۸۰ درصد آموزش‌های مهارتی به اشتغال منجر می‌شود

معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از ارائه بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دوره آموزش مهارتی در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: حدود ۸۰ درصد فعالیت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در بحث آموزش‌های مهارتی منجر به اشتغال می‌شود.

به گزارش صدای بورس،مهرداد عظیمی در یک گفت‌وگوی خبری به تشریح عملکرد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: در حوزه آموزش مهارت در دولت سیزدهم تا به امروز ما بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دوره آموزش مهارت داشتیم که به نسبت مدت مشابه گذشته، در این بخش ۳۲ درصد رشد داشتیم. در بخش سنجش صلاحیت حرفه‌ای که یکی از موارد مهم سازمان است، بیش از ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر آمار ثبتی ما در سامانه پرتال است که نسبت به مدت مشابه ۴۲ درصد در این حوزه رشد داشتیم.

وی افزود: در بحث صدور مجوزهای فعالیت و تاسیس آموزشگاه‌های آزاد، درحال حاضر با فعالیت ثبت ۳۶ هزار آموزشگاه آزاد، ۱۱۹۴ درصد رشد واگذاری امور به مردم را شاهد هستیم. هم اکنون ۶۰ درصد از مأموریت سازمان توسط مردم و بخش خصوصی انجام می‌شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تعریف شغل پرداخت و گفت: هر اقدامی که به درآمدزایی فرد منجر شود، یک شغل به شمار می‌رود. بر اساس سنجشی که صورت گرفته و در جلسه‌ای که با معاونت اشتغال وزارت کار داشتیم، گزارش کردند که طبق پایش صورت گرفته، مجموعه فعالیت‌هایی که دستگاه‌های مختلف درون دولت و نهادهای حاکمیتی دنبال می کنند مرتب مورد پایش و سنجش قرار می‌گیرد تا چه مقدار از این فعالیت‌ها به سمت اشتغال هدایت و یا منجر به اشتغال شوند.

۸۰ درصد آموزش‌های مهارتی به اشتغال منجر می‌شود

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، حدود ۸۰ درصد از فعالیت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه ای به اشتغالزایی منجر می‌شود.

وی با معرفی ظرفیت‌های سازمان متبوع خود اظهار کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای به عنوان مهم‌ترین کانون توسعه سرمایه‌ انسانی در کشور سازمانی ریشه دار و با اصالت است و بیش از ۴ دهه فعالیت دارد. امروز خدمات آموزش مهارتی این سازمان به دو شکل دولتی و خصوصی به مردم ارائه می‌شود که در بخش دولتی ۶۵۷ مرکز دولتی فعالند که دوشنبه این هفته با حضور سرپرست نهاد ریاست جمهوری و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دو مرکز دیگر در دو استان خراسان شمالی و اردبیل را افتتاح خواهیم کرد که این عدد به ۶۵۹ مرکز خواهد رسید.

وی ادامه داد: در حال حاضر در تمام مراکز استان‌ و شهرستان‌ها زیرساخت‌های آموزشی مهارتی وجود دارد. البته ممکن است برخی از مراکز در چند سال گذشته ارتقاء یافته باشند. در سفرهای استانی شهید رئیسی عدد قابل توجهی را مصوب کردیم که بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار تصویب شد و یکی از بخش‌های مهم این هزینه کرد بنا بود به مراکز بخش و شهرستان‌هایی که نیاز به ارتقای زیرساخت دارند اختصاص یابد.

تدوین ۱۱ هزار و ۷۰۰ استاندارد آموزشی در سازمان

عظیمی تصریح کرد: در دل مراکز دولتی،‌ نزدیک به ۴۸۰۰ کارگاه آموزشی وجود دارد که حدود ۴ هزار و ۸۰۰ مربی متعهد و متخصص در بخش دولتی به جامعه هدف خدمت‌رسانی می‌کنند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در عین حال از ارائه آموزش‌های مهارتی به ۱۹ گروه هدف خبر داد و گفت: در مراکز آموزش دولتی آموزش‌های مهارتی به ۱۹ گروه هدف جامعه یعنی تمام مردم و تمام حوزه‌های هدف کشور ارائه می‌شود. چتر آموزش مهارت کشور در بخش دولتی تمام مراکز استان و تمام شهرستان‌ها را دربر می‌گیرد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تدوین استانداردهای آموزشی را از ماموریت‌های سازمان برشمرد و ادامه داد: این استانداردها، استانداردهای جهانی است و مطابق با سازمان جهانی کار تدوین می‌شود. در این بخش عملکرد سازمان فوق العاده است. ۱۱ هزار و ۷۰۰ استاندارد آموزشی توسط همکاران ما تدوین شده که می‌شود گفت ۱۱ هزار و ۷۰۰ رشته تحصیلی از طریق سازمان متناسب با نیاز مخاطب عرضه می‌شود.

وجود ۲۳ هزار و ۷۰۰ آموزشگاه آزاد در کشور

وی گفت: درحال حاضر بیش از ۳۶ هزار آموزشگاه آزاد مجوز فعالیت از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گرفته‌اند. این آموزشگاه‌ها، آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز مخاطب را ارائه می‌دهند و تعدادشان حدود ۲۳ هزار و ۷۰۰ آموزشگاه آزاد است. در این بخش بیش از ۳۵ هزار مربی متعهد و متخصص داریم، این عدد عددی قابل توجهی است و نقطه افتخارآمیز آن اینجاست که اعلام کنیم بیش از ۶۰ درصد از مأموریت آموزش مهارتی سازمان که آموزش‌های آزاد است،توسط بخش خصوصی و مردم انجام می‌شود.

عظیمی از سازمان فنی و حرفه‌ای به عنوان یک الگوی موفق یاد کرد و گفت: درکنار یکی از زیرساخت‌هایی که ایجاد شده تعامل بسیار خوبی با صنایع و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ برقرار کرده‌ایم و بیش از ۴۱۶۲ واحد آموزشی جوار کارگاهی داریم که مراکز آموزشی کنار صنایع ما هستند. این علاوه بر آن ۴۸۰۰ کارگاه آموزشی است که در همه شهرستان‌ها و استان‌ها وجود دارد و معتقدیم که الگوی آموزش در کنار خطوط تولید همچنان که در برخی کشورهای موفق و پیشرو دنبال شده در کشور ما نیز به عنوان یک راهبرد بزرگ دنبال می‌شود.

رشد قابل توجه آموزش‌های مهارتی در دولت سیزدهم

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه منکر زحمات گذشتگان در بحث ارائه آموزش‌های مهارتی نیستیم، اظهار کرد: سازمان ماموریت‌های مختلفی دارد که یکی از آنها آموزش مهارت است و در دولت سیزدهم روند رو به رشدی را شاهد بودیم و ارائه آموزش‌های رشد قابل توجهی داشته است. این شکل از آموزش‌ها به دو صورت است که یا از سوی ادارات و سازمان‌ها درخواستی به ما اعلام می‌شود و یا توسط افراد و خود اشخاص درخواست داده می‌شود. وقتی خروجی آموزش‌های سازمان در آن ۱۱ هزار و ۷۰۰ رشته تحصیلی، حدود ۸۰ درصد منجر به اشتغال می‌شود، تقریباً می‌شود گفت که ۸۰ درصد از رشته‌های تحصیلی ما می‌تواند فرد را دارای درآمد کند.

به گزارش ایسنا،به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در چهار حوزه صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر استانداردهای آموزشی فنی و حرفه‌ای تعریف می‌شود و افرادی که آموزش می‌بینند یا مستقیما وارد بازار کار می‌شوند یا اینکه به شکل فردی از طریق شبکه‌های اجتماعی تحت اختیار خود محصولات تولیدی خود را عرضه کرده و از محل فروش آنها به درآمدزایی می‌رسند.

کد خبر 499715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =