۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳
تاثیر مناسبات خارجی بر بورس

عوامل زیادی در بی‌اعتمادی بازار سرمایه تاثیرگذار بوده است. اکنون بازار دچار ترس و بی‌اعتمادی عمیقی است و برگرداندن اعتماد به بازار سرمایه موضوعی نیست که به راحتی اتفاق بیفتد.

عوامل زیادی در بی‌اعتمادی بازار سرمایه تاثیرگذار بوده است. اکنون بازار دچار ترس و بی‌اعتمادی عمیقی است و برگرداندن اعتماد به بازار سرمایه موضوعی نیست که به راحتی اتفاق بیفتد. گرچه برخی حمایت‌ها می‌تواند بازار را در مدت زمان کوتاه مثبت کند، ولی ادامه دار نیست، زیرا به مدت ۳ سال است که سهامداران برداشتشان از بازار این است که اگر ۱۰ درصد بازار در سود باشد یعنی این ایده‌آل است و باید با سود خارج شوند و این مورد باعث می‌شود که بازار بااینکه اصلاح می‌شود ولی نتواند وارد رشد مناسب شود و همه این موارد بخاطر بی اعتمادی است که در دل سهامداران وجود دارد و نگاه سهامدار بلندمدت نیست و این ترس مدام، آنها را به سمت فروش با درصد کم بازدهی می‌برد. در نتیجه جلب اعتماد باید با اصلاح ساختار زیادی اتفاق بیفتد.
از جمله، توجه به روند بازار و وجود یک برنامه مدون و مشخص برای بازار که باید اصلاح شود. همچنین دستورات و تصمیمات بی پایه و اساسی که یک شبه گرفته می‌شود و تاثیر عمیقی بر بازار دارد باید کنترل شود. برنامه مشخصی برای مدیریت و عملکرد صندوق تثبیت بازار باید وجود داشته باشد، عملیات بازارگردانی باید کمی اصلاح شود و عمق بیشتری پیدا کند. برای عرضه اولیه و پذیرش شرکت‌ها باید یک دستورالعمل اصلاح شده مناسب وجود داشته باشد تا هر شرکتی با هر شرایطی به راحتی نتواند پذیرش و درج نماد شود. تصمیم گیری در خصوص نرخ بهره بانکی که اثر به شدت زیادی بر روی بازار دارد و شاهد تاثیر شدید آن در چند ماه گذشته بودیم باید با احتیاط انجام شود. شکاف بین نرخ ارز نیما و بازار آزاد باید کم شود زیرا رانت بسیار بزرگی ایجاد می‌کند که تماما از جیب سهامداران می‌رود و این مورد می‌تواند یک پتانسیل قوی برای بازار محسوب شود که سودآوری شرکت‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.
از زاویه دیگر، اصلاح فرمول نرخ خوراک و نرخ سود صنایع است که با یک فرمول بلند مدت و غیرقابل تغییر باید محاسبه شود تا آرامش را به این صنایع برگرداند. شفافیت اطلاعاتی تا جایی که امکان پذیر است باید افزایش پیدا کند. کسری بودجه دولت نباید از سمت صنایع و شرکت‌ها تامین شود. ریسک‌های بازار باید به موقع شناسایی شود و واکنش مناسب نسبت به آن ریسک بررسی و سنجیده شده باشد. در کل تصمیمات معقول و به هنگامی در زمان وقوع بحران باید گرفته شود. برنامه و منابع مالی مشخص برای حمایت از بازار سرمایه وجود داشته باشد. از برنامه بلند مدت دولت، بهبود روابط بین المللی است که به شدت باعث شفاف شدن مسیر سرمایه‌گذاری شده و باعث می‌شود روند مثبت منطقی در اقتصاد و بازار سرمایه تداوم داشته باشد.

  • نیما آهوان -رئیس اداره سرمایه‌گذاری گروه مالی دانایان

  • شماره ۵۵۶ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 503495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =