۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
در انتظار جهش بعدی طلا باشید

روند صعودی قیمت جهانی طلا در یک سال گذشته که تحت تاثیر تحولات سیاسی، اقتصادی و ژئوپلیتیکی رخ داده، این پرسش را پیش‌روی تحلیلگران و معامله‌گران قرار داده است: آیا این روند ادامه‌دار خواهد بود؟

به گزارش صدای بورس، قیمت طلا در بازه زمانی یک ساله نزدیک به ۳۴ درصد افزایش یافته و به رقم ۲۵۷۸ دلار در هر اونس رسیده است. با توجه به شرایط تحلیل‌های موجود، انتظار می‌رود که اهداف بعدی آن، ارقام ۲۶۰۰ دلار و ۲۷۲۴ دلار باشد. با این حال، برخی تحلیلگران معتقدند که این روند پایدار نخواهد بود و احتمال بازگشت به سطح ۲۴۰۰ دلار وجود دارد.

تحلیلگران خوش‌بین به ادامه روند صعودی قیمت طلا مجموعه‌ای از عوامل را معرفی می‌کنند که موجب خواهد شد قیمت طلا تا پایان سال (و در سال آینده) همچنان صعودی باشد. مهمترین این عوامل به شرح زیر هستند:

تقاضای بانک‌های مرکزی: بانک‌های مرکزی لهستان، هند و ترکیه در سه ماه دوم ۲۰۲۴ بالاترین میزان تقاضا و خرید طلا را به خود اختصاص دادند. در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ تقاضای طلای بانک‌های مرکزی در سراسر جهان، رکوردهای بالایی را ثبت کرد. در سه ماه نخست ۲۰۲۴ نیز ۲۹۰ تن به مجموع ذخایر رسمی طلای جهان اضافه شد. امسال، طلا بهترین عملکرد را در میان دارایی‌های مختلف داشته است.

تنش‌های ژئوپلیتیک: ادامه جنگ بین روسیه و اوکراین، همچنین احتمال تشدید جنگ در منطقه خاورمیانه در کنار تنش در دریای چین از جمله عواملی هستند که تقاضا برای طلا را افزایش داده‌اند.

آمارهای اقتصادی آمریکا: افزایش آمار بیکاری در آمریکا به همراه تضعیف دلار و کاهش بازده اوراق خزانه‌داری آمریکا، تمایل سرمایه‌گذاران به خرید طلا را افزایش داده‌اند.

کد خبر 503709

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =