگ داده بود. در این کارخانه که دارای نمایشگاه، رستوران، کافی شاپ، ایستگاه آتش‌نشانی، تئاتر و فروشگاه است، حدود ۳۰ هزار نفر مشغول به کار هستند.

کشتی‌سازی اوستال، آمریکا

غول‌های واقعی اینجا هستند


کارخانه اوستال آمریکا شعبه‌ای از یک شرکت کشتی‌سازی استرالیایی است. گرچه این شرکت چندین شعبه در ویتنام و فیلیپین است اما در واقع این کارخانه مستقر در ایالت آلاباما با وسعت ۴۶۷ هزار مترمربع، بزرگترین کارخانه این شرکت به شمار می‌رود. در این کارخانه انواع قایق و کشتی تفریحی ساخته می‌شود. البته این کارخانه در برخی پروژه‌های حساس همچون ساخت قایق‌های جنگی نیز با نیروی دریایی آمریکا همکاری می‌کند.

کیا هواسئونگ، کره جنوبی

غول‌های واقعی اینجا هستند


این کارخانه مستقر در شهر هواسئونگ که با وسعت ۳.۳ میلیون مترمربع در سال ۱۹۹۰ راه‌اندازی شده، بزرگترین کارخانه خودروسازی کیا در جهان است. شرکت کیا ۱۳ کارخانه تولید خودرو در سراسر جهان دارد که سالانه حدود ۲ میلیون دستگاه خودرو تولید می‌کنند. این کارخانه که با نام مرکز طراحی نامیانگ نیز شناخته می‌شود، مرکز اصلی تمامی فعالیت‌های مهندسی شرکت کیا به شمار می‌رود. طراحی، ساخت نمونه‌های اولیه، تست‌ها و آزمایش‌ها، تونل باد و... همه در این مرکز انجام می‌شوند.

اولسان، کره جنوبی

غول‌های واقعی اینجا هستند


این کارخانه غول‌آسا که با ۵ میلیون مترمربع وسعت در شهر اولسان کره جنوبی ساخته شده، سایت اصلی تولید خودرو شرکت هیوندای است. این شرکت در مجموع ۵ کارخانه مختلف دارد که در میان آنها، اولسان با بزرگی ۷۰۰ زمین فوتبال در هر ۱۰ ثانیه یک خودرو تولید می‌کند. این غول واقعی، با ۳۴ هزار کارمند و کارگر هر روز حدود ۵۶۰۰ خودرو تولید و عرضه می‌کند. این کارخانه دارای بندر، ایستگاه آنش‌نشانی و بیمارستان خاص خود است.

کد خبر 499391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =