۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶
جا مانده‌ها به حرکت درآمدند

بازار اول هفته گذشته را با رشد بیش از 5 هزار واحدی آغاز کرد. گروه خودرویی تحت تاثیر اخبار تجدید ارزیابی و همچنین گروه‌های نیروگاهی و مسکن صنایع پیش روی اولین روز بازار بودند. با این حال ، صنایع پالایشی، پتروشیمی، معدنی و فلزی به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی در آخر هفته به دلیل شیوع ویروس کرونا معاملات ضعیفی داشتند. اقبال بازار به سهم‌های جامانده بوده به نحوی که حفاری ، رمپنا، وسپه ، پکرمان ، ثاخت و فجر با صف خرید به کار خود پایان دادند.

نمادهای تاثیرگذار

در روز یکشنبه نیز شاخص افزایش یافت و ابتدا رشد 5 هزار واحدی داشت اما عرضه‌ها در میانه بازار تشدید شد و شاخص پایین آمد و در نهایت با افزایش ۱,۳۱۰واحدی به ۴۱۸,۳۱۲واحد رسید و ارزش معاملات بورس و فرابورس به رقم ۷۲,۷۸۹میلیارد ریال رسید.  بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص بورس را نمادهای «اخابر»، «شیران» و «مبین» و بیشترین تاثیر منفی را نمادهای «فارس»، «فولاد» و «شبندر» داشتند.

 اخبار قابل توجه

در این روز ، وزیر اقتصاد خبر از ارسال لایحه حمایت از سهامداران خرد به مجلس داد. موضوعی که با چالش و نگرانی‌های قابل توجهی از سوی شرکت‌های فعال بازار سرمایه روبه رو است. همچنین رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه ای سازمان بورس، نیز در مورد شرایط استفاده از معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی بیان کرد که تجدید ارزیابی برای همه طبقات دارایی‌های ثابت از جمله سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت مطابق با استانداردهای حسابداری بلامانع است و استفاده از مزایای معافیت مالیاتی برای هر طبقه فقط یک بار در هر ۵ سال است. این خبر با اقبال سهامداران در گروه تجدید ارزیابی روبه رو شد.

نوسان نمادهای مختلف

اما دوشنبه شروع بورس تهران با کاهش سه هزار واحدی همراه بود و شاخص به 415 هزار واحد رسید، اما در میانه بازار ورق برگشت و شاخص با رشد 2 هزار واحدی به کار خود پایان داد تا هفته ای 2.3 % با متوسط 6 هزار میلیارد تومان معامله روزانه را شاهد باشیم. شروع بازارهای جهانی نزولی بود، نفت با کاهش 2.5 درصد و مس  از آستانه 6300 دلار قبل از شیوع ویروس کرونا به حدود 5900 رسید. همچنین افزایش تقاضا در نمادهای خودرو و بانکی را شاهد بودیم. بانک تجارت تا آستانه صف خرید پیش رفت و بانک شهر از صف فروش به صف خرید رسید. حکشتی با صف خرید سنگین، از موثرترین نمادها بر رشد شاخص بود. در این روز شاهد بلوک در نمادهای وپاسار، بجهرم و های وب بودیم. در اطلاعیه‌های کدال ، ذوب آهن اصفهان پیرو اطلاعیه توقیف سهام موسسه صندوق به میزان 12،978 میلیارد ریال بابت اصل مطالبات و جرایم و عدم اقدام آن موسسه در پرداخت، نسبت به توقیف سهام به میزان فوق اقدام کرده است. همچنین در نماد غشهد شاهد انتشار پیشنهاد هیات مدیره برای تجدید ارزیابی 309 درصد بوده است. همچنین شرکت آپ از رونمایی محصول کارت به کارت دو بعدی (QR Code) و سرویس کارت به کارت با مبدا بانک ملی خبر داده است، که امکان پرداخت قبوض دولتی را فراهم می سازد.

  شفاف سازی حباب "وآوا"

همچنین در نماد بموتو شاهد افزایش 8 درصدی نرخ فروش محصولات بودیم. دعبید نیز خبر از خرید یک قطعه زمین به مساحت 45 هزار متر مربع واقع در شهرک صنعتی دارویی برکت به قیمت 543 میلیارد ریال داده است.  غویتا خبر از خرید ماشین آلات جدید داده و وآوا در شفاف سازی خود صراحتا از حباب بودن سهام خود گفته است. همچنین سود قهکمت در پاییز امسال سه برابر دوره مشابه سال قبل شده است.شاخص کل به مرز 430 هزار واحدی ای معروف که این روزها نقل محافل است، نزدیک شد. قیمت‌های جهانی، افت زیادی را تجربه کرد. هجوم کد اولی‌ها، عرضه اولیه‌های پشت سر هم، همگی می توانند، ریسک بازار را در شرایط فعلی بالا ببرند. در شرایط فعلی، قطعا خرید سنگین در نمادهایی که رشد زیادی داشتند، عواقب خوشی ندارند.  بهتر است، وزن پرتفوی خود را در برخی سهم‌ها سبک کنیم. شاید بد نباشد قدری نقد باشیم برای روزهای منفی  و سهم هایی که به نقاط خوب برای خرید می رسند. همه تخم مرغ‌ها  را در یک سبد نگذاریم.

  • حسام بصیری-کارشناس بازار سرمایه
  • شماره 341 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 2
کد خبر 411499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =