بورس پس از انتخابات به کدام سمت می‌رود؟

تحلیلگر بازار سرمایه ضمن اشاره به اینکه برنامه‌های دو نامزد ریاست جمهوری درحوزه بازار سرمایه ابهام آمیز است،گفت:تجارب تاریخی نشان داده است که پس از هر دوره ریاست جمهوری بازار طی یک بازه ۶۰ روزه بر اساس شاخص کل، رشد بیش از ۲۰درصد را تجربه می کند.

سبحان اسکینی، در گفت‌وگو با «صدای بورس»، ضمن اشاره به شمارش اولیه آرا و کشیده شدن انتخابات به دور دوم و رقابت جدی بین مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، به بررسی رویکردهای متمایز این دو نامزد ریاست جمهوری در زمینه اقتصاد پرداخت و با اشاره به آن که بازار حق دارد نگران دولت آینده باشد توضیح داد: در سال های اخیر تامین کسری بودجه و مقابله با تورم ضربات سنگینی را به بورس وارد کرد.
وی ادامه داد: در بحث تامین کسری بودجه مشاهد شد اصلاح نهادهای انرژی که به شرکت ها و اصلاح قیمت خوراک به عنوان مواد اولیه داده می شود و عدم ترمیم زیرساخت ها به ویژه در بحث ناترازی انرژی باعث شد که برخی از شرکت ها در این زمینه آسیب ببینند و بحث قیمت گذاری دستوری که برای مقابله با تورم به عنوان یک راهکار در نظر گرفته شده بود نیز منجر به ضربه دیدن برخی از شرکت ها شد.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: حذف یک سری از کالاها از بورس کالا و عدم اجازه رشد به دلار نیما به عنوان یک سیاست ضد تورمی به شرکت ها ضربه زیادی زد، گزارش شرکت ها در سه ماه پایانی سال گذشته، قابل قبول نبود و این کاهش سودآوری برآیندی از تصمیماتی بود که در راستای تامین کسری بودجه و تورم گرفته شد، اما درآمد شرکت ها به اندازه تورم رشد نکرد و نتوانستند هزینه های خود را پوشش دهند.

اسکینی در باب دو رویکرد نامزدهای انتخاباتی که به مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری راه پیدا کرده اند گفت: در فضای خاکستری قدم بر میداریم و تنها می توانیم حدس های مقدماتی و اولیه ای از گفته های نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری داشته باشیم.

وی ادامه داد: از این جهت می توان انتظار داشت کابینه مسعود پزشکیان در بحث سیاست های مالی، به مذاکرات برای رفع تحریم ها و افزایش درآمد دولت از این محل و همچنین پیوستن به کنوانسیون ها تاکید دارد و زمینه تجارت و اقتصاد آزاد صحبت می کنند.

اسکینی افزود: ممکن است که این موارد خیلی زمان بر باشد، اما اگر بتوانند در بازه زمانی کوتاه، تحریم ها را مدیریت کنند شرایط برای بازار سرمایه بهتر می شود و درآمدی که به دست دولت می رسد افزایش می یابد و می تواند ناترازی انرژی را جبران کند.

تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص سیاست های پولی کابینه احتمالی مسعود پزشکیان گفت: اطلاعات دقیقی در دسترس نیست که بدانیم برای کنترل نرخ بهره چه تصمیماتی دارند، باید صبر کرد و دید تیم اقتصادی وی دقیقا چه برنامه هایی را مد نظر دارند.

اسکینی در خصوص رویکرد اقتصادی کابینه اقتصادی سعید جلیلی نیز توضیح داد: بیشتر صحبت های سعید جلیلی حول محور اقتصاد خرد مطرح می شود و بر حمایت از کالای ایرانی تاکید دارند. همچنین با حمایت از برخی شرکت ها می توان نتیجه گرفت که حمایت از صنایع و کالای ایرانی در دستور کار کابینه اقتصادی وی است.

وی ادامه داد: می توان گفت کابینه سعید جلیلی به جای مذاکره با غرب برای رفع تحریم ها، تمرکزخود را بر پیمان های منطقه ای مثل بریکس و شانگهای اعمال می کنند و بر این باورند که از این طریق می توانند با کشورهایی که عضو این پیمان ها هستند به سبب حضور در بازارهای بزرگی که در اختیار دارند، می توانند درآمد دولت را افزایش دهند. همچنین استفاده از پول محلی، به عنوان جایگزینی برای دلار در معاملات میتوان زمینه های درآمدهای دولت را افزایش داد.

این تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص طرح وان گفت: طرح های مثل طرح وان که مرتبط با بحث آزاد سازی نرخ انرژی است نیاز داردکه با جزئیات بیشتری شفاف سازی شود، اما برخلاف تلقی بازار ممکن است رویکرد کابینه اقتصادی جلیلی معتقد به سیستم قیمت گذاری دستوری نباشند، کما این که بیشترین افزایش حقوق و دستمزد در دوره افرادی بوده که در ستادهای وی حضور دارند و از سرکوب جدی تورم و ابزارهایی نظیر قیمت گذاری دستوری صحبت نمی کنند.

اسکینی در خصوص سیاست های پولی سعید جلیلی گفت: از سیاست های پولی وی نیز همانند رقیب انتخاباتی خود، اطلاعات زیادی در دسترس نیست، که چه راهکارهایی برای اصلاح نظام بانکی در دستور کار قرار دارد.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در کل نباید انتظار سازی صفر و صد داشته باشیم، تجارب تاریخی نشان داده است که ما بعد از هر دوره ریاست جمهوری معمولا بازار طی یک بازه ۶۰ روزه بر اساس شاخص کل، رشد بیش از ۲۰درصد را تجربه می کند.

کد خبر 498452

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =