تلاش برای ادامه حیات در اقتصاد بی‌ثبات

صنعت بیمه جهان در آستانه تغییری عمیق قرار دارد و این تغییر، آنگونه که پیشتر انتظار می‌رفت، تنها مربوط به تحولات دیجیتال نیست. در حقیقت، مشتریان مطالبه‌گر و متوقع، رقبای جدید و مجموعه‌ای از چالش‌های دیگر در حال ایجاد تغییر و تحول در صنعت بیمه جهان هستند.

صنعت بیمه جهان در آستانه تغییری عمیق قرار دارد و این تغییر، آنگونه که پیشتر انتظار می‌رفت، تنها مربوط به تحولات دیجیتال نیست. در حقیقت، مشتریان مطالبه‌گر و متوقع، رقبای جدید و مجموعه‌ای از چالش‌های دیگر در حال ایجاد تغییر و تحول در صنعت بیمه جهان هستند. موسسه دلویت در نظرسنجی و گفت‌وگو با بیش از ۲۰۰ مدیر بیمه‌ای در منطقه EMEA (اروپا، خاورمیانه و آفریقا) چهار موضوع کلیدی که آینده این صنعت را شکل می‌دهند، مورد شناسایی و تحلیل قرار داده است.
نخست اینکه، جهان جدید و مشتریان جدید به راه‌حل‌های جدید نیاز دارند؛ طی دهه گذشته، نیازها، آگاهی و انتظارات مشتریان به طور چشمگیری افزایش یافته و تغییر کرده است. در این زمینه، شرکت‌های بیمه دریافته‌اند که ۶۲ درصد مشتریان معتقدند، کیفیت بیمه‌های غیر عمر مهم‌ترین عامل برای انتخاب یک شرکت بیمه است. ۵۷ درصد شرکت‌ها معتقدند، برخورد دوستانه و اطلاع‌رسانی مناسب کارکنان بیشترین اثر را در حفظ مشتریان دارد.
دوم، بررسی‌های دلویت نشان می‌دهند که تداوم رشد صنعت بیمه نیازمند یک نقشه راه متفاوت است؛ در واقع، تداوم رشد این صنعت از رویکردهای احتیاطی و حمایتی در کنار مجموعه‌ای از محصولات و خدمات جدید محقق خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۴ حدود ۳۳ درصد از حجم بیمه‌نامه‌های صادرشده مربوط به طرح‌های جدید باشد.
سوم اینکه، روش گفت‌وگو و مذاکره اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد؛ در فضای رقابتی امروز، مدیران بیمه‌ای دریافته‌اند که دیگر نمی‌توانند به رشد ارگانیک و نوآوری داخلی تکیه کنند. در این راستا، ۷۳ درصد این مدیران می‌گویند طی ۵ سال آینده دست‌کم ۵۰ درصد از رشد صنعت بیمه از فعالیت‌های ادغام و تملیک ناشی خواهد شد. ۴۹ درصد معتقدند، نیاز به توسعه محصولات و خدمات‌شان مهم‌ترین عامل پیش‌برنده فعالیت‌های ادغام و تملیک خواهد بود. همچنین ۵۲ درصد انتظار دارند که طی ۳ سال آینده، دست‌کم ۲ قرارداد در زمینه ادغام و تملیک منعقد کنند. آخرین نکته اینکه تحول دیجیتال دیگر نه یک موضوع تئوریک بلکه موضوعی کاملا عملی است. اما آگاهی از این تحول و عمل کردن به آن، دو مسئله کاملا جدا هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهند، ۸۰ درصد مدیران صنعت بیمه معتقدند که این صنعت خود را با پیشرفت‌های تکنولوژیک سازگار خواهد کرد و با آنها همگام خواهد بود. ۹۵ درصد آنها گفته‌اند که انتظار دارند طی ۳ سال آینده استفاده از تجزیه و تحلیل پیشرفته افزایش پیدا کند. همچنین ۵۱ درصد تصور می‌کنند، مقررات مربوط به حوزه‌های داده و سایبری، بزرگترین چالش شرکت‌ها برای سازگار شدن با تحولات دیجیتال است.
در همین حال، کارشناسان می‌گویند بدون شک سازگار شدن شرکت‌های بیمه با تلاطم‌های اقتصادی و الزامات بازارهای بالغ، و در بلندمدت، توانایی آنها در یکپارچه‌سازی فناوری و استعدادها، همچنین نوآوری در الگوهای تجاری به کلید موفقیت آنها تبدیل خواهد شد. انتظار می‌رود، صنعت بیمه جهان با حفظ قدرت انعطاف‌پذیری، طی سال آینده بر میزان رشد و سودآوری خود بیفزاید. در سال ۲۰۱۹ بیشتر شرکت‌های بزرگ بیمه جهان پس از تحمل یک دوره سخت و زیان‌ده، توانستند به سودآوری برسند. در آمریکا (بزرگترین بازار بیمه جهان)، درآمد بخش‌های بیمه املاک و حوادث در سال ۲۰۱۸ با ۶۶ درصد رشد به ۶۰ میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود این روند در سال ۲۰۲۰ نیز ادامه یابد. برای سال ۲۰۱۹ گزارش‌ها از افت اندک میزان رشد نسبت به سال قبل خبر می‌دهند. در همین حال، شرکت لویدز (بزرگترین شرکت بیمه جهان) در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ پس از دو سال زیان پیاپی به ۲.۸ میلیارد دلار سود دست پیدا کرد. در حالی که آمارهای سال ۲۰۱۹ صنعت بیمه هنوز گردآوری نشده‌اند، اما در سال ۲۰۱۸ بیمه‌های املاک و حوادث به میزان ۳ درصد رشد کردند و پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ نیز این میزان رشد (یا نزدیک به آن) تکرار شود. البته انتظار می‌رود که میزان رشد صنعت بیمه در برخی کشورهای در حال توسعه بیش از بقیه باشد. برآوردها حکایت از آن دارند که طی سال ۲۰۲۰ صدور بیمه‌نامه‌های غیر عمر در بازارهای توسعه‌یافته حدود ۱.۸ درصد رشد خواهد کرد. این رقم برای بازارهای نوظهور ۷ درصد پیش‌بینی شده که اندکی کمتر از میانگین ۱۰ ساله است. علت این افت، کاهش نرخ رشد اقتصادی چین و تنش‌های تجاری این کشور با آمریکا اعلام شده است.
با توجه به آنچه گفته شد، چنین به نظر می‌رسد که صنعت بیمه در سال‌های پس از ۲۰۲۰ با تحولات گسترده‌ای روبه‌رو خواهد شد. بررسی‌های دلویت نشان می‌دهند، در حالی که برخی شرکت‌های بیمه به دنبال کاهش و کارآمدتر کردن هزینه‌های خود به روش‌های گوناگون هستند، بیشتر شرکت‌ها به سرمایه‌گذاری در این حوزه ادامه خواهند داد. امروز بسیاری از شرکت‌های بیمه به دنبال تقویت سیستم‌های هسته‌ای، افزایش توانمندی و بهبود ارتباط با مشتری از طریق هوش مصنوعی، دیجیتالی دشن، پلتفرم‌های جدید فروش و نوآوری‌های دیگر هستند. موسسه دلویت در گزارش چشم‌انداز خود، کسب‌وکارها را از دیدگاه بیمه‌ای مورد بررسی قرار داده و مواردی را که تصور می‌شود طی ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده در صدر برنامه‌های شرکت‌های بیمه قرار گیرند، مورد توجه قرار داده است.

  • حبیب علیزاده-مترجم
  • ویژه نامه صنعت بیمه هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۸
کد خبر 410783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =