زیان‌های میلیاردی کلاهبرداری رمزارزی

کلاهبرداری یکی از چالش‌های بزرگ صنعت نوپای کریپتوکارنسی است و مقام‌های اقتصادی در سراسر جهان تلاش می‌کنند تا با وضع مقررات و قوانین، از وقوع آن جلوگیری کنند. سال گذشته آمریکایی‌هایی که در دام کلاهبرداران کریپتویی افتاده بودند، بیش از ۵.۶ میلیارد دلار از دست دادند.

به گزارش صدای بورس به نقل از اف‌بی‌آی، میزان کلاهبرداری‌های کریپتویی در سال گذشته با ۴۵ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۲ روبه‌رو شد.

این گزارش می‌افزاید: در سال ۲۰۲۳، اف‌بی‌آی تعداد ۷۰ هزار شکایت از قربانیان کلاهبرداری برای بیت‌کوین، اتریوم و دیگر رمزارزها دریافت کرد. بیشترین تعداد کلاهبرداری‌ها به میزان ۳.۹۶ میلیارد دلار مربوط به فعالیت «سرمایه‌گذاری» بود.

مایکل نوردوال، معاون بخش جنایی اف‌بی‌آی در این باره گفت: ماهیت غیرمتمرکز کریپتوکارنسی، سرعت تراکنش‌های غیرقابل برگشت و امکان انتقال ارزش به سراسر جهان، کریپتوها را به ابزار جذابی برای جنایتکاران و کلاهبرداران تبدیل کرده و این در حالی است که بازگشت وجوه دزدیده‌شده با چالش‌های زیادی مواجه است. کلاهبرداران اغلب پیش از توصیه به سرمایه‌گذاری کریپتویی، با استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف فضای مجازی یا رسانه‌های اجتماعی، هفته‌ها و ماه‌ها وقت صرف جلب اعتماد طعمه‌های خود می‌کنند. وقتی اعتماد ایجاد شد، قربانیان را به سرمایه‌گذاری با استفاده از وبسایت‌ها یا اپلیکیشن‌های تقلبی ترغیب می‌کنند. همچنین برای افزایش اعتماد قربانیان اجازه می‌دهند تا آنها مبالغ اندکی تحت عنوان سود برداشت کنند.

مقام‌های اف‌بی‌آی می‌گویند، آمریکایی‌ها در همه رده‌های سنی هدف چنین کلاهبرداری‌هایی قرار می‌گیرند، بنابراین همه باید هوشیار باشند و زمانی که از سوی افراد ناشناس با پیشنهاد سرمایه‌گذاری و فرصت‌های جذاب سودآوری در حوزه کریپتوکارنسی مواجه می‌شوند، به شدت مراقب باشند.

کد خبر 503957

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • هشدار معامله‌گر افسانه‌ای کامودیتی‌ها

    هشدار معامله‌گر افسانه‌ای کامودیتی‌ها

    معامله‌گر قدیمی بازار کامودیتی که از اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی در این حوزه مشغول به فعالیت است، در پلتفرم ایکس (توییتر) به دنبال‌کنندگان خود درباره آینده بیت‌کوین هشدار داد و گفت: پادشاه رمزارزها در شرایط بدی گرفتار شده است. این هشدار پس از ثبت افت‌های هفتگی و ماهانه بیت‌کوین صادر شد.

  • صنعت کریپتوکارنسی در سال ۲۰۲۵

    فعالان بازار رمزارزها تشریح کردند:

    صنعت کریپتوکارنسی در سال ۲۰۲۵

    بیت‌کوین را پادشاه صنعت کریپتوکارنسی می‌نامند. این رمزارز بیشترین سهم را از ارزش بازار کریپتوها در اختیار دارد، گرانترین است و بالاترین حجم معاملات روزانه را نیز به خود اختصاص داده است. بنابراین طبیعی است که نوسان‌های بیت‌کوین بر کل بازار کریپتوها اثرگذار باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =