پس از انتخابات جمعه بورس رشد می‌کند؟

کارشناس بازار سرمایه ضمن تشریح دیدگاه های دو نامزد ریاست جمهوری در زمینه اقتصاد، به این پرسش پاسخ داد که با انتخاب هر یک از این دو نامزد، چه آینده‌ای را می‌توان برای اقتصاد و بازار سرمایه متصور شد.

حسین بوستانی، در گفت‌وگو با «صدای بورس» ، ضمن اشاره به شمارش اولیه آرا و کشیده شدن انتخابات به دور دوم و رقابت جدی بین مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، به بررسی رویکردهای متمایز این دو نامزد ریاست جمهوری در زمینه اقتصاد پرداخت و به این پرسش پاسخ داد که با انتخاب هر یک از این دو نامزد ریاست جمهوری، چه آینده‌ای را می‌توان برای اقتصاد ایران متصور شد.

بوستانی در خصوص رویکرد جلیلی در زمینه اقتصاد گفت: برای بررسی رویکرد اقتصادی جلیلی باید در نظر داشته باشیم که وی کاملا قائل به یک اقتصاد سوسیالیستی و دستوری است و بدون ارائه راهکارهای موثر در انتهای زنجیره، به دنبال حل مشکلات است.
وی افزود: برای مثال در بعد خانوار و معیشت خانواده، بدون ارائه راهکار برای تقویت بنیه اقتصادی به افزایش یارانه ها و تامین سبد غذایی توجه دارد. در صنایع نیز بدون اشاره به آسیب های زیان بار قیمت گذاری دستوری به مشکل بسته شدن هپکو اراک و هفت تپه خوزستان اشاره می کند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص سیاست های سعید جلیلی در فضای تحریمی گفت: رویکرد وی همواره قائل به غیرفعال سازی اهرم تحریم های بین المللی است، بدون آن که راهکار مشخصی برای آن ارائه کنند.
بوستانی ادامه داد: به طور خلاصه کابینه سعید جلیلی به دنبال اقتصاد مقاومتی و احیای طرح های ناموفقی مثل مسکن مهر است.
کارشناس بازار سرمایه در مورد ابعاد سیاسی سعید جلیلی توضیح داد: طبیعتا آثار تصمیمات سیاسی وی در مسائل اقتصادی هم نمود پیدا خواهد کرد. وی رویکرد رادیکال تری با کشورهای خارجی خواهند داشت. چرا که از مخالفین جدی برجام بوده و مشخصا در پرونده هسته ای هم مواضع تند تری را در مذاکرات احتمالی پیش خواهد گرفت و به طور یقین با واکنش متقابل کشورهای رو به رو مواجه خواهد شد.

بوستانی گفت: مسعود پزشکیان، دیگر نامزد انتخاباتی راه یافته به دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری، قائل به بازار آزاد است و نگاه واقع بینانه ای به اف_ای_تی_اف دارد و معتقد است که در صورت بیرون ماندن ایران از این معاهده ممکن است معاهدات ایران با چین را هم تحت تاثیر قرار دهد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: مسعود پزشکیان کاملا معتقد به حذف یارانه ها هستند و این فضا را فسادزا و قیمت گذاری دستوری را آفت صنعت می داند.
وی ادامه داد: مسعود پزشکیان به ارز آزاد توجه ویژه ای دارد که این مورد کاملا می تواند به نفع بازار سرمایه، صنایع و شرکت های فعال در عرصه های اقتصادی کشور باشد.

بوستانی افزود: باید در نظر داشته باشیم که رویکرد وی در بحثمالیات به ویژه مالیات بر عایدی سرمایه شفاف نیست و ممکن است در بازار سرمایه این موضوع برای فعالان بازار سرمایه، مشکل ساز شود و در حوزه بورس کالا و خودرو نیز، ممکن است رویکرد مسعود پزشکیان رویکرد مطلوبی برای فعالان بازار سرمایه نباشد.

این کارشناس بازار سرمایه در انتها گفت: پزشکیان نگاه خوبی نسبت به حل مشکلات اقتصادی دارند اما باتوجه به آن که این موارد ساختاری بوده و ریشه در ابعاد مختلف اقتصادی کشور دارد، شاید این وعده های اقتصادی که مطرح می شود، به راحتی قابل تحقق نباشد.

کد خبر 498409

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =