ارکان به برنامه ۶ماهه رسیدند؟

در گردهمایی‌ای که بعد از پایان سال مالی شرکت‌ها میان سهامداران و مدیران آن شرکت، برگزار می‌شود، علاوه بر رسیدگی به ترازنامه و صورت سود و زیان سال مالی قبل و صورت دارایی و مطالبات شرکت، برنامه‌های آتی شرکت‌ها هم مطرح می‌شود.

به گزارش صدای بورس، در گردهمایی‌ای که بعد از پایان سال مالی شرکت‌ها میان سهامداران و مدیران آن شرکت، برگزار می‌شود، علاوه بر رسیدگی به ترازنامه و صورت سود و زیان سال مالی قبل و صورت دارایی و مطالبات شرکت، برنامه‌های آتی شرکت‌ها هم مطرح می‌شود. از آنجایی که بازار سرمایه یکی از ارکان اصلی نظام اقتصادی کشور به شمار می‌رود و نقشی کلیدی در تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی و هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد ایفا می‌کند، به بررسی برنامه‌های پنج رکن مهم این بازار برای سال ۱۴۰۳ که در گزارش هیأت مدیره به مجمع ارائه شد، پرداختیم.

برنامه‌های بورس تهران
برنامه‌های حوزه توسعه مستمر؛
- توسعه و عمق بخشی به بازار ابزارهای نوین
- آغاز معاملات و تعمیق ابزارهای جدید
- بازنگری در شاخص‌های بورس تهران

برنامه‌های حوزه تحول دیجیتال؛
- راه‌اندازی و بهره‌برداری از اپلیکیشن موبایل
- راه‌اندازی و استقرار سامانه سجل انضباطی
- پیاده‌سازی امضای دیجیتال
- توسعه هوش تجاری در بورس تهران
- مکانیزه کردن فرآیند طبقه‌بندی ناشران

بازطراحی سامانه پذیرش با هدف ارتقای کارپسندی، کارایی و بهره‌وری سامانه و افزایش رضایت مشاوران پذیرش و شرکت‌های متقاضی پذیرش

* نکته قابل توجه این است که بورس تهران برنامه بازسازی برند را در دستور کار خود دارد و مهمترین برنامه در دست اجرای آن در این زمینه برگزاری نشست FEAS است که پس از سال‌ها مجددا در کشور با هدف تقویت روابط با بورس‌های منطقه‌ای و ارتقای جایگاه بورس تهران در عرصه بین‌المللی برگزار می‌شود. محمود گودرزی، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه اطلاعات بورس در پاسخ به این پرسش که در ۶ماهه اول ۱۴۰۳ کدام یک از این برنامه‌ها محقق شده است، توضیح داد: به غیر از اجلاس فیاس که به‌خاطر ریسک سیستماتیک به آینده موکول شد؛ راه‌اندازی تمامی سامانه‌ها به اتمام رسیده و در نمایشگاه کیش اینوکس معرفی خواهند شد.

***

برنامه‌های بورس کالای ایران
ایجاد سپرده‌گذاری مرکزی در بورس کالا
تجمیع نمادهای سکه طلا و انتقال معاملات در بستر بورس کالا
ارتقای مکانیسم‌های حراج
ارتقای سامانه عرضه و تسویه
راه‌اندازی سامانه‌های شکایت
ارتقای زیرساخت‌های فناوری و اطلاعات
تجهیز ساختمان جدید
ارتقای سامانه‌های معاملات گواهی سپرده کالایی
استفاده از اوراق گام در تسویه بورس کالا
ایجاد معاملات برخط فیزیکی
ایجاد بازار خودروی دست دوم
* پیگیری‌های اطلاعات بورس از بورس کالا درخصوص اینکه کدام یک از برنامه‌ها تاکنون محقق شده و در حال حاضر برنامه‌های محقق نشده در چه وضعیتی هستند بی‌نتیجه ماند.

برنامه‌های «سمات»
بهره‌برداری و توسعه دیتا سنتر متمرکز سمات
مکانیزه سازی فرآیندهای سبدگردانی
توسعه و ارتقای سامانه پذیره‌نویسی حق تقدم
توسعه و ارتقای سامانه ستاره
توسعه و ارتقای سامانه میراث از سهام عدالت به سایر اوراق بهادار
توسعه و ارتقای سامانه سپاس
توسعه و ارتقای سامانه مدیریت ضمانت‌نامه‌ها
توسعه و ارتقای سامانه SGF
استقرار سامانه مکانیزه اعمال اوراق اختیار فروش تبعی
استقرار وب سرویس مورد نیاز کارگزاری‌ها
توسعه و ارتقای سامانه جدید تسویه بازار فیزیکی بورس انرژی ایران
انتقال داده‌ها از سایر سامانه‌ها به سامانه IRPT
ارائه راهکار و بررسی کاهش مدت زمان تسویه
تدوین، اصلاح و تصویب شیوه نامه‌ها و دستورالعمل‌های لازم
تهیه، تنظیم و بازنگری تعهدنامه‌ها و فرم‌های ثبت و سپرده‌گذاری
بهبود و بازبینی فرآیندهای سازمانی
تهیه زیر ساخت‌های فنی عملیاتی و حقوقی طرح اعطای اقامت ۵ ساله به اتباع خارجی از طریق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه
* طبق پیگیری‌ها از سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه؛ قرار شد این نهاد درخصوص برنامه‌هایی که در ۶ ماهه ۱۴۰۳ محقق شده و آخرین وضعیت برنامه‌های محقق نشده فایلی در اختیار هفته‌نامه اطلاعات بورس قرار دهد اما تا لحظه نگارش این مطلب، گزارشی از سوی سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه دریافت نشد.

***

برنامه‌های بورس انرژی
آغاز معاملات گواهی صرفه‌جویی انرژی
راه‌اندازی تابلوی معاملات گواهی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر
برنامه‌ریزی و پیگیری جهت عرضه برق در رینگ صادراتی در بورس انرژی
توسعه و تعمیق معاملات گاز
توسعه و تعمیق بازار بهینه‌سازی
بهبود سامانه‌های عملیاتی و معاملاتی
تقویت سامانه‌های نظارتی
بورس انرژی در انتظار
تعیین سرنوشت وزارت نیرو
علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی درخصوص آخرین وضعیت تحقق برنامه‌های در دستور کار این نهاد توضیح داد: گواهی صرفه جویی گاز در تیر ماه سال جاری راه‌اندازی و معاملات آن شروع شد. این گواهی اولین گواهی صرفه جویی در کشور بود که معامله شد و این برنامه را محقق ساخت.
وی ادامه داد: در خصوص گواهی برق تجدیدپذیر در سمت بورس انرژی تمام زیرساخت‌های این موضوع برای آغاز معاملات آماده شده است. همچنین دستورالعملی را با کمک وزارت نیرو و ساتبا تدوین کرده‌ایم. نقوی افزود: به محض ابلاغ دستورالعمل مذکور؛ باید درخواست پذیرش به بورس ارسال شود تا بتوانیم گام‌های بعدی را انجام دهیم. در حقیقت برای گواهی برق تجدید پذیر کار بیشتر سمت وزارت نیرو است تا سمت بورس به همین جهت به محض اینکه درخواست پذیرششان را ارسال کنند ما این کار را شروع می‌کنیم.
مدیرعامل بورس انرژی تصریح کرد: در خصوص عرضه برق در رینگ صادراتی ما زیرساخت لازم را داریم و به وزارت نیرو نیز اعلام کرده‌ایم. قاعدتاً در تابستان با توجه به ناترازیی‌هایی که وجود دارد انتظار اطلاعیه عرضه صادراتی را نباید داشته باشیم. وی گفت: همچنین تغییراتی در وزارت نیرو اتفاق افتاده که باید منتظر باشیم و ببینیم بر اساس تغییرات جدید این کار را انجام می‌دهند یا خیر. نقوی افزود: البته حکمی هم در برنامه هفتم توسعه برای این موضوع داریم و مذاکراتی را با بعضی از کشورها شروع کرده‌ایم. مدیرعامل بورس انرژی توضیح داد: امیدواریم بتوانیم به زودی این موضوع را به نتیجه برسانیم، البته این مسئله ازجمله موضوعاتی بوده که ما چندین سال در حال پیگیری هستیم و ماحصل آن حکمی بود که در برنامه هفتم تصویب شد.
نقوی ادامه داد: در خصوص تعمیق معاملات گاز هم باید اشاره کرد که ما در سال‌های قبل گاز را پذیرش کرده بودیم تا مقطعی یک اطلاعیه عرضه گاز طبیعی را هم با شرکت گاز به جمع بندی رسیدیم ولی به دلیل اینکه خریداران گاز مجوز کشور مقصد را نتوانستند اخذ کنند، اطلاعیه عرضه منتشر نشد و در مقطعی متوقف شد. وی تصریح کرد: مجدداً این موضوع پیگیری شد؛ شرکت گاز تقریبا دو ماه پیش مکاتبه‌ای با ما در خصوص این موضوع داشت که در دستور کار خود قرار داده و در حال پیگیری است.
مدیرعامل بورس انرژی گفت: مجوزهایی نیز از وزارت نفت در این خصوص اخذ شده که بتوانند محموله‌های کوچک گاز را عرضه کنند ولی هنوز به نتیجه نرسیده‌اند و امید می‌رود که بتوانیم به زودی آن را هم داشته باشیم. به گفته وی؛ به صورت کلی پروژه‌های این چنینی زمان‌بر هستند و نباید انتظار داشت که به سرعت به نتیجه برسند. نقوی افزود: معمولا معاملات گازی پیچیدگی‌هایی حتی در بحث هدفمندی یارانه‌ها هم دارد که تلاش می‌شود در چارچوب‌هایی انجام شود، گرچه معاملات گاز با گواهی صرفه جویی گاز شروع شده و عمق بخشی به آن هم در دستور کار است.
مدیرعامل بورس انرژی تصریح کرد: درخصوص بهینه سازی در ماده ۴۶ برنامه هفتم احکامی ابلاغ شد و ماده ۲۴ قانون تأمین مالی زیرساخت نیز در این حوزه مصوبات خوبی را دارد که در تدوین این مقررات بورس انرژی با سازمان برنامه و بودجه کشور همراهی و همکاری داشت و نظرات خود را به نوعی گفته است.وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر آیین نامه اجرایی حساب بهینه سازی را در کارگروه‌ها تقریباً نهایی کرده‌ایم تا از طریق سازمان برنامه به هیأت وزیران ارسال شود که زیرساخت‌های مقرراتی لازم را فراهم می‌کند تا این بازار شکل خوبی بگیرد. نقوی گفت: در خصوص سامانه‌های عملیاتی و نظارتی ما سامانه‌ ارتباط با ذینفعانمان را از شهریورماه به صورت آزمایشی بهره‌برداری کرده‌ایم و دیگر ارتباطمان با بخشی از ذینفعانمان در سمت بازار برق و همچنین کارگزاری‌ها به صورت کاملاً الکترونیکی در یک سامانه اختصاصی بورس انرژی در حال انجام است.

در مجمع فرابورس ایران درخصوص برنامه‌های آتی مطرح شد
در بازار نوآفرین تاکنون ۱۰ شرکت پذیرش شده‌اند که برنامه داریم اولین شرکت را تا پایان تیرIPO کنیم.
برای سال جاری برنامه داریم میزان تأمین مالی جمعی در فرابورس ایران به ۱۰ همت برسد.
در سال ۱۴۰۳ قصد ورود به بازار بدهی را در ادامه ورود به بازار توافقی داریم که حدود ۶۰ ۷۰درصد معاملات توافقی در این بخش انجام می‌شود.
درخصوص IPO اولین شرکت در بازار نوآفرین در تیر ماه که از برنامه‌های فرابورس بود باید گفت که شرکت صنایع ارتباطی آوا با نماد "آواک" در ۲۳ تیر ماه ۱۴۰۳ درج و عرضه اولیه شد اما درمورد اینکه سایر برنامه‌ها تا به امروز چه میزان اجرایی شده‌اند، تا لحظه نگارش این گزارش پاسخی از سوی فرابورس دریافت نشد.
در این میان گفتنی است؛ در مجامع بورس کالا و فرابورس انجام افزایش سرمایه از اقدامات آتی دو شرکت عنوان شد که درنهایت در ۶ماهه ابتدایی ۱۴۰۳ به ثمر نشست. بورس کالای ایران سرمایه خود را از ۱۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به ۲۲ میلیارد ریال از محل سود انباشته افزایش داد، همچنین فرابورس هم افزایش سرمایه ۲۵درصدی خود را به ثبت رساند.

  • همراز فیروزی - خبرنگار

  • شماره ۵۶۱ هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 506208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =