معافیت مالیاتی تجار مزیت کیش اینوکس است

مدیرعامل کارگزاری پویش البرز با بیان اینکه معافیت مالیاتی تنها مزیت جزیره کیش برای انهایی که فعالیت تجاری می کنند است، گفت: در نمایشگاه کیش اینوکس فقط گروهی از نهاد های مالی بازار سرمایه، پول و ببیمه حضور دارند و استقبال چندانی از طرف خارجی ها صورت نمی گیرد.

کمال خان‌زاده در گفت‌وگو با «صدای بورس» به سابقه برگزاری نمایشگاه کیش اینوکس اشاره کرد و گفت: نمایشگاه کیش در حدود ۱۵ سال پیش آغاز به کار کرد. در آن زمان شرایط اقتصادی جزیره کیش رو به توسعه و حجم مبادلات رو به افزایش بود همچنین به عنوان منطقه آزاد تجاری توسعه یافته در کشور، مورد استقبال و توجه شرکت های خارجی قرار داشت.

وی افزود:اما با گذشت زمان، طبق آمار حجم معاملات در کیش کاهش یافت و در حال حاضر این منطقه حجم صادرات نزدیک به صفر دارد. منطقه آزادی که این حجم صادرات داشته باشد توجیه اقتصادی برای برگزاری نمایشگاه مالی ندارد .

مدیرعامل کارگزاری پویش البرز با بیان اینکه باید نمایشگاه بین المللی در مکانی برگزار شود که نهاد های بین المللی و مالی در آن حضور داشته باشند ،اظهار داشت:دبی سال گذشته ۱۵۰۰ میلیارد دلار حجم مبادلات داشت تمام نهاد های مالی بین المللی دنیا مانند بانک ها، شرکت های سرمایه گذاری در دبی نمایندگی دارند .این نکته حائز اهمیت است که بر خلاف تعدد نهاد های مالی در جزیره کیش از جمله بانک ها ، این شعب خیلی فعال نیستند و از حجم مبادلات مشخص است. به گفته وی معافیت مالیاتی تنها مزیت این جزیره برای انهایی که فعالیت تجاری می کنند است و به جز این ویژگی مثبت دیگری ندارد.

مدیرعامل کارگزاری پویش البرز سیاست های دولت را یکی از عوامل مهم نبود توسعه منطقه آزاد کیش دانست و گفت:منطقه آزاد کیش می‌تواند یکی از بزرگترین مناطق آزاد دنیا شود به شرطی که سیاست های دولت در جهت توسعه این منطقه باشد . کشور به دلایل مسائل اجتماعی سیاسی و فرهنگی که در کشور تعریف شده از فرصت مناطق آزاد تجاری طی ۲۰ سال گذشته استفاده نکرده است.طبق آمار سال گذشته در مناطق آزاد تجاری حدود ۵ میلیارد دلار واردات و در مقابل ۳ میلیارد دلار صادرات انجام شده، و تراز تجاری مناطق آزاد منفی بوده است.

خان‌زاده در پایان تاکید داشت برگزاری نمایشگاه کیش اینوکس در شرایط کنونی توجیهی ندارد و افزود:این رویداد می‌توانست در تهران و با هزینه کمتری صورت گیرد همانند نمایشگاه بورس، بانک و بیمه که در مرداد ماه سال جاری برگزار شد.در نمایشگاه کیش اینوکس فقط گروهی از نهاد های مالی بازار سرمایه، بازار پول و بازار بیمه حضور دارند و استقبال چندانی از طرف خارجی ها صورت نمی گیرد.

کد خبر 506349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =