نبود سواد مالی مناسب در عموم سرمایه‌گذاران

در چند ماه اخیر با افزایش شاخص بورس تا محدوده ۳۳۰هزار واحد و افزایش قیمت سهام شرکت‌های بورسی شاهد ایجاد صف‌های طویل در شعب کارگزاران بورس اوراق‌بهادار جهت در یافت کد بورسی هستیم.

در چند ماه اخیر با افزایش شاخص بورس تا محدوده ۳۳۰هزار واحد و افزایش قیمت سهام شرکت‌های بورسی شاهد ایجاد صف‌های طویل در شعب کارگزاران بورس اوراق‌بهادار جهت در یافت کد بورسی هستیم.
 بدون‌شک افزایش اقبال مردم و ورود سرمایه‌های سرگردان به بورس می‌تواند خبر خوبی برای اقتصاد بیمار کشور باشد. نکته حائز اهمیت در این بین ماندگاری سرمایه‌های وارد شده به بورس و عدم خروج آن از بازارسرمایه است. با توجه به رشد زیاد قیمت سهام شرکت‌های بورسی و احتمال اصلاح قیمت در سهام شرکت‌ها به نظر می‌رسد بسیاری از افرادی که به تازگی وارد این بازار شده‌اند، به دلیل عدم تجربه و  سواد مالی مناسب و همچنین بدون داشتن تحلیل بنیادی از میزان سودآوری شرکت‌ها اقدام به خرید سهام در نقطه اوج قیمتی ‌کنند که این مسئله می‌تواند ضرر و زیان هنگفتی را به سرمایه‌گذاران تحمیل کند. نکته جالب توجه آن است که اکثر سرمایه‌گذاران تازه وارد به بازارسرمایه تمایل کم‌تری به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارند و بدون داشتن تجربه و سواد مالی مناسب شخصا اقدام به سرمایه‌گذاری مستقیم در بازارسرمایه می‌کنند.
به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین دلایل عدم تمایل به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بورسی عدم سواد مالی مناسب در سطح  عموم سرمایه‌گذاران باشد.البته  فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی با تبلیغات اغوا کننده این حس را در سرمایه‌گذاران ایجاد کرده که در صورت سرمایه‌گذاری مستقیم در سهام شرکت الف یا ب می‌توانند ره صد ساله را یک شبه بپیمایند. بنابراین  بدون در نظر گرفتن ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک و همچنین بدون داشتن کم‌ترین تحلیل بنیادی اقدام به سرمایه‌گذاری مستقیم می‌کنند که می‌تواند نتایج وحشتناکی برای سرمایه‌گذار به همراه داشته باشد. این درحالی است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیر نظر مدیران با تجریه و با صلاحیت که توانسته‌اند از فیلترهای سازمان‌بورس و اوراق‌بهادار عبور کرده و مجوز فعالیت را کسب کنند  با ایجاد پرتفوی متناسب سعی در کاهش ریسک سرمایه‌گذاری داشته و از خرید و فروش‌های هیجانی اجتناب می‌کنند.
علاوه برآن با توجه به قوانین و مقررات حاکم بر این صندوق‌ها مدیران سرمایه‌گذاری نمی‌توانند بیش از تعداد مشخصی از یک سهم را در پرتفوی صندوق داشته باشند که خود این مسئله هم در کاهش ریسک صندوق‌ها بسیار موثر است.

  • پیمان تاتایی-مدیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری تامین سرمایه امید
  • شماره۳۲۷ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۱۵
کد خبر 409877

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =