باتوجه با پایین بودن سطح اطلاعات عامه مردم نسبت به بازارسرمایه و بخصوص صندوقهای سرمایهگذاری در سالهای اخیر شاهد استقبال قابلتوجهی به این صندوقها بخصوص صندوقهای سرمایهگذاری در سهام نبودیم. شناخت صندوقهای سرمایهگذاری در بازارسرمایه تا حدی نادیده گرفته شده که حتی بخش قابلتوجهی از فعالان بازارسرمایه نیز شناخت درستی از این صندوقها ندارند.
از طرفی دولت تمرکز خود در بحث فرهنگسازی بازارسرمایه و تشویق عامه مردم به بازارسرمایه را در بحث عرضههای اولیه قرار داده است؛ به طوری که در یک سال اخیر بیش از 600 هزار کد بورسی جدید صادر شده و شرکتکنندگان در عرضههای اولیه به مرز یک میلیون نفر رسیدهاند؛ دلیل این امر نیز بازدهی کوتاهمدت جذاب و ریسک صفر است که مطلوب تمامی افراد جامعه است. اما در ادامه به دو نکته اشاره خواهیم کرد که قابل توجه است. ابتدا اینکه در عرضههای اولیه مبلغ سرمایهگذاری بسیار محدود است و افرادی که تمایل به سرمایهگذاری در بازار سرمایه دارند با مبالغ بالاتر با این محدودیت مواجه میشوند که در این بخش فرهنگسازی سرمایهگذاری در صندوقهای سرمایهگذاری به شدت لازم و ضروری به نظر میرسد. همچنین نکته دوم در مورد بازدهی صندوقهای سرمایهگذاری در 10 سال اخیر است.در نگاه اول به نظر میرسد بازدهی ارز، طلا و مسکن در 10 سال اخیر بالاتر از بازارسرمایهصندوقهای سرمایهگذاری بوده، اما با بررسی میانگین بازدهی صندوقهای سرمایهگذاری در سهام در 10سال اخیر به این نتیجه میرسیم که بازدهی آنها بیش از دو برابر بازار طلا، ارز و مسکن بوده است و این روند قطعا در سالهای آینده نیز ادامهدار خواهد بود.
در پایان بیان این نکته ضروری است که فرهنگسازی و اعتمادسازی عامه مردم نسبت به صندوقهای سرمایهگذاری بهترین راهکار برای ورود عامه مردم به بازارسرمایه است و صرفا تشویق مردم به خرید عرضه اولیه به نظر نتیجه بلندمدت و مطلوبی نخواهد داشت.
- باقر خدامی-مدیر سرمایه گذاری کارگزاری فارابی
- شماره327 هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه15
نظر شما